PDA

View Full Version : Reinout Vrijhoef - Beautiful Love (jazz)



ReinoutV
21 februari 2004, 12:22
Dit is een fingerstyle-achtig chord-melody intro tot dit nummer. Een improvisatie heb ik dus niet opgenomen (komt misschien nog). Er komt binnenkort een nieuw element in mijn jazzgitaar (Seymour Duncan Alnico Pro II), waarbij ik hoop dat de toon iets meer tot leven komt. Het is natuurlijk geen Gibson of Levin waar ik op speel... Comments are welcome:

http://members.lycos.nl/reinoutv/media/Reinout%20Vrijhoef%20-%20Beautiful%20Love.mp3

edit: url

Bouke
21 februari 2004, 20:16
Hey Reinout,

Klink lekker man. Mooie chords. Ik ken het stuk niet dus daar kan ik niets over zeggen. Mooi stukkie. Je geluid is niet slecht, lekker jazzy, maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt met iets meer leven erin. 't Klinkt wat vlak ofzo. De tone is wel mooi, mag voor mij wel iets helderder, maar ja is 't dan nog wel jazz :D Hoe heb je opgenomen, mic voor amp in computer oid?

Er mag hier best wel meer van dit soort muziek komen. Weet je dus wat je te doen staat!

(Geeft 't blijk van een slechte opvoeding als ik vraag van wie dit nummer is / door wie 't wordt gespeeld (naast jouw versie dus)?)

Groets,

Bouke

rien
21 februari 2004, 20:28
Reinout

Dat klinkt heerlijk ... er mag zeker meer van dit soort jazz achtige dingen hier komen ..

Ik denk, dat je dit stuk nog niet zo heel erg lang speelt en dat je dus bij elke accorden wisseling je geconsentreed bezig bent met wat er op volgt.. Wat ik probeer te zeggen is dat als je dit nummer blindelings achterstevoren van opzij op elke snelheid heen en weer kunt spelen.. dus als je niet meer op de technische kant van de zaak hoeft te consentreren je dan al je gevoel er in kunt gooien met net ff die kleine nuances die het stuk ' tot leven brengen ' .

dat denk ik...

Hoe dan ook ik vind het mooi en zeer kunstig

Rien

ilovemyguitar
22 februari 2004, 11:04
http://members.lycos.nl/reinoutv/media/Reinout%20Vrijhoef%20-%20Beautiful%20Love.mp3

(dan kun je em nu ook rechtermuisklik saven :))
:D

Blijepanda
22 februari 2004, 11:18
Mooi gedaan, klinkt heel rustgevend :)

ReinoutV
22 februari 2004, 23:50
Thx voor de reacties. In de ID3 tag staat de originele componist wel, dat soort dingen weet ik ook nooit. Het is gewoon een jazzstandard uit zo'n realbook, maar dan op deze manier uitgewerkt. Ik ben nu bezig met het lekker laten klinken van All The Things You Are, heb geduld :).

Op zich ken ik het stuk best aardig, maar het zijn verdomd lastige grepen. Mijn leraar (4e jaars conservatorium) kreeg het ook niet zo snel voor elkaar, en hij kan toch echt wel spelen! Maar je hebt gelijk dat er nog meer gevoel in mag, al klinkt de gitaar van zichzelf al erg vlak. Ik heb hem opgenomen via de direct out van mijn Session Sessionette 90 en een mic ervoor, met een Line6 2x12" DuoVerb extension cab op ongeveer 90 graden van de mic. Duidelijk...? ;) T was trouwens een Superlux Eco H6a. Muhahaha... :)

Thx voor die link: ik kreeg het niet voor elkaar...

Harald
24 februari 2004, 12:43
Hij doet't niet! :(

Oh wacht, link plakken in adresbalk werkt weer wel...

Gitaargeluid is wel jazzy zo. Is dat de Cort of je Epiphone?

Mag overigens wel nog wat soepeler. Zo'n jazz intro zou m.i. meer als impro dan als ingestudeerd stuk moeten klinken.

Maar wel leuk om deze stijl hier ook eens te horen!

Barret Wallace
24 februari 2004, 12:46
Hey leuke jazz chords.

