PDA

View Full Version : Thumb pick -> bassen te luid



Picker
16 februari 2004, 16:44
Dag allemaal. Vraagje voor de fingerpickers.

Ik speel al sinds mijn zevende fingerpick gitaar (fingerstyle, Trevis style, alternating bass, tokkelen, hoe je het maar noemen wilt).

Ik keek net naar een videogragment van Tommy Emanuel, en zag dat hij met een z.g. thumb-pick speelt (duimplectrum). Ik speel al mijn hele leven met de nagel of de zijkant van mijn duim, maar heb nu ook eens zo'n thumb-pick geprobeerd.

Het klinkt lekker strak, en geeft een hele goeie beat. Maar... de bassen klinken bij mij veeeel te luid en te scherp in verhouding tot de G, B en E snaar. Ik heb de punt van het plectrum al wat bijgevijld en dunner gemaakt en dat scheelt iets, maar de balans is toch nog steeds zoek.

Maar bij die Emanuel (en vele anderen) klinkt het wel goed! Hoe zou dat komen?

1. Mijn techniek - ik sla de bassnaren te hard aan omdat ik dat mijn hele leven al met mijn duimnagel moet doen
2. Mijn plectrum - Emanuel heeft een dunnere/lichtere
3. De nagels van mijn andere vingers - die zijn te dun

Ik denk dat het een combinatie is van al deze punten. Zo weet ik dat Pat Kirtley ook een duimplectrum gebruikt, maar tevens kunstnagels, van die dikke plastic plakdingen. Die klinken vast ook veel luider. Moet ik die dan eens proberen? Wat die Emanuel speelt klinkt lekker, maar sommige dingen gaan erg lastig zonder duimplectrum, dus wil ik me die techniek toch wel eens eigen proberen te maken.

Wie heeft er ervaringen of tips?

Picker.

John P
19 februari 2004, 22:18
Je geeft zelf het probleem al aan: de gewenning aan zo'n pick. Je kunt er verschillende geluiden mee maken, net als met je vingers, maar je moet wel ontdekken hoe. Dat kost oefening en dus tijd.

Buzz
20 februari 2004, 09:14
Wat voor gitaar heb je? Een jumbo en een dreadnought klinken sowieso al bassig vanwege de grote klankkast. Emmanuel speelt op een soort OM-model.
Zelf gebruik ik voor het lichtere werk een thumb-pick van het merk Pop. Da's een brede en beduidend dunnere thumb-pick.
Succes

rien
21 februari 2004, 18:50
Ik heb precies hetzelfde probleem. Echter is een kwestie van gewenning plus het feit dat emmanuel jaren lang alleen met plectrum speelde en er toen pas achter kwam dat zijn grote voobeeld chet atkins met een duimpick speelde.

Over het algemeen dempt hij met de palm van zn hand ook zn bassen af
en heeft hij een dusdanige controle over de combinatie hersenen en vingers dat hij gewoon ook de aanslag snelheid en hevigheid kan afwisselen. Hij speelt rustig een ballad met duimpick en of plectrum of harmonics en dan moet je een touch hebben die je alleen maar hebt als je of net zoals hij 40 jaar + speelt ( en dan ook nog eens al die jaren als proffessional optreedt ) of je bent een supertalent.

Hij heeft voor de rest helemaal geen nagels maar een dikke eeltlaag op alle vingers die het midden houden tussen aanslag met vlees en/of plectrum.

Ik ben nu ruim een half jaar bezig met die duimpick en om het gitaartgevoel te krijgen grijp ik toch af en toe nog terug naar duim + vingers met nagel mede omdast als je de duimpick een paar nummers om hebtdat ding je bloedtoevoer afsnijdt naar de top van je duim die op zn beurt koud wordt en dan kan je het zg touch gevoel helemaal vergeten
En zit zon ding te los dan speelt het helemaal niet lekker..

Erg frustrerend. Ik speel ook reeds 20 jaren + fimgerpicking waarvan het laatste jaar ook echt merle travis/ atkins / tom bresh style maar het lijkt wel of je alles weer opnieuw moet leren.

Sommige nummers lukken al aardig en dan is het leuk om te zien dat de controle vele male beter is geworden en dat je veel meer dynamiek uit je instrument ' kunt ' halen .. ik kan het niet maar emmanuel wel dus.. helaas..maar ja ik hoef mn brood er ook niet mee te verdienen..

