PDA

View Full Version : Deskundig advies gevraagd!



Pilitev
20 februari 2004, 12:22
Hey mensen, ben nieuw hier omdat ik dus ook wil gaan beginnen met gitaren. Aangezien ik nog nooit een gitaar heb vastgehouden zit ik echter nog met een aantal brandende vragen.

Als eerste zal ik even mijn muziekvoorkeuren uit de doeken doen: Satriani, Vai, Dreamtheater, Aerosmith, Metallica, Kravitz. Eigenlijk vrij veelzijdig dus, zolang het maar melodieus is vind ik heel veel mooi. Ik hou absoluut niet van dat hersenloze gestamp wat tegenwoordig zo populair is.

Dan de gitaar, ik ben links(klein)handig, wat de keuzemogelijkheid al aardig terugbrengt. Verder heb ik het liefste een nieuwe aangezien ik niet weet waarop ik moet letten bij het kopen van een 2ehands en ik ook niemand ken die dat wel weet. M'n budget is voor gitaar + amp ongeveer 1100 euro. Nadat ik even wat gesurfd had bij wat zaken hier uit de buurt (groningen), zag ik een ibanez rg270 L.h. staan op www.westerhaven.nl voor 399 euro. Is deze gitaar misschien wat voor mij gezien mijn muzieksmaak en de kwaliteit van het beestje. Het hoeft absoluut niet gelijk het bovenste van de plank te zijn, als ik maar eerst een tijdje vooruit kan. Ik kan na een paar jaar altijd nog een betere kopen.

Dan de amp. Ik had zelf iets in gedachten van ongeveer 50 watt, en mij leek de VOX valvetronics 60 wel iets. Is dit een beetje een goeie keuze i.v.m. de rg270? Zelf sprak ie mij wel aan gezien de vele mogelijkheden die erop zitten en het feit dat je 'm ook op 1 watt kan zetten. Het liefst wil ik met m'n amp wel een behoorlijke tijd vooruit kunnen. Wie het weet mag het zeggen!

Pilitev
20 februari 2004, 18:39
blah blah

Sir Peckerkäse
20 februari 2004, 18:44
ik denk dat die versterker te groot is voor "gewoon" thuisgebruik, omdat 50 watt in een klein kamertje gewoon overkill is

Soulflyhigh
20 februari 2004, 18:49
ik heb 100 watt op m'm kamer :-D

Pilitev
20 februari 2004, 18:53
Je kan 'm toch ook op 1 watt zetten, dat ie dan wel z'n goeie geluid behoudt, maar toch niet te hard is, of nie?? En via koptelefoon kan ook nog (vereiste van m'n ouders)

BLOK182
20 februari 2004, 19:04
Ehm, die RG270, niet doen. Heeft een floyd rose (zwevende) tremolo, van niet al te goeie kwaliteit, dat is gewoon niet handig als je net begint. Ik zie dat je muzieksmaak stevig is, je zou eens kunnen kijken naar een leuke fatstrat of een mooi les paul kopie ofzo. De Vox, zelf geen ervaring mee, maar modellingamps zijn ideaal voor thuis. Veel verschillende sounds, goeie kwaliteit tegenwoordig, betaalbaar en ze hoeven niet per se hard om een mooie sound te krijgen (zoals buizenamps).

Anders Destium
20 februari 2004, 19:07
Dat ligt aan de versterker, als je thuis begint heb je echt niet meer dan 30 Watt nodig ook (zeker als je familie en buren te vriend wil houden).

Als je met koptelefoon op speelt is er niet zo veel aan de hand natuurlijk, je kunt met die versterker echt een tijd vooruit volgens mij. De RG270 is een "echte" beginnersgitaar.

ben???
20 februari 2004, 19:07
veel gitaren zijn ook wel linkshandig te verkrijgen, moet je gewoon even zoeken...

let trouwens wel op: ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig. stap eens bij eeng itaarwinkel naar binnen en probeer wat fijner aanvoelt

BLOK182
20 februari 2004, 19:13
Het voordeel van de amps met een wat hoger wattage is dat ze wat uitgebreider zijn. Bijv. die Roland Cube 30 is maar 30 watt, maar lang niet zo uitgebreid als de nieuwe serie Flextone.

BartL
20 februari 2004, 19:26
...even over die versterker. Misschien is het verstandig om te beginnen op een simpel kleine transistorversterker. Als je over een jaar denk: "Bah, ik word niet goed van dat gitaarspelen." krijg je spijt, omdat je meteen een versterker van > 400 euro gekocht hebt.

