PDA

View Full Version : Wie gaat met mij een gitaar kopen? + 3 vragen



Sambal
19 februari 2004, 21:03
Als beginner wilde ik voor de eerste twee jaar een squier fat strat standard van 220 euro kopen om daarna een Mexicaanse Fender Standard Fat Strat te kopen, omdat ik dan wel kan horen of het een goede gitaar is en geen 500 euro verneuk aan een slechte gitaar (ze schijnen nogal van kwalitiet te verschillen)

Alleen is dat misschien zonde en kan ik beter meteen een Mexicaanse Fender Standard Fat Strat http://www.fender.com/products/show.php?partno=0134702# kopen.

Ik heb dan nog een paar vragen:
- Moet ik een Maple of een Rosewood fingerboard hebben?
- Moet ik een gewoon tremmetje nemen of een Floyd Rose licensed double-locking tremolo?
- Welke ervaren speler zal met mij zo’n strat willen kopen (bij voorkeur bij Feedback – Utrecht)?
- Is die gitaar goed, of moet ik voor maximaal 550 euri wat anders halen?

lupoloco
19 februari 2004, 21:12
tipje, als beginner nog niet met floyd rose beginnen

verschil tss maple of rosewood; gewoon zien wat het prettigste speelt

Sambal
19 februari 2004, 21:22
tipje, als beginner nog niet met floyd rose beginnen


Hoezo? Welke reden is daarvoor?

JV
19 februari 2004, 21:30
mwha, is een beetje subjectief. maakt volgens mij niet echt uit of je meteen begint met een floyd of later overstapt. wennen moet je toch wel, vooral als je gewend bent een beetje op de brug te hangen met je palm. dan ontstemt hij namelijk.

ik begon zelf na een half jaar spelen met een floyd, had er 2 weken last van ofzo, om te wennen. maar daarna vond ik het alleen maar makkelijk

Kjiratsiekoedel
19 februari 2004, 21:32
koop 2e hands, dan heb je een mex voor 80 euro meer dan een nieuwe skwieür

Blijepanda
19 februari 2004, 21:37
Als beginner wilde ik voor de eerste twee jaar een squier fat strat standard van 220 euro kopen om daarna een Mexicaanse Fender Standard Fat Strat te kopen

Zo'n squier ben je waarschijnlijk wel eerder zat.

slayurrr
19 februari 2004, 22:08
tipje, als beginner nog niet met floyd rose beginnen


Hoezo? Welke reden is daarvoor?

Zoveel maakt het niet uit, het is alleen wat moeilijker allemaal.
Ik ben ook begonnen met een gitaar waar een floyd op zat en het is gewoon een kwestie van wennen.

Diesel
19 februari 2004, 22:46
Maple of een Rosewood fingerboard hebben?

wat is het verschil eigenlijk ??

Kjiratsiekoedel
19 februari 2004, 23:06
Maple of een Rosewood fingerboard hebben?

wat is het verschil eigenlijk ??

ik heb het verschil niet ervaren, maar:
maple=scherper, gelakte toets
rosewood=minder scherp, ongelakte toets
en natuurlijk de kleur

ik heb een maple hals op mijn strat, vond ik gewoon lekker spelen

birt
19 februari 2004, 23:11
Maple of een Rosewood fingerboard hebben?

wat is het verschil eigenlijk ??

ik heb het verschil niet ervaren, maar:
maple=scherper, gelakte toets
rosewood=minder scherp, ongelakte toets
en natuurlijk de kleur

ik heb een maple hals op mijn strat, vond ik gewoon lekker spelen

en ebony?

ieme
20 februari 2004, 00:11
Ik heb dan nog een paar vragen:
- Moet ik een Maple of een Rosewood fingerboard hebben?
- Moet ik een gewoon tremmetje nemen of een Floyd Rose licensed double-locking tremolo?
- Welke ervaren speler zal met mij zo’n strat willen kopen (bij voorkeur bij Feedback – Utrecht)?
- Is die gitaar goed, of moet ik voor maximaal 550 euri wat anders halen?

-maple toetsen hebben over t algemeen wat helderdere toon als rosewood
-normale tremolo is prima
-geen idee wie mee wil
-ik zou een goede gebruikte gitaar kopen als beginner, bijvoorbeeld een Epiphone les paul standard voor 400 euro

Kjiratsiekoedel
20 februari 2004, 07:05
ebony weet ik de klankkleur niet van

rosewood heeft alleen een meer onregelmatig oppervlak en is donkerbruin
ebony is bijna zwart (verschilt per plankje hoor) en is helemaal glad te polijsten

Les Paul
20 februari 2004, 08:36
Als je wilt, wil ik je best helpen met kopen. Ik woon dichtbij en vind het leuk om te doen.

