PDA

View Full Version : Upgraden jazz replica



soapwater
18 februari 2004, 14:42
Ik kan momenteel geen nieuwe topic plaatsen, daarom zet ik hem even hier, omdat het wel enigzins met dit onderwerp te maken heeft:

2 vragen in 1:

Ik speel in een punkband op een Replica van een Jazzbas (Jim Harley). Ik vind ze nog redelijk goed klinken, maar ik zit een beetje in de knoop met de snaren (niet letterlijk hé :lol: ) Ik heb altijd al d' addario snaren gehad, maar ik ben er eigenlijk niet meer zo tevreden van. Ik heb een maand of 3 geleden nieuwe snaren gestoken, en ze klinken nu al niet meer zo goed. Ik ben dus op zoek naar snaren die de diepe, maar toch metalige klank behouden (zoals bij nieuwe snaren). Indien iemand NoFX kent: dit is dus de sound die ik zoek. Als ik pas nieuwe snaren steken heb, dat is het helemaal... die kletterende metaalklank. Maar die verdwijnt al snel.
Iemand een voorstel, en waar kan ik ze kopen of bestellen?

Dan iets anders....
Die Jazzbas, ik vind ze wel goed klinken, maar ik vroeg me af ik ik de gitaar zelf ook kan verbeteren? Zou het bijvoorbeeld nuttig zijn van er eens andere elementen in te steken of enkele andere onderdelen te vervangen door betere? Of is dit eigenlijk een redelijk nutteloze investering bij zo'n replica?

Greetz

bassopotmus
18 februari 2004, 16:16
beste topic starter, ik heb je bericht in een nieuwe topic gezet, dit om zowel jou als andere gebruikers te helpen. Dit heeft de reden dat we anders een topic met 2 onderwerpen krijgen.

Voor de snaren wil ik je verwijzen naar de snaren test topic:(kan de zoekfuntie ff niet gebruiken, link komt nog)

Het upgraden van je jazz lijkt me zinloos daar ik denk dat het een hele erge budgetter is en je beter kan sparen voor een ietswat acceptabelere bas.

soapwater
18 februari 2004, 19:51
beste topic starter, ik heb je bericht in een nieuwe topic gezet, dit om zowel jou als andere gebruikers te helpen. Dit heeft de reden dat we anders een topic met 2 onderwerpen krijgen.

Voor de snaren wil ik je verwijzen naar de snaren test topic:(kan de zoekfuntie ff niet gebruiken, link komt nog)

Het upgraden van je jazz lijkt me zinloos daar ik denk dat het een hele erge budgetter is en je beter kan sparen voor een ietswat acceptabelere bas.

Wel, ik snap dat dus niet hé... Ik dacht ook 'wat een rotzooi' toen ik die bas in de winkerl zag liggen... (ergens achterin een tweede handswinkel). Toen heb ik ze getest en ik heb ze meteen meegenomen... De klank is echt enorm goed voor zo'n goodkope bas (225€ 2e hands).
2e voorbeeld: de gitarist van onze band (gitaarfreak tot en met) zei onlangs ook nog dat hij versteld stond van de goede klank die uit m'n basje komt... hijzelf speelt op een Fender Fat strat U.S.A. , een Orange 30W buizenamp met een 4x12" orange cab... (gewoon ff benadrukken dat hij een freak is).
in volgend geluidsfragment is m'n bas te horen
http://users.skynet.be/fa500290/opname1.mp3 (dit was gewoon een dwaze opname om een beetje te experimenteren met 'cool edit)
Ik vind deze bas dus echt goed klinken en spelen. Misschien wel de moeite waard om er actieve elementen in te steken.

Dan de kwestie snaren: ik zal eens zoeken naar die snarentest; maar met snaren heb ik altijd problemen.
Ik heb 2 A-snaren stukgespeeld op een maand tijd? vreemd... ik ga daarstraks naar de winkel, ik vraag een A-snaar voor bas, ik steek ze erop en er blijkt geen klank uit te komen. Ze geeft maar 1/10 van het volume van de ander snaren?! Zou de man van de muziekwinkel zich vergist hebben?? Ik heb het nog nooit meegemaakt.
En dan nog: Om de hoeveel tijd zijn snaren gemiddeld versleten want ik heb het gevoel dat ik een beetje te veel nieuwe moet steken omdat ze dof beginnen klinken. Ik speel normaal op d' adario.

