PDA

View Full Version : welke gitaar past bij me



Diesel
17 februari 2004, 00:27
hoi iedereen
ik ben gerard 23 jaar en verliefd op de eeuwige popsongs
..pearl jam kane u2 ..dat soort genre

zelf wil ik nu ook muziek maken
tis een droom dat ik al jaren heb en nu eindelijk heb ik de tijd ruimte en geld om een gitaar te kopen
Omdat ik het al heeeel lang wil heb ik redelijk wat kunnen sparen
+- 1000 voor een complete set
alleen ik heb er de ballen verstand van

Nu heb ik al op het forum rondgesnuffeld
kom ook wel de topics tegen over waarme te beginnen
alleen is het kopen niet iets heel persoonlijks ??
iedereen heeft andere wensen
zoekt een andere sound..ander design

zelf houd ik van een mooi vol geluid
denk hierbij aan een gibson les paul
ook het design van een les paul vind ik super

Ik zit er dus aan te dneken ok een les paul imitatie te kopen van epiphone
weet alleen niet veel over de epi
wat voor geluid is het
kwaliteit
bespeelbaarheid
etc etc

Goed ik vroeg mij dus af nu jullie weten wat ik belangrijk vnd in een gitaar wat wel bij mij zou passen

AntY
17 februari 2004, 00:40
wat voor nek past bij je? gewoon eens proberen in gitaarzaak waar ze de tijd voor je kunnen nemen enrustig laten uitproberen. hantg erg van je handen af, heb je kolenschoppen of poezelhandjes :D

voor t geluid maakt je amp erg veel uit

cube 30 wordt erg aangeraden hier. kost 350 euro is t niet? ben zelf bassist :)

belangrijkste van amp is t geluid, niet het vermogen. en voor je geluid is de amp een stuk belangrijker dan een gitaar, zeker als je over deze prijzen praat.


wil je ook tweedehands overwegen? je kan dan stuk betere spullen kopen. zelf raad ik t erg aan. als je nog niet precies weet wat voor spullen je liggen, kan je gewoon op de koopjes letten en "gratis" spelen. bevalt t niet, doe je t zonder verlies weg.

als je over 5 jaar precies weet wat voor spullen helemaal jouw ding zijn kan je altijd nog nieuw kopen.

t is wel belangrijk om er verstand van te hebben, zodat je geen kat in de zak koopt, maar dr zijn genoeg mensen heir die je wel kunnen helpen, zelfs mee kunnen gaan om te testen als t in de buurt is misschien, als je je netjes gedraagt ;)

Nielsje
17 februari 2004, 00:42
een cube 30 kost ongeveer 200 a 250... :)

en twee keer het zelfde topic openen hoeft niet hoor :)

AntY
17 februari 2004, 00:44
ik zie t maar een keer :???:

Nielsje
17 februari 2004, 00:45
bij algemeen heeft hij ook de zelfde vragen gesteldn, onder 'even voorstellen'

maar maakt verder niet uit hoor :)

AntY
17 februari 2004, 00:49
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/20935.jpg

deze staat op marktplaats, misschien is dit iets voor je. 2 humbuckers. verder ken ik t hele ding eigenlijk niet, wie kan hier meer over vertellen?

pimmetje
17 februari 2004, 00:49
Epi's zijn op zich prima gitaren, maar 't zijn natuurlijk geen Gibsons. Het grote probleem bij veel b-lijnen van de a-merken is dat de gitaren niet per se slecht zijn, maar er zitten slechte en goede tussen.

Als je een goede Epi hebt, dan kan je altijd nog betere pick-ups en hardware erop gooien om er een HELE leuke gitaar van te maken.

Ik zou persoonlijk nooit 1000 euro zomaar neergooien om te gaan beginnen met gitaarspelen. Begin 'ns met 200 euro voor een akoestische (western) en ook een deel van je budget voor een paar maanden PRIVE les bij een leraar die jou aanspreekt; iemand die jou de basis wil leren met de muzikale insteek waar jij om vraagt. Dan weet je snel genoeg of 't echt wat voor je is of niet.