Hoe dan ook blijft lastig

Rien

CGCGCE
23 februari 2004, 11:35
Tommy Emmanuel speelt met een zware thumbpick (soms ook met zijn blote duim), en dempt dan inderdaad de bassnaren met zijn handpalm om de melodie beter te laten uitkomen. Hij varieert voortdurend de intensiteit van het dempen. Een absolute aanrader om in die stijl te leren spelen is het boek met CD "Tommy Emmanuel Solo Guitar Style".

Picker
12 april 2004, 20:58
We zijn inmiddels een paar weken verder, en zoals ik me had voorgenomen ben ik doorgegaan met de thumbpick.

En wat blijkt: ik heb de laatste dagen het nummer "Luttrell" van Tommy Emmanuel geleerd, en dat klinkt nu perfect. Sterker nog: ik kan het nu niet eens meer ZONDER thumbpick spelen!

Conclusie: de thumbpick verlegt je bereik op de gitaar. Het gaat er dus niet in eerste instantie om dat je alles wat je voorheen speelde ook met een thumbpick moet kunnen (al gaat dat nu ook al veel beter), maar op het moment dat je een thumbpick gebruikt kun je ineens hele andere dingen doen.

Kortom, ik speel nu dus zowel MET als zonder thumbpick. Weer een stapje hoger op de (oneindig lange) gitaarladder!

Picker.

rien
13 april 2004, 00:30
Grappig .. Ik heb luttrel ook met en zonder duimpick inmiddels in de vingers.

Heb je die licks tussen door op volledige snelheid.. ?? Dat koste en kost me nog steeds het meeste werk.

Nu train to Duesseldorf en the Hunt nog effe.. of Clap van Steve Howe is ook een leuke met de duimpick

Hoi
Rien

Picker
13 april 2004, 18:41
Grappig .. Ik heb luttrel ook met en zonder duimpick inmiddels in de vingers.

Heb je die licks tussen door op volledige snelheid.. ?? Dat koste en kost me nog steeds het meeste werk.

Nu train to Duesseldorf en the Hunt nog effe.. of Clap van Steve Howe is ook een leuke met de duimpick

Hoi
Rien

Met en zonder duimpick? Dan kun je meer dan ik. Najaaa, het gaat ook wel zonder, maar met klinkt beslist veel lekkerder. Het enige wat me nog niet lukt op volledige snelheid is dat korte single string stukje, wat Tommy halverwege als intermezzo gebruikt. Single sting achterwaarts (van hoog naar laag) is nooit mijn sterkste punt geweest. Heb daar ook problemen met dat duimplectrum, omdat een opwaartse pick lang niet zo lekker gaat als met een flatpick (de hoek is verkeerd en de pick is te dun - ik blijf direct onder de snaar haken!). Ik pak de middelste vijf tonen van die riedel dus even anders, en ook al is dat makkelijker (gewoon een viervoudige hammer-on tremolo op de D snaar), het KLINKT een stuk moeilijker! Gniffel...

Maar voor de rest hou ik Tommy nu zonder problemen bij ja! (Bij dit nummer dan...) Volgende project is The Man With The Green Thumb. Dat is gelukkig een stuk makkelijker.

Maar als ik het goed begrijp kun jij dus ook wel lekker picken?

Groet,

Picker.

rien
13 april 2004, 20:05
Hej ja ik pick ook al weer wat jaartjes mee.. en die snelle riedel lukt mij van de 10 x gemiddeld 6 keer op volledige snelheid MET pick..
Ook het 2e itermezzo trouwens.

Green thumb speel ik al en is inderdaad makkelijker. Ik heb de tab ook van iemand gekregen heb echter geen idee of die tab correct is daar ik
het stuk van die video heb afgekeken.

Wat ik je aan kan raden is Dixie Maguire, Daytripper,the Hunt,
dat zijn ook leuke emmanule stukken.

In welk gedeelte van het land zit jij dan ?

Hoi
Rien

rien
13 april 2004, 21:20
Trouwens bij man with the green thumb moet je wel een enorme stretch hebben.. en lange lenige vingers dus..

Picker
13 april 2004, 22:09
6 van de tien keer!

Dat had je nou niet moeten zeggen. Want als JIJ dat kan moet IK dat natuurlijk ook kunnen! Bedankt voor de motiverende oppepper, ik pak gelijk mijn Taylor erbij.

