PDA

View Full Version : 1 buis stuk van een matched quad - en nu?



Franc
16 februari 2004, 21:43
Ja, da's lekker. Ik had een mooi quad JJ EL34s en nu blijkt er 1 van die 4 een short te hebben (getest met buizentestertje)...

Nou kan ik dus een nieuwe quad gaan kopen terwijl er nog 3 vd 4 goed zijn... Ben ik de enige die dat zonde vindt?

Mr.Jay
16 februari 2004, 21:57
Ja, da's lekker. Ik had een mooi quad JJ EL34s en nu blijkt er 1 van die 4 een short te hebben (getest met buizentestertje)...

Nou kan ik dus een nieuwe quad gaan kopen terwijl er nog 3 vd 4 goed zijn... Ben ik de enige die dat zonde vindt?

doet me niks.
Gewoon als duet in een 2 eindb. amp zetten, en eentje reserve houden :P
JaY

Franc
16 februari 2004, 22:12
Ja, das lekker als je een heel arsenaal amps hebt staan :D

Maar misschien moet ik hier maar een uitdaging in zien om er een te bouwen met 2 EL34s ;)

nicoverduin
16 februari 2004, 22:15
Was dat nou de reden van die uitfikkende weerstand?
NIco

Franc
16 februari 2004, 22:17
Ik vermoed dus van wel ja.
Tenminste, ik weet nog niet wat oorzaak is geweest en wat het gevolg.
Wat ik zag was die weerstand die doorbrandde. Ik dacht dus rotte buisvoeten dus die ben ik aan het vervangen.
Vanavond mocht ik niet in de woonkamer komen ;) dus ik dacht ik ga s ff wat buizen testen en ik zie 1 vd 4 op een aantal punten sluiting maken...

Nou kan ik per buis de ruststroom instellen in mijn amp.
Als ik er nou gewoon 1 of 2 nieuwe JJs bij koop, zit ik toch aardig safe qua gelijkheid?

Al
16 februari 2004, 23:19
Nou kan ik per buis de ruststroom instellen in mijn amp.
Als ik er nou gewoon 1 of 2 nieuwe JJs bij koop, zit ik toch aardig safe qua gelijkheid?

Ja, kan.
Als de ruststroom goed staat gaat het in ieder geval niet kapot en zal het wel bruikbaar zijn. Ook met identieke ingestelde ruststroom kunnen buizen onder belasting toch in prestatie van elkaar verschillen en niet dus niet gematcht zijn.

Staan er gegevens op de doosjes? Kan je misschien gericht een buis bijkopen. Hoeft niet perse van hetzlefde merk te zijn.

Al

Franc
17 februari 2004, 11:38
Het enige dat er op staat is 0503 handgeschreven op alle 4 de doosjes.
Wellicht kan ik adhv deze waarde een bijpassende krijgen?

Aan de andere kant, wie koopt er nou 1 buis :( verzendkosten worden dan hoger dan de kosten vd buis zelf...

Frits van Mourik
18 februari 2004, 00:52
Ja, da's lekker. Ik had een mooi quad JJ EL34s en nu blijkt er 1 van die 4 een short te hebben (getest met buizentestertje)...

Nou kan ik dus een nieuwe quad gaan kopen terwijl er nog 3 vd 4 goed zijn... Ben ik de enige die dat zonde vindt?

Ach, dat "matched"-gedoe... da's toch meer hi-end-audio-shit dan r&r!
Mijn advies: prik d'r eens een "non-matched"-buisje bij!
Wordt je gelijk misselijk van het geluid? Dan heb ik ongelijk.
Kan je d'r mee leven? Leef d'r dan mee!
Enneh.. geen ouwe EL34 voorhanden? Ikke wel. Mail me maar.

Mr.Jay
18 februari 2004, 16:21
Ja, das lekker als je een heel arsenaal amps hebt staan :D

Maar misschien moet ik hier maar een uitdaging in zien om er een te bouwen met 2 EL34s ;)

That's the spirit ! van de nood een deugd maken. :lol:
JaY