In die paar maanden les, zal je misschien ook wel weer een paar euro'tjes extra opzij hebben gelegd en dan kan je voor pakweg 250 euro een leuk 2eHands versterkertje kopen dat ook groot genoeg is voor je eerste bandje en een 2eHands gitaar waar je lang plezier van zult hebben.

Bevalt de gitaar niet, kan je zo'n 2eHands ding vaak voor dezelfde prijs weer lozen. Neem dan wel bij het kopen van je 2eHands spullen je gitaarleraar of zo mee. Die kan kijken of 't geen enorme kat in de zak is.

AntY
17 februari 2004, 00:59
waarom acoustisch beginnen?

hij heeft lang gespaard, heeft in ieder geval motivatie, dat lijkt me het probleem niet. neem iemand met kennis van zaken mee en koop meteen tweedehands, loop je ook niet de kans dat je motivatie verliest omdat je op een brakke kopie loopt te tokkelen en je niet met een dikke akoustische body etc. zit. geld is dan geen probleem. geen motivatie -> gear eruit, een buil zal je je niet lopen, als je verstandig koopt en niet op de eerste de beste marktplaats-gitaar reageert zal je nooit verlies draaien.


was je van plan lessen te nemen diesel?

Diesel
17 februari 2004, 01:28
beginnen met ene akoestiche daar heb iki ook aan gedacht
alleen mijn droom is electrisch spelen
Heb nu van meerder mensen gehoord dat zij gewoon zijn begonnen op een electrice ...dus waarom ik dan niet dacht ik zo

Ik wil ook gelijk een kwalitatief goede gitaar hebben
tuurlijk heb je 2e hands hele mooie goede gitaren voor 250/300
alleen ik zou het verschil niet kunnen zien omdat ik de kennis helaas er nog niet voor heb
netzoals ik niemand heb in mijn omgeving die dat wel heeft

ik sta er wat dat betreft dus helemaal zelf voor
daarom wil ik eerst veel over de gitaar leren
doormiddel van veel lezen,vragen,praten

ik koop daarom ook liever een gitaar nieuw in ene winkel
gewone weg omdat ik dan meer vertrouwen heb dat ik iets goeds koop
ik koop dan liever een gitaar van rond de 500 en heb iets goeds met garantie dan iets van 300 wat misschien net zo goed is
maar waarvan ik het niet zeker weet


Ik wil nu al 10 jaar gitaar spelen
alleen ontbrak het me door veel verplichtingen de tijd
Nu ik die tijd wel heb wil ik er ook vol voor gaan
ik ben er echt 100% zeker van dat ik het wil
Tis geen opvlieging en daarom wil ik er ook wel een wat groter geldbedrag voor uitgeven


psje .. ik dnek dat ik liever een iets minder brede hals heb ..gevoelsmatig

Blijepanda
17 februari 2004, 08:14
Ik ben ook begonnen met een electrische gitaar, is niks mis mee.
Als een brede hals je niet prettig lijkt zou ik niet voor een epiphone les Paul achtige gitaar gaan.

michielv
17 februari 2004, 08:38
Ik wil ook gelijk een kwalitatief goede gitaar hebben
tuurlijk heb je 2e hands hele mooie goede gitaren voor 250/300
alleen ik zou het verschil niet kunnen zien omdat ik de kennis helaas er nog niet voor heb
netzoals ik niemand heb in mijn omgeving die dat wel heeft

ik sta er wat dat betreft dus helemaal zelf voor
daarom wil ik eerst veel over de gitaar leren
doormiddel van veel lezen,vragen,praten


Tsja, het is een kwestie van vertrouwen maar ik denk dat als je iemand van het forum bij jou in de buurt gewoon vraagt om eens mee te gaan naar een (paar) gitaarwinkel(s) dat die persoon dat best wel eens wil doen. Kan die in ieder geval kijken of een instrument een beetje degelijk is.

Moet je wel effe zeggen waar je (ongeveer) woont. Ik woon in Barendrecht, omgeving Rotterdam dus.