Ik ben begonnen op een Peavey Rage 158 (15 watt transistor / 8" speaker) gaat echt HARD ZAT! en komt (voor dat geld) prima geluid uit. Een jaar later heb ik besloten een Marshall dsl te kopen.

Als je een tijdje wacht, weet je misschien beter wat je wil gaan spelen. Dan kan je daar de keuze van je versterker op afstemmen. De kans is trouwens ook groot dat je het na een tijde veel leuker vindt om andere muziek te gaan spelen, dan je eerst van jezelf had verwacht.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

BLOK182
20 februari 2004, 19:38
Leuke goedkope amps zijn de Roland Cube 15 (125 euro) en de Cube 30 (250 euro). Kan je alle kanten mee op, heb de 30 getest, best lekker dingetje!

Pilitev
20 februari 2004, 19:49
Hmm 't valt in ieder geval niet mee om een goede keuze te maken als je nog niks weet. Over dat linkshandig zijn ben ik wel vrij zeker, mijn eerste gevoel zegt gewoon dat ik een gitaar zo moet beetpakken, en er zit meer ritmegevoel in m'n linkerhand.

Ik zat ook al te denken aan een les paul kopie, maar over welke merken en welke prijsklasse hebben we het dan ongeveer? Het zou natuurlijk handig zijn als ik de versterker en gitaar bij dezelfde winkel koop omdat je ze dan bij elkaar kan passen en je ook meer kans hebt op een voordelig prijsje. Het grote voordeel van de Vox is dat er 16 verschillende pre amp models opzitten en nog een hele zooi aan effecten. Mijn muzieksmaak is wel redelijk stabiel en aangezien je met die versterker veel kanten opkan.

Ik kan natuurlijk ook de verhouding versterker/gitaar veranderen, dat ik een iets duurdere (maar betere) gitaar koop en een (goedkopere) versterker met iets minder wattage.

BartL
20 februari 2004, 19:55
Ik denk dat het beter is om een goede versterker te kopen, dan een goede gitaar. AL IS EEN KUTGITAAR ook gewoon kut...MAAR...

Een squier over een marshall buizen-stack zal beter klinken dan een Gibson LP over een cube 15.

LES PAUL kloons: Stagg / Richwood / Epiphone (wat duurder) en nog veel en veel meer

BLOK182
20 februari 2004, 19:59
Ik denk dat je met een Epiphone LP en een Roland cube serie al een heel eind op weg bent. Die Cubes klinken op huis/slaapkamervolumes gewoon lekker, der zitten een paar leuke ampmodellen in, en het is erg betaalbaar.

Pilitev
20 februari 2004, 20:07
Ik heb meteen even gekeken naar zo'n epiphone en deze vind ik opzich ook wel erg mooi http://www.music123.com/Item/?itemno=97126
Maar dan hoop ik maar dat ze die ook hebben ergens in groningen want ben niet van plan om er heel ver voor te reizen.

En die roland Cube 30 ziet er ook wel leuk uit en lijkt me ook wel wat http://www.rolandus.com/products/details.asp?catid=7&subcatid=32&prodid=Cube+30

met elkaar zou ik hiermee dus op 250 + 600 = 850 euro komen das toch al wel weer een heel verschil

ben???
20 februari 2004, 20:38
duitse bedrijven leveren t voor een tientje bij jou thuis af

green_day
20 februari 2004, 21:01
Ik heb meteen even gekeken naar zo'n epiphone en deze vind ik opzich ook wel erg mooi http://www.music123.com/Item/?itemno=97126
Maar dan hoop ik maar dat ze die ook hebben ergens in groningen want ben niet van plan om er heel ver voor te reizen.


Epiphones vindt je overal! Ze hebben zowiezo bij muziekhuis Leo in stadskanaal een epi custom staan, bij westerhaven hebben ze geloof ik ook een aantal epiphones, en anders tonika wel denk ik.
succes!

