PDA

View Full Version : beste oefeningen samenstellen topic.



ninja
19 februari 2004, 01:38
dag ik ben op zoek naarde allerbeste oefeningen die samen alle aspecten van electrisch gitaar bevatten. er zijn zo ontzettend veel oefeningen en zo veel daarvan waarschijnlijk nouwelijks effectief. aan alle ervaren gitaristen: help me om de perfecte oefensessie te samen stellen zodat als je oefent je nu weet dat dit het beste uit je zal halen! dank u

pimmetje
19 februari 2004, 01:56
Dan moet je ook ff kijken hoe lang en hoe vaak je wilt oefenen. Als je dagelijks 2x oefent en ALLE aspecten van het gitaarspelen iedere oefensessie wilt doornemen, dan kan je die plank nooit meer neerleggen.

- Akkoordenkennis; nieuwe akkoorden en nieuwe manieren om reeds bekende akkoorden te pakken
- Snelheid; zowel slag als solo... metronoom aan, rustig beginnen, zuiver spelen, langzaam opvoeren
- Dempen en "percussie"
- Enkelsnaar solo-technieken; hammers en pulls met alle vingers, verschillende slides (direct sliden, eerst aanslaan dan naar andere toon sliden, enzo), bends, pinch-harmonics
- Dubbelsnaar solo-technieken; bends met meerdere tonen (niet altijd allen buigen), snelheid trainen op 2 snaren tegelijk aanslaan, string skipping
- Ladders; op verschillende posities en niet alleen vertikaal in de boxen... ook horizontaal en diagonaal en verschillende "figuurtjes". Uiteraard met de metronoom erbij
- Riffjes-kennis; gave stukjes gitaar uitzoeken (door luisteren, niet van tabs... dan heb je meteen wat gehoor-training).
- Tellen; verschillende tellingen kunnen spelen (en kunnen afwisselen)... helen, halven, triolen (ook shuffelen), kwartolen, tegenmaat en zo in verschillende maatsoorten (4/4, 6/8, etc..)
- Improvisatie; backing track aan en eroverheen pielen (liefst opnemen en naluisteren)
- Overige technieken: sweeps, tappen, duim gebruiken, pick-scrapes...

Kolere... nu weet ik weer waarom ik nooit oefen :D

Moretel had op z'n site een stuk over power-oefenen staan. Dat hield eigenlijk in dat je zo vaak mogelijk (liever vaker iets korter dan minder vaak langer) een sessie hield. Die begon je dan met enkele minuten warm spelen. Vervolgens had je de sessies (per week of zo) ingedeeld en iedere sessie kwamen er 2 of 3 andere aspecten aan bod.

Ik heb 't een maandje of zo geprobeerd, totdat ik weer in m'n eigen luie zelf veranderde... werkte zeker wel. Vooral omdat je dan enorm gericht bezig bent en dus niet aanpielt. Ook is 't wel handig dat je de sessies een beetje vast plant... je pakt dan de gitaar wat meer op regelmaat beet dan gewoon als je zin hebt om te pielen tijdens een of ander suf tv-programma.