Ik heb helemaal geen tabs van Emmanuel, maar ben altijd al redelijk vlot geweest in het naspelen op gehoor. Heb zelfs ooit nog op het gehoor alle open stemmingen van Sacksioni uitgerafeld, want destijds (en dan praat ik over het eind van de zeventiger jaren) was daar nog niets over bekend. Je kon zien aan de grijze plekken op de grammofoonplaten waar de lastige stukjes zaten.

Maar met die Woodsongs video van Ennamuel wordt het wel heel makkelijk - ofschoon er een paar stukjes bij zitten waar ik nog niet helemaal 100% zeker van ben. Maar dat komt wel. Tegenwoordig kan er zoveel, tijds-stretchen met behoud van toonhoogte enz. Alleen het spelen moet je nog zelf doen :)

Yep, ik weet welke stretch je bedoelt in Green Thumb. Vlak voor dat zwoele accoord met hammer-on, laag op de nek. Had daar een tijdje serious last van in mijn linkerhand, maar het is alweer over.

Ik zit in Eindhoven, of all places. Maar met wat gitaren erbij is het hier wel uit te houden.

Between hooks: wat voor thumbpick gebruik jij? Ik kocht uit armoe een of ander transparant plastic flutgeval omdat ze hier bij Conijn niets anders hadden, maar na wat vijl en polijstwerk is dat ding ware topklasse! Maar ik wil binnenkort wel een hele berg van alle gangbare species kopen om mijn ervaring eens wat uit te breiden. Jammer dat dat allemaal uit de States komen moet, hiet in Nederland is de sortering toch vaak erg matigjes.

Overigens, nog plannen voor Acoustic Strings in Raalte a.s. zaterdag? Emmanuel komt ook!

Groetjes,

Picker.

rien
14 april 2004, 20:11
Hej

Ik heb wel een tab uit het boek van emmanuel voor je van luttrel scheelt je een berg. Als je me een email nummer geef dat scan ik het in en stuur je het wel even.

Qua T-Pick heb ik bij bennelly in den haag dunlops Large genomen dik en zwaar maar eenmaal gewend speelt het fijn, echter na een tijdje wordt je duim koud of zweterig en dan blijft dat ding ook niet zitten.

Grappig om te zien dat jij ook uit de sacksioni periode komt. Ik ben nl naar Harry s eerste elpee Gitaar volledig voor het instrument gevallen en heb letterlijk al harrys nummers geleerd.. van elixer tot alis shuffle en heb een Bozo en een Martin D 28 ( want daar moest en zou ik de lifter op spelen een martin dus .. ik was 16 /17 dus geen discussie mogelijk. )
Ik zag harry bij willem duys de lifter spelen en een maand later speelde ik hem ook. Totday er geen uitdaging meer in zijn muziek zat Toen heb ik me op steve howe gestort en leo kottke .. Ik ben pas 1 jaar geleden met Emmanuel in kontakt gekomen en ik ben weer helemaal opgefleurd
( 4 uur per dag spelen .. vindt mn vrouw ook zo leuk )

Ik ben as vrijdag avond ( dan speelty harry saks) zaterdag overdag en zaterdag avond in raalte.

Je kan me bellen daar als je gaat ik geef je bij die tab dan wel mn mobile
Neem jij nog een gitaar daar mee naar toe ?

Ik heb trouwens in eindhoven een gitaar bij Theo sarpach in de bestelling staan.

Zoveel zijn er niet (mi ) in nederland die deze stijl beheersen. Ik ken er 1 inmiddels die retegoed is en ook komt as weekend en demonstreerd bij een gitaarbouwer.

groeten
Rien

Picker
14 april 2004, 21:40
Ha! Dat klinkt me allemaal bekend in de oren! En ja, ik herinner me 'de lifter' bij Willem Duys ook nog goed! Wat grappig. Ik speelde het nummer een week later ook. Best wel een aardig nummertje overigens, als je de beat goed te pakken hebt. En ook ik moest en zou 'Prikklok' op een 12-snarige Ovation Glenn Campbell spelen. Heb al mijn gitaren toen verkocht (inclusief een bijna minte Takeharu van schitterend Braziliaans pallisander, SUKKEL die ik was) om die Ovation te kopen. Die ik overigens nog steeds heb, maar waar ik nooit meer op speel. Wegdoen zou breken met mijn jeugd, en daar ben ik inmiddels te oud voor ;).