Als je je e-mail adres geeft, mailen we wel verder.

Sambal
20 februari 2004, 09:46
Bedankt voor de reacties:

Mijn mail ken je en das ook mijn msn, maar daar zit ik niet zo vaak op, omdat ik niet zo'n chat slet ben.

Daarnaast zal ik het idd leuk vinden als iemand die toch naar de Feedback gaat en ervaring heeft, op dezelfde dag als mij gaat. (Je hoeft niet speciaal voor mij uit de veren) Dan kan hij/zij mij wat helpen bij de kwalitietsbeoordeling, zoals 'Les Paul' bijvoorbeeld al wilde doen.

Brianmayrulezzz
20 februari 2004, 12:28
Maple of een Rosewood fingerboard hebben?

wat is het verschil eigenlijk ??

ik heb het verschil niet ervaren, maar:
maple=scherper, gelakte toets
rosewood=minder scherp, ongelakte toets
en natuurlijk de kleur

ik heb een maple hals op mijn strat, vond ik gewoon lekker spelen

en ebony?

Volgens er geen Fender Strat Mex met ebben halzen... dacht ik...

Harry
20 februari 2004, 12:33
denk 't ook niet. Is meer iets voor een LP Custom.

Brianmayrulezzz
20 februari 2004, 12:44
denk 't ook niet. Is meer iets voor een LP Custom.

Of... en Burns Brian May :-D

jorrit
20 februari 2004, 16:59
jah of een dure jackson of een dure esp etc. etc.

Sambal
21 februari 2004, 22:53
Om even terug te komen op mijn vraag:

Omdat ik niet kan horen of het een goede gitaar is of niet, vroeg ik mij af of de mexicaanse fender standard fat strat per stuk veel verschillen van kwaliteit of niet: zijn er echt uitschieters bij? Heeft iemand hier ervaring mee, of zijn ze gewoon allen van gelijke kwaliteit.

Help me :o

michielv
22 februari 2004, 16:15
Helaas komt het bij alle merken en series voor dat er betere en minder goede instrumenten gemaakt worden. Ook Fender USA, Gibson, Ibanez enz. maken wel eens een minder instrument (afgezien van beruchte slechte periodes) en de mindere merken (Squier, Epiphone enz.) maken ook wel eens topinstrumenten zonder dat ze het zelf door hebben.

Dus ik zou zeggen, neem de uinodiging van Les Paul aan en ga gewoon samen. Kijk dan ook gewoon eens naar andere merken dan de geijkte standaard (Washburn, Westone, Aria, oudere Ibanezzen enzo) en sta open voor een degelijke beginnersgitaar waar je later nog een hoop lol van kunt hebben. Beter een instrument met goede constructie, houtsoorten en simpele maar bruikbare electronica dan een flitsende imitatie van multiplex met bagger elementen en een waaibomen tremolo aftreksel.

Voor je 220 euro kun je zulke mooie instrumenten kopen :D

Sambal
22 februari 2004, 17:03
Voor je 220 euro kun je zulke mooie instrumenten kopen :D

Ik heb zo'n 500 euro ter beschikking voor mijn gitaar... en wil de mexicaanse standard fat strat graag hebben. Andere opties?

Nielsje
22 februari 2004, 17:34
geloof me

er zijn echt heel veel mogelijkheden,

je moet je gewoon niet blindstaren op een bepaald merk of type..

eigenlijk zouden we je moeten blinddoeken en dan gewoon die dingen in de handen houden..

RRRobin
22 februari 2004, 18:20
Voor je 220 euro kun je zulke mooie instrumenten kopen :D

Ik heb zo'n 500 euro ter beschikking voor mijn gitaar... en wil de mexicaanse standard fat strat graag hebben. Andere opties?

vind t opzich dan ook wel knap dat je die gitaar graag wil hebbe terwijl je niet weet of ie goed klinkt? :o

en ben t met michiel eens :P

Sambal
22 februari 2004, 23:04
eigenlijk zouden we je moeten blinddoeken en dan gewoon die dingen in de handen houden..

Dat wil je niet horen, geloof mij :D

Kom op: een mexicaanse fender standard fat strat is toch een goede gitaar voor (een beginner) en 500 euro?! Of niet soms? Het is toch geen ding dat je naar anderhalf jaar beu bent net als een squier (zoals velen zeggen), maar je kan er toch wel 5 jaar mee voortuit?

Nielsje
22 februari 2004, 23:11
ik heb m'n squir nog steeds hoor..

ja tis misschien wel een goeie gitaar, maar je moet je als beginner niet blindstaren op iets!

moron
23 februari 2004, 00:09
Welke ervaren speler zal met mij zo’n strat willen kopen (bij voorkeur bij Feedback – Utrecht)?