Het klinkt wel aardig en shit, maar je mist de agressie, de feel, de dynamiek van een waardig jazz gitarist..

other than that way cool 8-)

ReinoutV
24 februari 2004, 15:29
Hij doet't niet! :(

Oh wacht, link plakken in adresbalk werkt weer wel...

Gitaargeluid is wel jazzy zo. Is dat de Cort of je Epiphone?

Mag overigens wel nog wat soepeler. Zo'n jazz intro zou m.i. meer als impro dan als ingestudeerd stuk moeten klinken.

Maar wel leuk om deze stijl hier ook eens te horen!

Gespeeld op mijn Vorg ES-175 kopie: die Cort heb ik niet meer en die Epiphone is meer blues. Maar ik vind het nog lastig om dit soepel te spelen, omdat het gewoon een moeilijk stuk is.

En ik ben (nog) geen waardig jazzgitarist, dus dat klopt wel, al weet ik niet hoeveel agressie die hebben...

Jimi Hendrix
25 februari 2004, 19:50
Klinkt goed,
ik mis alleen wat contrast tussen langzaam en snel en hardere en zachtere noten.
Wellicht is het een techniekkwestie, maar sommige van die akkoorden zou je meer moeten spelen als een 'stroom' wat snellere noten, het klinkt nu wat statisch. Wellicht helpt het als je de tekst erbij zegt in je hoofd, dan weet je meteen wanneer je nadruk moet leggen en wanneer je wat onbelangrijke lid/voegwoorden 'speelt'.
Maar zeker niet slecht hoor!

Shaggy
9 maart 2004, 17:33
hoi reinout ,

op je site vraag je wat meer info over je blade .. als het goed is heb je blade uit zwitserland en is het een r4 en geen rh4 .. de rh4 is een met een humbucker.

ReinoutV
9 maart 2004, 19:07
@ Jimi: thx voor je commentaar. De tekst ken ik nog helemaal niet ( :oops: ) ga ik eens opzoeken. Sommige akkoorden heb ik expres opgesplitst, zodat ze 1. makkelijk te pakken zijn en 2. pas later het echte akoord onthullen. Eerst een paar leuke 'loopjesnoten' (noten die een loopje mooi afsluiten of in zo'n loopje passen) en daarna de rest van de akoordtonen. Ik zal eens experimenteren met jouw idee.

@ Shaggy: goh, ik wist niet dat er ook een R4 was. Als die H voor humbucker staat, zoals je zegt, moet het wel een R4 zijn ja. De Blade is inderdaad uit Zwitserland, dat staat tenminste op de neckplate (waar het schijnt te horen te staan).

Shaggy
16 maart 2004, 11:32
oh ja, jij hebt een classic. Je hebt ook de standard maar die heeft zilveren hardware en geen sperzels, falcon etc het is de minder luxe versie dan de classic.

Ik heb verder geen idee hoe dat vroegah zat bij blade over de herkomst van je gitaar. Ik heb een rh4 classic en die is van 2002 dus niet zwitserland waarschijnlijk korea ofzo maar is niet zien of te horen. Feedback zei dat mijn gitaar verscheept was vanuit amerika. Ik had em besteld en volgens Wils kwam mijn gitaar ook uit de USA .. weet iemand waar blade nu de rh4 vervaardigd??

Shaggy
16 maart 2004, 11:38
trouwens,


welke gitaar gebruikte je voor de opname. Ik wil ook best zo'n realbook hebben, je hebt er drie verschillende toch?? Waar kan ik zo'n boek vinden? Ik ben geen notenpiloot (wel vloeiend akkoorden lezen), is zo'n realbook opgebouwd uit noten???

alvast bedankt

ReinoutV
16 maart 2004, 17:03
Ik heb er een Vorg ES-175 kopie voor gebruikt. Met een paar dagen komt er een nieuw halselement (SD APH1-N, of zoiets) binnen: smullen.

Een realbook bestaat uit (ongeveer) 500 nummers, noten (melodie/thema) en akkoordenschema. Tabs zal je er niet vinden. Ik heb zelf het "From Swing To Bop" boek, maar er zijn er nog veel meer. Let wel: deze boeken zijn eigenlijk illegaal, omdat er nooit rechten zijn betaald aan de auteurs. Er zijn wel versies te koop die gewoon in de winkel liggen. Voor het hele overzicht: google doet wonderen.