PDA

View Full Version : Fender Stratocaster fijnproevers



Billie Joe Armstrong
16 februari 2004, 21:21
Effe een vraagje voor de Fender Stratocaster fijnproevers:

Wat is het verschil tussen een:
- Fender American Stratocaster
- Fender American Deluxe Stratocaster
- Fender American Special Stratocaster
- Fender American Vintage Stratocaster

- Fender Classic Stratocaster
- Fender Deluxe Stratocaster
- Fender Highway Stratocaster
- Fender Standard Stratocaster

Gaat het om verschillen in materiaal, sound, afwerking, prijs etc.? Of gaat het om hele andere verschillen? Het uiterlijk van deze gitaren is namelijk hetzelfde. Ik vraag mij dus af wat de essentiele verschillen zijn tussen deze verschillende uitvoeringen van de Fender Stratocaster.

Billie Joe Armstrong
16 februari 2004, 21:25
JA JA, ik kon een topic plaatsen, dat lukte al weken niet meer :-D

The Thumb
16 februari 2004, 22:11
Wat betreft de USA modellen kan ik je wel helpen

American Standard is de voorloper van de American Series. De Am standard is het USA instapmodel. Body is van alder of popular, met zgn zwembad routing onder de slagplaat, er is een groot gat weg gefreesd voor de elementen. De American series is de opvolger van de American Standard. Niet meer de zwembad routing, maar elementholtes gefreesd voor H-S-H. De zijkanten van de body en de zijkant van de hals en de fretuiteinden zijn wat ronder gemaakt, hierdoor geeft de Am Series een wat comfortabeler gevoel. Elementen zijn American Standard elementen, ik dacht dat ze op de Am Series een beetje gestaggerd zijn *dus met verschillende pole hoogten(

American Deluxe is een luxere versie van de American Series. Andere tremolo, locking stemmechanieken en Fender Vintage Noiseless elementen. Over de kwaliteit van de elementen zijn de meningen nogal verdeeld, sommigen vinden ze te gecomprimeerd klinken.

American Special ken ik niet.

American Vintage strat is een heruitgave van de strat zoals ze in 1957 (maple toets) en in 1962 (rosewood toets) werden gemaakt. In de body zijn elementholtes voor drie single coils gefreesd. De randen van de body zijn ronder dan die van de Am Standard. Elementen zijn Fender vintage reissue. De hals heeft 21 frets (itt 22 voor de Am standard, am series, deluxe) en een dikke nitrocellulose laklaag. Ook de body is nitrocellulose gelakt.

Van de Mexicanen weet ik helemaal niets....

The Thumb
16 februari 2004, 22:13
Wat betreft de USA modellen kan ik je wel helpen

American Standard is de voorloper van de American Series. De Am standard is het USA instapmodel. Body is van alder of popular, met zgn zwembad routing onder de slagplaat, er is een groot gat weg gefreesd voor de elementen. De American series is de opvolger van de American Standard. Niet meer de zwembad routing, maar elementholtes gefreesd voor H-S-H. De zijkanten van de body en de zijkant van de hals en de fretuiteinden zijn wat ronder gemaakt, hierdoor geeft de Am Series een wat comfortabeler gevoel. Elementen zijn American Standard elementen, ik dacht dat ze op de Am Series een beetje gestaggerd zijn *dus met verschillende pole hoogten(

American Deluxe is een luxere versie van de American Series. Andere tremolo, locking stemmechanieken en Fender Vintage Noiseless elementen. Over de kwaliteit van de elementen zijn de meningen nogal verdeeld, sommigen vinden ze te gecomprimeerd klinken.

American Special ken ik niet.

American Vintage strat is een heruitgave van de strat zoals ze in 1957 (maple toets) en in 1962 (rosewood toets) werden gemaakt. In de body zijn elementholtes voor drie single coils gefreesd. De randen van de body zijn ronder dan die van de Am Standard. Elementen zijn Fender vintage reissue. De hals heeft 21 frets (itt 22 voor de Am standard, am series, deluxe) en een dikke nitrocellulose laklaag. Ook de body is nitrocellulose gelakt.

Van de Mexicanen weet ik helemaal niets....

Negative K3 fan
17 februari 2004, 14:49
- Fender Classic Stratocaster
In mexico gemaakte 'reissues' van strats, 50er model, 60er model en 70er model. Hebben vintage aanvoelende nekken, redelijke elementen, zijn een stuk beter, maar ook iets duurder dan de normale mexicaantjes.

- Fender Deluxe Stratocaster
Weetikniet

- Fender Highway Stratocaster
Budget Amerikaanse gitaren, voor mensen met een beperkt budget maar die toch een made in usa gitaar willen. IMO veel marketing, en voor hetzelfde geld kun je beter een g oede jappaner of mex classic nemen. Aparte van de gitaar is de lak, merk je wel als je hem in je handen hebt.

- Fender Standard Stratocaster
Zijn de 'gewone' mexicaantjes, leuke middenmoot gitaar.