Wilson
20 februari 2004, 21:29
:???: vanwaar raden jullie die amp in godsnaam af?? ok hij begint net, maar alsie zeker weet datie door wilt gaan is dat een uitstekende amp waar ik zelf eigenlijk ook wel beetje interesse in heb! hoezo zou je met een cube beginnen en daar een jaar mee zitten als je gedl genoeg hebt voor een valvetronix?? bovendien als hij niet bevalt, je verkoopt em voor hetzelfde bedrag weer door!

verder de gitaar. de muzikanten die jij net opnoemde spelen bijna allemaal op superstrats (lenny kravitz is uitzondering). Waarom dan een epi les paul? het zijn goede gitaren, maar ze klinken anders dan ibanezzen. Als je dus graag een geluid wilt van de mensen die jij opnoemde raad ik je aan geen epi te nemen maar te kijken naar een ibanez of een ander soort fat/superstrat model.

Diesel
20 februari 2004, 22:05
Hey mensen, ben nieuw hier omdat ik dus ook wil gaan beginnen met gitaren. Aangezien ik nog nooit een gitaar heb vastgehouden zit ik echter nog met een aantal brandende vragen.

!
hey mannetje
Ik ben ook een aanstormend talent op de gitaar en wil ook graag beginnen.
Net als jij kom ik ook uit de omgeving groningen
Misschien is het handig als we elkaar een beetje kunnen helpen
( links naar winkels in de buurt enzo)

Lijkt me wel zo makkelijk groetjes uut grunn ...Gerard

Pilitev
20 februari 2004, 22:55
Muziekwinkels:

Stadskanaal: http://www.leomusic.nl/
Winschoten: http://www.adams-muziekcentrum.nl/
Groningen: http://www.westerhaven.nl en http://www.tonika.nl

meer weet ik niet op het moment

Ik ga binnenkort maar eens even een kijkje nemen bij westerhaven. Naar de gitaartjes die ze daar hebben en vragen of ze wat kunnen laten horen over de Valvetronics en zo'n Cube 30, en of er nou een doorslaggevend verschil inzit. Ben behoorlijk vastberaden dat ik wil gaan spelen, zit er namelijk al meer dan een jaar over te denken om een gitaar te kopen. Dus het zal wel niet zo zijn dat ik van de ene op de andere dag het erbij laat zitten.

Diesel
20 februari 2004, 23:22
Ben behoorlijk vastberaden dat ik wil gaan spelen, zit er namelijk al meer dan een jaar over te denken om een gitaar te kopen. Dus het zal wel niet zo zijn dat ik van de ene op de andere dag het erbij laat zitten.

Ja, ik herken mezelf erin Ik wil ook al echt nou eerlijk gezegd al wel jaren gitaar spelen.alleen ik ben meer van ik doe iets helemaal of ik doe het niet
Ik woon nu net op mezelf...heb lekker gespaard en heb nu de tijd/ruimte om te spelen.
Wil ook best wel een aardig bedrag uitgeven aan gitaargear.
liever echt goede kwaliteit als minder spul om mee te beginnen
Tis iets watr ik al heel lang heel graag wil ... thanx voor de links

Neals
21 februari 2004, 01:20
Anders dan er hier vaak word beweerd ben ik steeds meer te spreken over de ibanez RG270!

Die brug is idd dikke poo, maar als je deze blokkeert heb je als beginner een leuke gitaar waar je een hele tijd mee vooruit kan, en bevalt de sound niet meer, dan zou ik serieus een paf pro overwegen of ander
element overwegen.
Dunne hals, veelzijdig door de elementenmogelijkheden, na wat aanpassingen is het gewoon een supergitaar, en vooral met nieuwe elementen klinken ze lekkerder dan welke epi dan ook.
Wel zou ik 2e hands kijken en dan een model van voor 2001.

Heb je voor weinig geld superveel gitaar!!!! ik spreek uit ervaring

Nicci
21 februari 2004, 11:18
Koop nu maar gewoon die epi en die cube. Prima setje. Mocht je blijven spelen, dan heb je tegen de tijd dat je 5 jaar speelt toch al 3 gitaren en versterkers versleten, omdat je net als wij allemaal niet met je poten van allerlei leuk spul kan afblijven. :D

green_day
21 februari 2004, 11:27
Muziekwinkels:

Stadskanaal: http://www.leomusic.nl/
Winschoten: http://www.adams-muziekcentrum.nl/
Groningen: http://www.westerhaven.nl en http://www.tonika.nl

meer weet ik niet op het moment

Ik ga binnenkort maar eens even een kijkje nemen bij westerhaven. Naar de gitaartjes die ze daar hebben en vragen of ze wat kunnen laten horen over de Valvetronics en zo'n Cube 30, en of er nou een doorslaggevend verschil inzit. Ben behoorlijk vastberaden dat ik wil gaan spelen, zit er namelijk al meer dan een jaar over te denken om een gitaar te kopen. Dus het zal wel niet zo zijn dat ik van de ene op de andere dag het erbij laat zitten.