Goede keus van je!

Sambal
23 februari 2004, 12:07
Goede keus van je!

Dank U! :D

michielv
23 februari 2004, 12:47
Voor je 220 euro kun je zulke mooie instrumenten kopen :D

Ik heb zo'n 500 euro ter beschikking voor mijn gitaar... en wil de mexicaanse standard fat strat graag hebben. Andere opties?

Oh, voor 500 euro kun je nog veel mooiere dingen kopen! Ik zag net een ouwe Tokai (of Fernandes, weet niet meer zeker) staan op gitaarmarkt voor 300 euro oid. Kun je er nog een paar prachtige (SD, Dimarzio, Bill Lawrence, oid.) humbuckers in kopen en dan heb je een veel beter instrument dan je mexicaster ooit zal worden!

Sambal
23 februari 2004, 13:58
Voor je 220 euro kun je zulke mooie instrumenten kopen :D

Ik heb zo'n 500 euro ter beschikking voor mijn gitaar... en wil de mexicaanse standard fat strat graag hebben. Andere opties?

Oh, voor 500 euro kun je nog veel mooiere dingen kopen! Ik zag net een ouwe Tokai (of Fernandes, weet niet meer zeker) staan op gitaarmarkt voor 300 euro oid. Kun je er nog een paar prachtige (SD, Dimarzio, Bill Lawrence, oid.) humbuckers in kopen en dan heb je een veel beter instrument dan je mexicaster ooit zal worden!

Ik wil graag een gloed nieuwe gitaar hebben: met garantie.

AntY
23 februari 2004, 14:10
en waarom?

Sambal
23 februari 2004, 18:03
en waarom?

Ik wil een nieuwe gitaar met garantie, omdat ik in het verleden aan een goedkoop weleens een duurkoop heb gehad: zonder garantie...

Maar is iedereen tegen de mexicaanse fender standard fat strat ofzo? Ik hoor weinig positiefs, terwijl die gitaar in andere (oudere) topics goed uit de bus kwam, laat ik maar zeggen.

moron
23 februari 2004, 20:20
en waarom?

Nou geeft toch altijd meer zekerheid.. en zeker als beginner..
Als je genoeg geld heb en ervaren bent, dan weet je waar je op moet letten en wat je wilt. Ik geef toe dat ie misschien wel iets veel beters kan kopen, maarja ik koop zelf ook niet 1,2,3 een gitaar via marktplaats ofzo. En ik weet inmiddels wel wel wat ik wil/kan en waar je op moet letten. Maar ik ben toch altijd bang dat zo'n ding opeens als je thuis komt iets niet in orde is.. dat je weer wat over het hoofd hebt gezien.

maarja.. misschien vind je dat gezeur.. maar dat is misschien persoonlijk :-D

AntY
23 februari 2004, 22:42
ja, ikzelf vind het prima

mijn eerste bas ook nieuw gekocht, 2 jaar geleden. sinds toen heb ik gewoon veel hier rondgehangen en dingen gelezen. inmiddels heb ik al 2 bassen, 2 versterkers, en een Les Paul via marktplaats gekocht. van geen van alle heb ik spijt gehad.

als je je van tevoren goed laat informeren is er niks aan de hand namelijk. de truc als je nieuw bent is dus of van te voren veel te lezen, maar het beste is iemand mee te nemen die er wel verstand van heeft. er zijn genoeg gitaristen die het leuk vinden om je met zoiets te helpen.

voor een bas of gitaar i dit prima te doen. met een amp zou ik zelf toch wat voorzichtiger. om even iemand te quoten, "it is a guitar, it is not rocket science". voor een amp gaat dit niet op.

wat kan er stuk zijn aan een gitaar, wat je parten kan spelen na een tweedehands koop?

-de nek, dit is goed controleerbaar, en vereist ook niet zo heel veel ervaring.
-krakende potmeters, dit is makkelijk en goedkoop te verhelpen. check de control cavity voor de zekerheid, zie je slechte solderingen etc. laat de gitaar staan en ga naar de volgende verkoper.
-body? dr kan weinig mis mee zijn he?
-pu's? vrijwel onverwoestbaar!

de rest is vaak een kwestie van afstellen. probeer voor je gaat testen een goede indruk van de verkoper te krijgen, per mail en tijdens het testen, speel goed, probeer alles uit, draai evt wat aan alle potmeters, stemknopjes etc. en dr kan vrij weinig misgaan.

moron
23 februari 2004, 22:46
je hebt wel gelijk.. aan een gitaar kan niet veel kapot gaan.