PDA

View Full Version : Wat is nou een goede Strap?



semt-x
19 februari 2004, 23:42
gekke vraag, maar wat is nou een goed lekker zittende strap volgens jullie?

Kjiratsiekoedel
20 februari 2004, 07:06
niet te smal
veel hebben liever leer (ik heb zelf gewoon de kunststofvorm)

Javaca
20 februari 2004, 09:32
Ik heb nu zo'n veiligheidsgordel, met dikke leren uiteinden, 5 cm breed. Ool heb ik een "spagettibandje" van 2,5 cm maar daar zou ik geen LP aan hangen.

Chris Wolstenholme
20 februari 2004, 11:21
lekker brede leren band. krijg ik geen last van me schouders of nek met zon zwaar stuk slaghout om me nek :)

Blijepanda
20 februari 2004, 14:02
Ik heb nu ook een leren band, maar het ik moet nog eens kijken naar een andere want ik vind hem niet zo lekker zitten (het eerste stuk is breed en het andere stuk is smal :-? )

Mr.Bluesbreaker
20 februari 2004, 14:47
Een lekker dik gevoerd stuk leer. Vind ik er ook gewoon stijlvol uitzien. Nadeel is wel dat met een beetje goed leer, je zo weer zo'n 50/60 euro kwijt bent. Zorg in ieder geval voor een brede band, anders heb je aan het eind van een optreden een dikke hernia. :cool:

EmgMaster
22 februari 2004, 11:29
Ik heb gewoon een kunstof ding van d'addario (planet waves ofzo) omdat ik zelf2.03 meter ben en de meeste leren veel te kort zijn. Ik heb ook nog een leren maar die vind ik maar niks. Die zit vast aan je kleren en beweegt dus helemaal niks en die kunstof glijd mooi mee

Aca Ilic
26 februari 2004, 18:21
Ik ben met Mr. Bluesbreaker mee eens. Je hebt van die goede Levi's brede leren riemen, die je al gauw rond € 65 moet betalen, maar daarom heb je niet zo gauw last van je schouder ( en zeker niet als je Gib hele avond om moet hangen).

birt
27 februari 2004, 11:03
ik heb er eentje van lekker soepel leer, 5,3cm breed, kost me een paar euro (5 of zes dacht ik), hele goede strap :D

Desensitized
27 februari 2004, 17:59
Ik heb er een van LM. Een vel oranje met zwarte opdruk : DEPT. OF CORRECTIONS. 5 cm breed en 1.58m lang [van ophangoog naar ophangoog]. Feedback Rotterdam, 7.99 euro.

Desensitized
27 februari 2004, 18:01
-dubbelpost-

En zit erg lekker, speelt fijn.

piezo
28 februari 2004, 11:21
Ik heb jaren leren banden gebruikt, maar tegenwoordig alleen nog geweven kunststof of geweven canvas(?), met zo'n schuifgesp.

De voor- en nadelen volgens mij:
Nadelen:
- Ze zijn doorgaans smaller en dus minder goede drukverdeling op de rug. Ik heb er zelf overigens geen last van, zelfs niet met een Les Paul of Stingray 5, maar dat is dus persoonlijk.
- Ze ogen natuurlijk niet zo spectaculair, maar wees eens eerlijk, hoelang en hoe intens weet de gitaarband van de gitarist die je ziet je nou helemaal te boeien. Volgens mij koop je zo'n spectaculaire band alleen maar omdat je DENKT dat het beter is, kortom, voor je eigen zelfvertrouwen.
- SOMMIGE kunststofbanden zijn nogal glad. Als een gitaar een tikkie topzwaar is glijd-ie dus te gemakkelijk.

Voordelen:
- Goedkoop (zeker als je voor iedere gitaar een band wilt zoals ik, i.p.v. loshalen bij gitaarwissel)
- de verdikking van die lengteverstelling bij leren banden voel je op je rug, waardoor je almaar het idee hebt dat de band gedraaid zit. Die kunststof schuifgesp van die goedkope banden voel je niet
- Met die schuifgesp kun je de lengte preciezer afstellen, en bovendien nog terwijl je de gitaar om houdt ook.
- Omdat ze vrij soepel zijn hang je je gitaar gemakkelijker om

Nog even wat aandachtspunten:
- Metalen gespen geven krassen
- Brede dikke banden passen niet zo gemakkelijk in de koffer, zeker niet als je de banden graag laat zitten, zoals ik. Iemand trouwens al eens geprobeerd om zelfs maar de dunste band op z'n strat te laten zitten in zo'n molded Fender stratcase? Ik heb het klereding er om teruggebracht.
- De kwaliteit van de leren uiteinden en de gaten voor de draagbandknoppen is HEEL BELANGRIJK. Die dunne leren lappies die zo gemakkelijk uitlubberen en ook aan dure banden zitten, kosten een godsvermogen aan lakschade en gebroken halzen/koppen, zeker omdat Gibson zijn gitaren nog steeds uitrust met van die KUT draagbandknoppen
- De meesten zullen het al wel weten, maar Grolsch beugelflesjes zijn je van het voor gitaristen vanwege de rubber ringetjes die je over knop en band kunt persen. Ik heb persoonlijk liever niet zo'n dure rammelende safelock.

hoofd
7 maart 2004, 15:39
gewoon een stuk goed leer en grolsch beugeldingetjes, meer heb je niet nodig.

(is het onderwerp nu terug?)

piezo
7 maart 2004, 17:16
Ja! Eng, hoor!


"Return Of The Phantom Forum Thread"

thijsov
7 maart 2004, 19:39
aha nou ik heb een prostrap ding, erg fijn :)

savecracker85
7 maart 2004, 20:47
tja ik heb ook een nieuwe/andere strap nodig...kep nou zo'n heel goedkoop plastic achtig ding dat al voor geen meter zit.. En mn gitaar is ook al n paar keer eruit losgeschoten :-? ...kon m gelukkig nog net opvangen
niet echt ideaal dus :roll:

bat
9 maart 2004, 19:24
Standaard Fender strap (die met dat geweven Fender logo), omdat ik 'm mooi vond en omdat ie lekker zit.

Ik gebruik wel straplocks, vind ze prima en met een beetje montagepasta (handig: mountainbiken als andere hobby) rammelen ze ook helemaal niet.

amon
9 maart 2004, 20:16
ik heb een leren brede band met een smaller uitsteeksel om de lengte te bepalen. dat smallere had ik altijd aan de kant van de brug vastzitten en het dikkere boven de neck, maar dat smalle stuk schoot steeds los, dus nu heb ik hem omgedraaid, het brede stuk ligt nog net over mn schouder en de smalle schiet niet meer los.