Hey, ik woon zelf in Winschoten dus ik weet ook wel hoe het zit met Adams, die muziekzaak. Echt dikke bagger! Die mensen weten echt niet waar ze het over hebben, ze verkopen alleen beginnersgitaren: Stagg, squier, rock axe ??, richwood dat soort spul. Als je ergens niet moet heengaan met je gitaar is het wel naar Adams!

Wilson
21 februari 2004, 11:59
Koop nu maar gewoon die epi en die cube. Prima setje. Mocht je blijven spelen, dan heb je tegen de tijd dat je 5 jaar speelt toch al 3 gitaren en versterkers versleten, omdat je net als wij allemaal niet met je poten van allerlei leuk spul kan afblijven. :D

:???: hoezo???? een su[erstratmodel lijkt mij heel wat geschikter als ik naar zn muzieksmaak kijk en waarom slecht beginnen als je ook goed kan beginnen??

RS-Rik
21 februari 2004, 12:21
Hey,

Zelf wil ik ook beginnen met gitaarspelen, ik ben al bij verschillende muziekwinkels gaan kijken en ik heb wel wat modelletjes gezien die geschikt zijn voor een beginner.

Mijn stijl is metal.. Iron Maiden, Dio, Metallica, Armored Saint, dat soort bands.

Ik heb een squier strat (affinity) gezien voor 200 euro (ook gehoort, klonk best leuk) en nog wat strat-achtige modellen van Godin (of het waren gewoon strats... er stond niet echt veel op het prijskaartje, geen info). Er is me ook nog de Ibanez rg170r aanbevolen, mooi gitaartje zo te zien, en voor een vriendelijke prijs.


Wat raden jullie aan? ik wil een tijdje vooruit kunnen en voor een gitaar heb ik een budget van rond de 300 euro. Een versterker is geen probleem, ik heb al een goeie 35 watt gezien, en dat is genoeg voor op mijn kamer. (met koptelefoonaansluiting.. woei)

RS-Rik
21 februari 2004, 12:21
Hey,

Zelf wil ik ook beginnen met gitaarspelen, ik ben al bij verschillende muziekwinkels gaan kijken en ik heb wel wat modelletjes gezien die geschikt zijn voor een beginner.

Mijn stijl is metal.. Iron Maiden, Dio, Metallica, Armored Saint, dat soort bands.

Ik heb een squier strat (affinity) gezien voor 200 euro (ook gehoort, klonk best leuk) en nog wat strat-achtige modellen van Godin (of het waren gewoon strats... er stond niet echt veel op het prijskaartje, geen info). Er is me ook nog de Ibanez rg170r aanbevolen, mooi gitaartje zo te zien, en voor een vriendelijke prijs.


Wat raden jullie aan? ik wil een tijdje vooruit kunnen en voor een gitaar heb ik een budget van rond de 300 euro. Een versterker is geen probleem, ik heb al een goeie 35 watt gezien, en dat is genoeg voor op mijn kamer. (met koptelefoonaansluiting.. woei)

RS-Rik
21 februari 2004, 12:22
Hey,

Zelf wil ik ook beginnen met gitaarspelen, ik ben al bij verschillende muziekwinkels gaan kijken en ik heb wel wat modelletjes gezien die geschikt zijn voor een beginner.

Mijn stijl is metal.. Iron Maiden, Dio, Metallica, Armored Saint, dat soort bands.

Ik heb een squier strat (affinity) gezien voor 200 euro (ook gehoort, klonk best leuk) en nog wat strat-achtige modellen van Godin (of het waren gewoon strats... er stond niet echt veel op het prijskaartje, geen info). Er is me ook nog de Ibanez rg170r aanbevolen, mooi gitaartje zo te zien, en voor een vriendelijke prijs.