Overigens zal een goede gitaarboer je ook goed advies kunnen geven maar het is zo vervelend wanneer je bij een prutser terecht komt daardoor niet gaat spelen.

Les Paul
17 februari 2004, 09:59
Het is inderdaad een goed idee om iemand mee te nemen die een beetje ervaring heeft. Toen ik m'n eerste electrische ging kopen wilde ik een flitsende yamaha kopen. Hij liet mij horen wat het verschil met een Strat was. Altijd nog blij met m'n Strat. De yamaha had ik waarschijnlijk niet meer gehad......

Als je een beetje in de buurt woont wil ik ook wel helpen. Omgeving Almere, Hilversum, Amersfoort.

Nielsje
17 februari 2004, 10:14
ik zit in nijeveen/meppel of groningen

zwolle en hoogeveen kan ik ook helpen



woah, het begint hier een helpdesk te worden voor beginnende gitaristen :P

Neals
17 februari 2004, 10:28
Het is inderdaad een goed idee om iemand mee te nemen die een beetje ervaring heeft. Toen ik m'n eerste electrische ging kopen wilde ik een flitsende yamaha kopen. Hij liet mij horen wat het verschil met een Strat was. Altijd nog blij met m'n Strat. De yamaha had ik waarschijnlijk niet meer gehad......

Als je een beetje in de buurt woont wil ik ook wel helpen. Omgeving Almere, Hilversum, Amersfoort.

En nog blij met je nickname????

anyway.. vertrouw op je oren en klink een gitaar die goed klinkt en goed speelt, zelf kan ik je een telecaster aanraden.

Neals
17 februari 2004, 10:28
Het is inderdaad een goed idee om iemand mee te nemen die een beetje ervaring heeft. Toen ik m'n eerste electrische ging kopen wilde ik een flitsende yamaha kopen. Hij liet mij horen wat het verschil met een Strat was. Altijd nog blij met m'n Strat. De yamaha had ik waarschijnlijk niet meer gehad......

Als je een beetje in de buurt woont wil ik ook wel helpen. Omgeving Almere, Hilversum, Amersfoort.

En nog blij met je nickname????

anyway.. vertrouw op je oren en klink een gitaar die goed klinkt en goed speelt, zelf kan ik je een telecaster aanraden.

MoserCustomShopDotCom
17 februari 2004, 10:55
Naar mijn mening maakt het als beginner niet uit wat voor een hals je hebt (dik of dun, plat of een beetje bol).

Mijn advies zou zijn: zoek iemand op die er verstand van heeft, probeer zelf de gitaar vast te houden (zittend en staand), kijk hoe ie voelt, en probeer een beetje met de snaren te spelen (aangezien je nog moet beginnen neem ik aan dat je niets kunt spelen). Als je denkt dat de gitaar wel leuk is, laat de ander (met verstand van zaken) er naar kijken of de hals niet krom is of iets dergelijks.

De reden dat ik zei dat het niet uit maakt wat voor hals je neemt is als volgt:
Met iedere gitaar kun je LEREN spelen. het is iets nieuws, dus als je zo gaat kijken moet je met de hele NEK leren spelen! :-D . Met andere woorden, als je even kijkt of je de nek in ieder geval goed vast kunt houden, dan kun je eraan wennen. Als je wat langer speelt en echt snellere muziek kunt spelen, dan heb je er zelf meer verstand van over wat voor jou het beste voelt. Dat kun je niet iemand anders laten kijken voor je. Maar dan zou je desnoods een andere gitaar kunnen kopen (mijn motto: hoe meer, hoe beter! :-D ) of deze inruilen desnoods.

Maar als ik naar je berichtje kijk, neem iemand mee en ga een epiphone testen. Ik denk dat je daar wel blij mee zult wezen. Ik heb een tijd terug een honeyburst epi gezien, zag er echt prachtig uit! die was toen iets van 1300-1500 gulden ofzo (weet het niet precies meer), dus dat ligt ook nog in je budget.