Greetz

koen_V
18 februari 2004, 20:03
Als jij die bas het waard vind om dure elementen in te steken, moet je dat doen, maar als je het zo verteld dat je een low budget bas hebt, vind ik het vrij onzinnig.
Ik zou zeggen, als je ze goed vind klinken, verander er niks aan, maar je wilt actieve elektronica....
Ga anders eens wat andere jazz bassen bespelen en kijk dat eens of je eigen bas nog goed speelt....misschien doe je dan ogen open, ofwel juist niet.

qua snaren, sja, als je snaren wilt die lang helder klinken moet je elixir hebben, ik zelf vind ze slecht, maar ik hou dan ook van een doffere niet metalige sound.

soapwater
18 februari 2004, 20:06
qua snaren, sja, als je snaren wilt die lang helder klinken moet je elixir hebben, ik zelf vind ze slecht, maar ik hou dan ook van een doffere niet metalige sound.
Elixir...? blijven die hun 'heldere klank bewaren als wanneer ze nieuw zijn? Ik hou van dat kletterende geluid (punkrock hé)

koen_V
18 februari 2004, 21:01
qua snaren, sja, als je snaren wilt die lang helder klinken moet je elixir hebben, ik zelf vind ze slecht, maar ik hou dan ook van een doffere niet metalige sound.
Elixir...? blijven die hun 'heldere klank bewaren als wanneer ze nieuw zijn? Ik hou van dat kletterende geluid (punkrock hé)

Ze behouden hun klank in ieder geval heel lang.
Elixir zelf zelf zegt dat hun snaren 4 tot 5 keer zo lang helder klinken.
Ze werken met een speciale coating rond hun snaren zodat er geen zweet etc.. in de snaren kan trekken.
maar ze kosten dan ook nevenant. IK heb hier nog een pakje liggen, ik gebruik het in ieder geval niet meer. Is niks voor mij, ze klinken te metalig, en hun snaarspanning is niet groot genoeg.

soapwater
18 februari 2004, 21:18
Wat kosten die snaren en waar kan ik ze bestellen? Zijn er nog andere merken of types die aan te raden zijn. Het probleem dat ik nu heb is dat de snaren snel doffer gaan klinken...
Is er een goede online-shop waar ik kan vergelijken en online-bestellen?

Greetz

basswasp
18 februari 2004, 21:21
Ze behouden hun klank inderdaad lang, maar die klank is niks metaligs. Diezelfde coating zorgt ervoor dat de meeste hoge frequenties weg zijn...

koen_V
18 februari 2004, 21:30
Ze behouden hun klank inderdaad lang, maar die klank is niks metaligs. Diezelfde coating zorgt ervoor dat de meeste hoge frequenties weg zijn...

Met metalig bedoel dat ze zo, nieuw metaalachtig klinken, misschien verkeerde verwoordig.

En euhm aan soapwater: ik geloof dat ze 75€ voor een pakje kosten.
Ga eens langs in een gitaarwinkel daar zullen ze die wel hebben...

soapwater
18 februari 2004, 21:33
[quote=basswasp]
En euhm aan soapwater: ik geloof dat ze 75€ voor een pakje kosten.
Ga eens langs in een gitaarwinkel daar zullen ze die wel hebben...

OK, Koen... 75€ :-( laat maar... Dan koop ik wel terug m'n oude d'1dario's... Stel je voor dat je zo'n dure snaartjes koopt, en er knap er ééntje na een week... Toch liever de goedkopere shit dan!
Of, koen... Doe je die van jou weg. Waar woon je ergens? misschien kan ik die van jou overkopen? of niet soms?

Greetz

koen_V
18 februari 2004, 21:42
Ik woon in België...

niels_r
18 februari 2004, 21:42
qua snaren, sja, als je snaren wilt die lang helder klinken moet je elixir hebben, ik zelf vind ze slecht, maar ik hou dan ook van een doffere niet metalige sound.
Elixir...? blijven die hun 'heldere klank bewaren als wanneer ze nieuw zijn? Ik hou van dat kletterende geluid (punkrock hé)

Misschien heb ik het mis, maar toch even een waarschuwing: als je met plectrum speelt zijn die Elixirs niets voor jou. De coating om de snaren heen is dan zo weg en dus het effect ook. Als je met plectrum speelt en je wil een heldere klank kun je denk ik het beste regelmatig je snaren vervangen en er gewoon goedkope op leggen.