Wat raden jullie aan? ik wil een tijdje vooruit kunnen en voor een gitaar heb ik een budget van rond de 300 euro. Een versterker is geen probleem, ik heb al een goeie 35 watt gezien, en dat is genoeg voor op mijn kamer. (met koptelefoonaansluiting.. woei)

Brianmayrulezzz
21 februari 2004, 12:43
Hey Pilitev,
Je hebt nog nooit gitaar gespeeld, probeer in ieder geval rechtshandig te beginnen! Scheelt een hoop gezeik, in het begin maakt dat denk ik toch niet uit omdat de linkerhand van iedere gitarist die begint even stijf is als de rechterhand.
Maar ik heb ff gekeken in mijn gitaristen en daar stond een test in van 6 superstrats (zoiets als die ibanez die je gezien had; dat past denk ik wel bij jou. Deze zijn al een prijsklasse hoger dan de ibanez waar je aan zat te denken, misschien kun je die bestellen (www.gitarist.nl), kost 5 euro ofzo. Nummer: 11, november 2001 "Zes Superstrats". Daarin zijn getest:
- Yamaha RGX420S
- Jackson DX10D
- Washburn WG500
- Maverick F-1
- Ibanez RG470
- ESP LTD M100 (geen aanrader volgens de test!)

Ook moet je maar eens kijken op www.harmonycentral.com en dan bij gitaren, daar staan duizenden revieuws van alle merken...

Nielsje
21 februari 2004, 13:52
voor degenen die in groningen gaan kijken voor gitaren:

Bij Westerhaven staat nog een mooi ES 335 uit 1990, in het zwart, met een mooi wit/geel randje voor net geen 2000 euri..

kwijl!

maar ontopic: daar staat bijv. ook zo'n valvetronix amp, kan je daar in igg proberen.

epiphone gitaren hebben ze inderdaad overal, net als de meeste andere beginners gitaren (squir, goedkope iba's..etc)

bij noordermuziek huis groningen: leuke iets, fender strat japan, rood, met maple neck voor ongeveer 525 euri ofzo.

tonika heeft ruim assortiment kleine amps, dus daar zou je ook van alles uit kunnen proberen.

RS-Rik
21 februari 2004, 17:23
sorry voor de dubbelposts.. dit forum is behoorlijk traag en ik begreep de melding "er is geen actie aangegeven" niet, toen heb ik Vorige in de browser een paar keer gebruikt. zie hier het resultaat

Blijepanda
21 februari 2004, 17:54
Ach, je bent niet de eerste :-D

Pilitev
27 februari 2004, 00:15
Yoo, heb vandaag de knoop doorgehakt. Het is een Ibanez rg 470L geworden en een cube 30 amp. Prima keus dacht ik zo, of nie? Zo'n 30 watt dingetje is inderdaad meer als genoeg voor thuis en er zitten ook nog aardig wat mogelijkheden op. 't stemmen lukt ook goed met behulp van een apparaatje, is in 't begin ff pielen maar daarna snap je het systeem wel. Nu maar flink oefenen dus, weet iemand nog makkelijke nummers voor een beginner? :razz:

RS-Rik
27 februari 2004, 00:32
Inderdaad, beginnersnummers zouden erg handig zijn, en pitilev, hoeveel heb je voor je gitaar + versterker neergetelt?

Zelf oefen ik af en toe (gitaar van vriend) enter sandman en wat nummertje van AC/DC, highway to hell, en TNT zien er niet zo moeilijk uit. (zijn ze toch ook niet?) 8)

Soulflyhigh
27 februari 2004, 11:52
Hey Pilitev,
Je hebt nog nooit gitaar gespeeld, probeer in ieder geval rechtshandig te beginnen! Scheelt een hoop gezeik, in het begin maakt dat denk ik toch niet uit omdat de linkerhand van iedere gitarist die begint even stijf is als de rechterhand.
Maar ik heb ff gekeken in mijn gitaristen en daar stond een test in van 6 superstrats (zoiets als die ibanez die je gezien had; dat past denk ik wel bij jou. Deze zijn al een prijsklasse hoger dan de ibanez waar je aan zat te denken, misschien kun je die bestellen (www.gitarist.nl), kost 5 euro ofzo. Nummer: 11, november 2001 "Zes Superstrats". Daarin zijn getest:
- Yamaha RGX420S
- Jackson DX10D
- Washburn WG500
- Maverick F-1
- Ibanez RG470
- ESP LTD M100 (geen aanrader volgens de test!)

Ook moet je maar eens kijken op www.harmonycentral.com en dan bij gitaren, daar staan duizenden revieuws van alle merken...
Wat hadden ze voor een kritiek op die M-100 :???: ik vond het namelijk echt een fijne gitaar. Eventueel nieuwe elementjes maar ik vond hem super spelen