Of (schiet me ineens tebinnen), je neemt alvast een wat duurdere versterker, daar heb je voorlopig wel iets aan namelijk! en dan kun je een iets goedkopere gitaar nemen.

cas121
17 februari 2004, 12:11
Opzich zijn de epi les pauls prima om mee te beginnen, niet te zwaar en een afwerking waar je ook niet over mag klagen.

Je kan ook op zoek gaan naar een 2e hands Gibson Les Paul Studio, zien er prima uit, spelen goed en klinken super. Met een beetje speurwerk vind je er een voor 600 - 650 euro, ik had de mijne voor 575.

Een 2dehands gibson kan je altijd voor dezelfde prijs verkopen, dit zit er met een nieuwe epiphone helaas niet in..

misschien is dit iets

Gibson LP studio 2dehands
cube 30
kabels enzo
gitaarles
-------------------
1000 euro

Diesel
17 februari 2004, 12:34
Opzich zijn de epi les pauls prima om mee te beginnen, niet te zwaar en een afwerking waar je ook niet over mag klagen.

Je kan ook op zoek gaan naar een 2e hands Gibson Les Paul Studio, zien er prima uit, spelen goed en klinken super. Met een beetje speurwerk vind je er een voor 600 - 650 euro, ik had de mijne voor 575.

Een 2dehands gibson kan je altijd voor dezelfde prijs verkopen, dit zit er met een nieuwe epiphone helaas niet in..

misschien is dit iets

Gibson LP studio 2dehands
cube 30
kabels enzo
gitaarles
-------------------
1000 euro

een 2e hands Gibson voor die prijs zou idd een idee zijn
Een Gibson behoud zijn waarde dus mocht ik absoluut geen aanleg hebben dan raak ik hem ook voor bijna hetzelfde bedrag weer kwijt

maar goed aan de andere kant ... ik wil het al zolang en zo graag dat het me gewoon gaat lukken ( als ik iets in mijn kop heb komt het er echt niet meer uit)

maar ja ik zie het allemaal wel
wil me nu eerst breed oriënteren .. veel leren over de gitaar/versterker
Wil in ieder geval niet als een absolute leek achter een gitaartje aangaan
Wil heel goed weten wat ik zoek en wat ik wil

thanx

Les Paul
17 februari 2004, 14:55
Het is inderdaad een goed idee om iemand mee te nemen die een beetje ervaring heeft. Toen ik m'n eerste electrische ging kopen wilde ik een flitsende yamaha kopen. Hij liet mij horen wat het verschil met een Strat was. Altijd nog blij met m'n Strat. De yamaha had ik waarschijnlijk niet meer gehad......

Als je een beetje in de buurt woont wil ik ook wel helpen. Omgeving Almere, Hilversum, Amersfoort.

En nog blij met je nickname????


Ben zeer tevreden met m'n nickname....Heb tenslotte 3 Les Pauls, tegen 1 Strat...... :-D
Ik ben niet voor of tegen een bepaald type gitaar. Zeker niet als het om de discussie Fender vs Gibson gaat. Het zijn zeer verschillende gitaren, met zeer verschillende mogelijkheden. Beide hebben is volgens mij ideaal....

Nielsje
17 februari 2004, 14:58
vind ik ook!

ik heb er nu van allebei een

(meer is nog nie mogelijk, ben nog maar simpele student...)

Punt
18 februari 2004, 10:57
[maar ja ik zie het allemaal wel
wil me nu eerst breed oriënteren .. veel leren over de gitaar/versterker
Wil in ieder geval niet als een absolute leek achter een gitaartje aangaan
Wil heel goed weten wat ik zoek en wat ik wil

thanx

Wil je nou gitaar leren spelen of gitaarbouwer worden?
Voor je er echt verstand van krijgt ben je jaren verder.
Je krijgt er trouwens sneller verstand van door zelf te spelen.

Mijn advies:
Niet treuzelen (dat doe je al 10 jaar begrijp ik) nu gewoon de knoop doorhakken en een tweedehands Gibson / Fender kopen.
Bij de Gibson een Marshall AVT versterker, bij de Fender de Cube 30 bijvoorbeeld.
En dan spelen!!!

