PDA

View Full Version : elektronica strat aanpassen



Johannes
20 februari 2004, 12:43
Weet iemand hoe je de "middelste" tone pot kan aansluiten als een volume, zodat je krijgt:

1× volume brug (hotrails)
1× volume mid. en neck (singles)
1× tone alle pup's (of alleen mid. en neck, ik twijfel nog...)

Het lijkt me handig als ik het volume van die hotrails onafhankelijk van de single-coils kan regelen.

Ik heb al gezocht op internet enzo, maar niemand schijnt deze schakeling te willen/gebruiken. I wonder why............. :-?

( moet deze topic bij gitaren of bij zelfbouw (( mijn strat is geen zelfbouw btw)))

harrie-beton
24 februari 2004, 13:07
Ik heb een opgevoerde strat gehad met je setup. Elke element eigen volume het kan (je moet wel de beste potmeters kopen die je kunt betalen, dat maakt uit).
rails Element - volumeknop - schakelaar
midden Element - volumeknop
hals Element - volumeknop

Mijn grote probleem was dat kleine verschillen in draaiknoppen een andere sound geven en dat maakt een lekkere sound moeilijk repliceerbaar...
Ik kwam tijdens spelen ook aan de knoppen per ongeluk en dat wil je ook niet. Ten derde heb je met een 5 standen al genoeg keus in sound. De rest loste ik op met versterkers/effecten.

Op mijn zelfbouw gitaar zit 1 volume knop en GEEN tone.
Wel 5 standen schakelaar.

ijff
24 februari 2004, 13:25
Wat jij wilt is volgens mij onmogelijk (met een 5-standen schakelaar).
Wat je wel kan doen is:

1 Volume voor Hotrails
1 Master Volume
1 Master tone.

Je zet dan gewoon een pot tussen de Hotrails en de 5-standenschakelaar.
Vanaf daar volg je het schema voor 3 elementen 1 Vol en 1 Tone.

Een andere mogelijkheid is de 5 standenschakelaar te vervangen door drie mini-switches.

Johannes
24 februari 2004, 14:00
volgens mij is er iets mis gegaan met posten/reageren/bewerken/enz.

Hier http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25097 staat namelijk ook deze topic!

:-?

Johannes
24 februari 2004, 21:03
:evil: :angry: :sneaky: ik heb het gedaan! met soldeerbout en al, maar het werkt niet, en ik kon niet echt een fout ontdekken... :cry: toch nog maar even goed nakijken. :(

Lacrymosa
25 februari 2004, 10:00
Het is goed mogelijk
en ook niet zo verschrikkelijk moeilijk

En het heeft als grote voordeel dat je de volume pot van de Hotrails (een humbucker) 500k kan nemen en die voor je singles 250k

scheelt enorm

maar je moet een potmeter gewoon zien als een dubbele weerstand
als je het signaal (van je element) op de īngang van de pot zet, en het uitgans signaal op de loper(de middelste), en heb je nog 1 pootje over, en die hang je aan de aarde

voila volume pot

CheerS!!

harrie-beton
25 februari 2004, 13:50
Je moet eerst proberen met geknoopte draadjes. Met een stemvork kun je testen of de elementen en je schakeling werkt.
De spanning is zo laag dat je niets kunt vernielen!

Daarna pas solderen.

Johannes
25 februari 2004, 16:50
dat is wel een slimme tip, alleen lijkt het me wel lastig om draadjes aan elkaar te knopen enzo, zonder dat ze loslaten als je het niet wilt. :-? Ik ga er vanavond weer aan werken!