Als je met je vingers speelt zijn die Elixirs wel echte aanraders. Ze klinken nieuw net heel iets doffer dan gewone snaren (door de coating), maar die toon blijven ze (in mijn geval) maanden houden. Maar ze zijn als je met plectrum speelt dus totaal ongeschikt!


Ovet het upgraden van je bas: als je nu tevreden bent met de klank waarom zou je dan opwaarderen? En waarom is actief beter dan passief? Het is gewoon een ander geluid dat niet per sé beter is. Als je er nu tevreden mee bent zou ik het dus zo laten en het geld besparen (misschien voor een keer een nieuwe bas).

Groeten Niels

(en nu maar hopen dat ik dit kan posten ;))

niels_r
18 februari 2004, 21:44
Of, koen... Doe je die van jou weg. Waar woon je ergens? misschien kan ik die van jou overkopen? of niet soms?

Dude, wil je tweedehands snaren gaan kopen?? :D

soapwater
19 februari 2004, 08:55
Dude, wil je tweedehands snaren gaan kopen?? :D

Nowp, 'k zal het dan maar doen zoals me geadviseerd wordt... Ik steek beter om de 3 maanden een setje goedkope snaartjes dan die dure elixirs te verneuken met m'n plectrum...

Hartelijk dank...
En dat van die bas, dat zal ik ook maar zo laten... beter sparen voor eens iets anders? Iemand adviezen?--> iets met de sound van een Jazz-bas..? Misschien gewoon een nieuwe jazzbas...

Greetz

Bastijn
19 februari 2004, 09:03
misschien bedoel je met die metalige klank wel een lage actie:
dat houdt in dat je snaren zo dicht op je hals liggen, dat ze op een neer ketsen op de metalen fretten. zo krijg je een enorm metalig geluid. en tis heel simpel te maken: gewoon je actie verlagen, oftewel met een inbussleutel de zadeltjes van je snaren naar beneden draaien. met aan je zadeltjes draaien kan je niks verpesten, ik zou zeggen, experimenteer er een beetje mee, en misschien krijg je wel de klank die je zoekt.
voor de rest is het ook handig om de treble op je versterker ver open te gooien, en de tone op je bas helemaal open.
Ik bas ook met een lage actie, mijn hoge frets zijn daardoor wat minder goed bespeelbaar, maar het klinkt gewoon heerlijk aggressief en metalig in een band, je knettert er echt uit.

Bastijn
19 februari 2004, 09:05
oja en de jazzbass is een van de meest gefabriceerde bassen ter wereld, en is verkrijgbaar in talloze uitvoeringen van talloze merken. ga anders even naar www.fender.com en ga luisteren naar de soundsamples die bij de bassen staan.

soapwater
19 februari 2004, 14:45
misschien bedoel je met die metalige klank wel een lage actie:
dat houdt in dat je snaren zo dicht op je hals liggen, dat ze op een neer ketsen op de metalen fretten. zo krijg je een enorm metalig geluid. en tis heel simpel te maken: gewoon je actie verlagen, oftewel met een inbussleutel de zadeltjes van je snaren naar beneden draaien. met aan je zadeltjes draaien kan je niks verpesten, ik zou zeggen, experimenteer er een beetje mee, en misschien krijg je wel de klank die je zoekt.
voor de rest is het ook handig om de treble op je versterker ver open te gooien, en de tone op je bas helemaal open.
Ik bas ook met een lage actie, mijn hoge frets zijn daardoor wat minder goed bespeelbaar, maar het klinkt gewoon heerlijk aggressief en metalig in een band, je knettert er echt uit.

Bedankt voor de tips, maar zover was ik al wel... Ik speel al 4 jaar in punkrockbands... en deze trukken kende ik al... Toch vriendelijk van je... :-D

Bazz
24 februari 2004, 12:02
Een "echte" jazz is wel onwijs oke om punk op te spelen!

Verder vind ik de Mark Hoppus signature ook wel lekker spelen en klinken
Over die snaren, daar is gewoon niet zoveel aan te doen, ik ga zelf meestal na een maand alweer door een snaar heen!
Gewoon blij zijn dat je niet Mark King bent, die doet er een uur mee en dan vervangen!

soapwater
24 februari 2004, 12:12
Ik begin er sterk over nate denken van eens aan de zelfbouw te beginnen, alleen heb ik er nog geen kaas van gegeten. Het enige wat ik al zelf gebouwd heb zijn versterkers en speaker cabinets...
Ik heb de vraag ook al in het zelfbouwforum gesteld maar denken jullie dat het aan te raden is?

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25221

Greetz