PDA

View Full Version : Gitaar met EMG humbs...of niet?



BartL
16 februari 2004, 20:56
Ik wil dit jaar een nieuwe(/2dehandse) gitaar kopen. Nu heb ik laatst op een ibz gespeeld met 2 EMG humbs, deze klonk goed in het overdrive kanaal van de marshall dsl. Ik heb niet op hard volume kunnen testen, dus ik weet niet of hij ook erg goed was op het clean kanaal.

Naar wat voor gitaar moet ik zoeken als ik redelijk wil scheuren...en een perfecte clean wil hebben? Kom ik dan toch bij een fender uit?

schaap
16 februari 2004, 21:00
Gerrekat zn Dean scheurt lekker 8-)
En Pat zn Dean heeft wel een relaxt clean geluid.
Van beiden zijn soundfiles te vinden dus zoek, luister en oordeel :cool:

lupoloco
16 februari 2004, 21:05
Naar wat voor gitaar moet ik zoeken als ik redelijk wil scheuren...en een perfecte clean wil hebben? Kom ik dan toch bij een fender uit?

Superstrat , zie Jackson, Ibanez, Dean...

Dannster
16 februari 2004, 21:12
Ik heb een Ibanez JS met EMG 85-81 en ik vind ze super.. De 85 in de neck geeft een vol clean geluid, en met die 81 kan je flink scheuren.. klinkt heel strak.

tja.. voor andere gitaren.. zie lupoloco zn post.. jackson ibanez dean enz..

ijff
16 februari 2004, 21:18
Ik heb een strat met een EMG 85, S en SA (van brug naar nek). Ben er ook best tevreden over. Weinig ruis en ongewenste feedback. De 85 klinkt alleen iets te fel i.c.m. de maple hals.

edit: 85 moet 89 zijn... hij's namelijk te splitsen.

BartL
16 februari 2004, 21:22
...dus EMG's (ook met humds erbij) leveren prima clean?

(De Clean is trouwens belangrijker dan de scheur...is op t elossen met mijn pedaaltje)

green_day
16 februari 2004, 21:50
Als je echt clean wilt hebben moet je er natuurlijk geen EMG's in flikkeren. Een seymour duncan of een Dimarzio kan bijvoorbeeld ook primaa scheuren, en klinkt over het algemeen clean beter dan een EMG. Je moet je er dus niet helemaal op vast klampen. Je zou eigelijk een keer iedere keer een element waarvan je niet weet welke het is in dezelde gitaar moeten stoppen en dan zeggen welke voor jou de beste is, maarja dat kan je natuurlijk niet zo eventjes doen :)

green_day
16 februari 2004, 21:51
Als je echt clean wilt hebben moet je er natuurlijk geen EMG's in flikkeren. Een seymour duncan of een Dimarzio kan bijvoorbeeld ook primaa scheuren, en klinkt over het algemeen clean beter dan een EMG. Je moet je er dus niet helemaal op vast klampen. Je zou eigelijk een keer iedere keer een element waarvan je niet weet welke het is in dezelde gitaar moeten stoppen en dan zeggen welke voor jou de beste is, maarja dat kan je natuurlijk niet zo eventjes doen :)

gerrekat
16 februari 2004, 21:58
EMG 81's zijn bout voor clean...dan kun je beter voor een DiMarzio Tone Zone gaan of een Evolution...maar die klinken voor heavy rhythm niet zo vind ik!

Ik zweer nog steeds bij de BIll Lawrence L 500 XL die zowel clean als full gain heel vet klinken, maar ook DiMarzio Super Distortion scheuren als een beest en klinken clean acceptabel..

Maar je kan natuurljik ook een "clean" element in de nek zetten en in de brug alleen een scheurbak zetten....echt samen gaat het nameljik niet schuern en clean in een!

Voor de nek hou ik erg van de DiMarzio Paf PRo of de Duncan 59!

BartL
16 februari 2004, 22:02
pfff...nu weet ik het echt allemaal niet meer :???:

Misschien kan ik dus het beste gaan voor een ibz met DiMarzzzio pu's? En dan een tweedehandse zoeken ofzo...pfff, ik ga dr nog maar eens goed over nadenken :)

Chiel
16 februari 2004, 22:47
Blijft een heel lastig verhaal :-( . Ik zat een goed jaar geleden met hetzelfde euvel. Uiteindelijk heb ik voor een EMG Lukather set gekozen. Ik heb zelf een Schecter CET (superstrat). Deze HSS combinatie (85 - slv -slv) scheurt enorm (zelfs op de singlecoil op de halspositie) maar hebben ook een waanzinnig mooi clean. Ik heb ze dan ook specifiek gekozen op de grote veelzijdigheid :D .

Een 81 scheurt verschrikkelijk lekker, maar is totaal onbruikbaar voor clean. Ik heb overigens ook een sa-sa-sa pickup set in een strat zitten. Super voor clean en lekkere crunch, maar klinken werkelijk nergens naar met een flinke overdrive a-la-metallica. Als je de mogelijkheid hebt, moet je echt eens die Lukather set uitproberen. Maar vergeet niet dat het erg lastig is om een all-round pickup setje te vinden.

BartL
16 februari 2004, 22:53
Ok Ok Ok...dan ga ik toch kijken voor een gitaar waar het CLEAN perfect voor is. De scheur regel ik wel met mijn pedaaltjes (Ik speel toch in een coverbandje...en gebruik daar bijna alleen clean)

Kom ik dan uit op een single coil gitaar a la Fender?