PDA

View Full Version : Buizen wel of niet vervangen?



BartL
17 februari 2004, 16:15
...uit mijn Marshall buizencombo komt de laatste week nog al een schel geluid. Ook is het volume een klein beetje afgenomen. Wanneer zijn mijn buizen echt aan vervanging toe? Kan ik dit op de een of andere manier testen?

Mochten ze vervangen moeten worden (- 2x EL84 output valves and 4x ECC83 Preamp Valves), zal ik dit natuurlijk moeten laten doen. De buizen op zich kosten samen ongeveer 100 euro (denk ik). Hoeveel zal het biassen enzo nog geen kosten? Kan ik ze ook zelf in mijn versterker zetten, of is het beter om dat niet te doen? (Heb eerlijk gezegd niet veel verstand van de binnenkant)

BartL
17 februari 2004, 16:28
Als ik er Fender ecc83 & el84 in laat zetten, krijg ik dan een beter clean? Of maakt het merk niet uit? Zou ik er ook (bijvoorbeeld) SOVTEK in kunnen laten zetten?

sash
17 februari 2004, 16:49
Wanneer je buizen vervangen moeten worden? Waarschijnlijk is nu het juiste moment :)

Fender produceert geen buizen. Sovtek maakt vrij slechte buizen.
Als eindbuizen zou ik Svetlana's of JJ's nemen. Waarschijnlijk kunnen je pre-amp buizen nog wel ff mee, maar als je die vervangt zou ik ook Svetlana of JJ nemen.

BartL
17 februari 2004, 17:06
Fender produceert geen buizen
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp?artnr=3923014&sid=!18121995&quelle=volltext
Waarom denk je dat alleen mijn eindbuizen vervangen moeten worden?

sash
17 februari 2004, 17:16
Dat zijn Groove Tubes buizen met een Fender label erop. Fender koopt buizen van Groove Tubes en relabeld die. Groove Tubes zelf maakt ook geen buizen, maar koopt ze ook op van bv. Sovtek en EHX.

Preampbuizen gaan in de regel wat langer mee. De problemen die je beschrijft zijn typische eindbuisproblemen, vooral de volumevermindering.

Zet je amp eens aan en tik eens tegen de buizen. Als ie gaat piepen is die buis slecht.
Bedenk ook wel dat je niet zomaar 1 eindbuis kan vervangen. Ze moeten gematched zijn.

guitar
17 februari 2004, 17:20
EL-84 eindbuizen hoefden volgens mij niet gematched te zijn.
Ze hoeven iig niet gebiassed te worden, dat weet ik wel.
Je kunt nieuwe EL84-buizen dus zonder problemen in je amp douwen..
Voor pre-amp buizen geldt hetzelfde.

Succes!

BLOK182
17 februari 2004, 17:25
Erik vd Haar verkoopt/verstuurt buizen voor schappelijke prijzen, zie www.haarguitars.nl

sash
17 februari 2004, 17:27
EL-84 eindbuizen hoefden volgens mij niet gematched te zijn.
Ze hoeven iig niet gebiassed te worden, dat weet ik wel.
Je kunt nieuwe EL84-buizen dus zonder problemen in je amp douwen..
Voor pre-amp buizen geldt hetzelfde.

Succes!

Weet je dat zeker? Ik dacht dat ELK type eindbuizen gebiassed moest worden. Ik heb verder geen ervaring met EL84's, dus ik kan het mis hebben.

Negative K3 fan
17 februari 2004, 17:57
Je kunt niet zomaar tegen iedere buis aantikken, alleen tegenvoorversterkerbuizen.

Of buizen gebiast moeten worden heeft te maken met verschillende soorten bias, je ziet el84s vaak in amps met een zgn. kathode bias, dan is dat idd niet nodig, maar ik weet niet of dat in jouw geval wel opgaat.

BartL
17 februari 2004, 18:31
Dus kan ik wel of beter niet testen met het tikken tegen de eindbuizen?

Hoe herken ik de ''symtomen'' van versleten pre-amp buizen?

sash
17 februari 2004, 18:35
Je kunt niet zomaar tegen iedere buis aantikken, alleen tegenvoorversterkerbuizen.



Waarom niet?

Je kan tegen iedere buis tikken. Zolang je het niet met een hamer doet is er niets aan de hand.

Negative K3 fan
17 februari 2004, 18:39
Je kunt niet zomaar tegen iedere buis aantikken, alleen tegenvoorversterkerbuizen.



Waarom niet?

Je kan tegen iedere buis tikken. Zolang je het niet met een hamer doet is er niets aan de hand.

ja ok, het 'kan' natuurlijk wel. MAar het heeft geen nut om via die manier de status van eindbuizen te controleren omdat die vrij weinig microfonisch zijn en het vaker om een microfonische voorversterkerbuis gaat.

sash
17 februari 2004, 18:49
Daar heb je wel gelijk in :D

BartL
17 februari 2004, 18:52
...net ff zitten tikken,.... :)

maar niets piept ofzo...alle 6 e buizen niet

sash
17 februari 2004, 19:02
Dan zijn ze iig niet microfonisch en zijn waarschijnlijk alleen je eindbuizen aan vervanging toe :)

BartL
17 februari 2004, 19:33
OK, dan zal ik een nieuw paar EL84 moeten bestellen. Ik heb wel iets goeds gehoord over EL84 van JJ. Zijn die Goed? Maakt het wat geluid betreft iets uit, welk merk ik pak? Anders pak ik gewoon 1 paar gematchte JJ EL84...21 euro :)

BartL
17 februari 2004, 19:34
OK, dan zal ik een nieuw paar EL84 moeten bestellen. Ik heb wel iets goeds gehoord over EL84 van JJ. Zijn die Goed? Maakt het wat geluid betreft iets uit, welk merk ik pak? Anders pak ik gewoon 1 paar gematchte JJ EL84...21 euro :) ...en biassen hoeft niet, dus zelf erin knallen...toch?