Succes

RRRobin
18 februari 2004, 11:59
gewoon wat simpels kopen in t begin, kbegon zelf op een strat van hohner, niet veel soeps, maar ben t er wel mee eens dat het niet uitmaakt waar je op begint..
+ als je meteen al veel geld uitgeeft en je vindt er na een tijdje niks meer aan is t zonde van je geld..
daarnaast gaan der ook nog wel eens dinge fout in t begin heb i kgemerkt ;)
straps die losschiete van de buttons omdat ze dubbel zate etc etc. :P
beetje zonde om dan meteen een dure gitaar op de grond te late klettere :P

robpeters87
18 februari 2004, 15:06
straps die losschiete van de buttons omdat ze dubbel zate etc etc.
beetje zonde om dan meteen een dure gitaar op de grond te late klettere

Straplocks zijn dan ook de beste investering die je kunt doen als je erg voorzichtig met je spulletjes wil zijn..... :-D

harrievandenberg
18 februari 2004, 15:26
Vox - Cambridge 30 R is ook een heel vet ding!

harrievandenberg
18 februari 2004, 15:30
Vox - Cambridge 30 R is ook een leuke versterker!

harrievandenberg
18 februari 2004, 15:30
mmmm, er is geen actie aangegeven, maar hij stond er toch wel de eerste keer, sorry :oops:

renier
18 februari 2004, 16:23
doe jezelf een lol, en bras het niet allemaal op aan je eerste gitaar. ik kan je namelijk nu al vertellen dat je nog zeker 10 keer van voorkeur gaat wisselen voor je "jouw" gitaar gevonden hebt. kijk wat je nu mooi windt, en koop dan lekker een gitaartje van 300 euro ofzo, daar kun je de komende jaren makkelijk mee vooruit. zolang je nog niet echt kunt spelen hoor je het verschil toch niet.

RRRobin
18 februari 2004, 19:35
straps die losschiete van de buttons omdat ze dubbel zate etc etc.
beetje zonde om dan meteen een dure gitaar op de grond te late klettere

Straplocks zijn dan ook de beste investering die je kunt doen als je erg voorzichtig met je spulletjes wil zijn..... :-D

hahah daar kwam ik ook achter :D all1 beetje laat ;) :D

Sir Peckerkäse
18 februari 2004, 20:09
mijn les paul kopie voor 250 pleuro klinkt ook perfect, ruist als de tering door het fuck snoer naar de versterker, ik ben er van overtuigd dat hij veel beter zou klinken zonder dat snoer

clean klinkt ie mooi, over de distortion ben ik niet helemaal tevreden, misschien komt dat door de versterker

cas121
19 februari 2004, 11:03
ik ben er van overtuigd dat hij veel beter zou klinken zonder dat snoer


Ja zonder snoer geen ruisje te horen... helemaal geen geluid zelfs :-D

Nicci
19 februari 2004, 12:40
hey Diesel.
Als je nog moet beginnen zou ik mijn besteden aan een leuke kopie. Epi's zijn prima. Probeer ook vooral veel andere uit zou ik zeggen. Aangezien je nog geen idee hebt.
Ik zou absoluut geen Gibson kopen. Wat maak je je druk over de herverkoopwaarde? Muziek kost geld. Wen er maar vast aan. 8-)
Ik heb je nog niet gehoord over een versterker. Daar zou ik kritischer over zijn. Een 'slechte' versterker beperkt je mogelijkheden meer dan een 'slechte' gitaar.
Op dit moment zijn de Roland Cube 30's erg goed. Scheelt je ook weer de aanschaf van pedalen, want die zitten er al in. Wat je ook kan overwegen is een 2e hands op te pikken. Voor zo'n €200,- euro kan je al heel aardige versterkers kopen.

Sir Peckerkäse
19 februari 2004, 21:00
ik ben er van overtuigd dat hij veel beter zou klinken zonder dat snoer


Ja zonder snoer geen ruisje te horen... helemaal geen geluid zelfs :-D

ik vroeg me al af waarom het geluid niet harder klonk ookal draaide ik volume helemaal open