Ik heb overigens niet alle nummers van Sacksioni geleerd toen. Veel van zijn nummers vond ik toen al snel afgezaagd. Maar er zaten leuke bij: De Lifter, Muggendans, die solos met drop-D in Vensters, Svoboda Dans, Prikklok 7.45 (lekker simpel maar klonk hartstikke moeilijk - goed beginnummer), Om de Hoek... Maar op een gegeven moment ging hij meer muziek uitbrengen dan zijn inspiratie aankon (verkeerd contract getekend?), en daarmee ging de identiteit van zijn nummers volledig verloren. M.a.w.: een grote brei van soortgelijke pingelnummertjes waar je zelfs na hard studeren de titels niet van onthouden kon. Jammer hoor, daarme werd hij van trendsetter tot de Vader Abraham van de acoustische gitaar.

Maar Emmanuel heeft ook bij mij mijn horizon weer geopend. Ik denk tegenwoordig niet meer "dat zal ik nooit leren". Dat dacht ik namelijk ook toen ik op mijn veertiende Paul Simon 'Anji' hoorde spelen op de LP Sounds of Silence. "Daar hoef ik niet eens aan te beginnen" dacht ik toen. Helemaal fout! Ik zegen nu nog de dag dat ik met mijn arrogante kop bij mezelf dacht: als die Simon het kan, dan kan IK het ook leren! En een paar weken later speelde ik het bijna vlekkeloos! Je eigen grenzen verleggen noemen ze dat geloof ik.

Maar toegeven, Emmanuel wint (voorlopig nog ;) van me. Ik bewonder hem met name om de enorme dynamiek die hij uit zijn gitaar haalt. Ikzelf ben altijd veel subtieler geweest. Bovendien bouwt hij op thema's die ik allang had afgeschreven als zijnde de moeite waard, zoals open picking om Am en E majeur. Ik dacht dat dat alleen voor beginners was, maar niet dus (Luttrell, Classical Gas...)

Ik zit tegenwoordig ook weer uren per dag te rammen. Mijn nieuwe Taylor helpt daar ook bij. Vandaag minstens 500 keer dat riedeltje gedaan (en 500 keer fout ook - ik ben er nog niet!).

Hoe zit dat overigens met ' gitaar meenemen' zaterdag? Gaat dat zonder problemen?

rien
14 april 2004, 23:00
Geweldig.. jij hebt bijna identiek dezelfde dingen als ik ( inclusief de ovation en prikklok 0745 .. ha ha geinig .. doe ik ooit nooit meer weg.

Ben het ook helemaal met je eens dat met Sacksioni het een grote spagetty van hetzelfde spul werdt. Ik hoorde Clap van Stve Howe en moest dat ook kunnen. Todat ik op mn 35 ste erachter kwam dat steve dat hybride speelt met plectrum en vingers ( vandaar de dynamiek) en ik heb ook die instelling van wat een ander kan kan ik ook ( ooit ) emmanuel halen we niet meer in in dit leven denk ik .. die man is uniek . Echter er is een kerel 30 jaar uit gainsborough UK nu levend met een amerikaanse in NasvilleRichard Smith (http://www.richardsmithmusic.com/) wat een phenomeen is welke gewoon alles wat emmanuel speelt ook kan ...wat mij dus wederom aan het twijfelen zet qua inhaalslag met TE.( het is alstijd hoed om de lat hoog te leggen )en ik speel pas een jaar met die duimpick!!

Ik neem gewoon mn gitaar mee en laat hem in mn hotel liggen of zo. Ik heb trouwens zo'n Maton EBG808 aangeschaft waar die emmanuel ook op speelt .. sacksioni trekjes heb ik nog steeds ook al zijn we dik 40. ha ha
maar toegegeven ding speelt geweldig .

Ik ben dr toch de hele dag en dan tussen alle gitaren .. stel dat ik wat kan oppikken van iemand ..Ik heb ied geleerd dat je zoveel mogelijk van anderen moet jatten en wat mij betreft is het open seizoen op iedereen die me nog wat kan leren of waar ik wat licks kan scoren.. want in zeeland is er niemand en for that matter ik heel nederland niet.. Ik ben echt verbaasd dat jij parralel dezelfde dingen deed /doet.. echter ik ben niet zo goed in laser technologie :)

Rien

CGCGCE
19 april 2004, 14:38
Fingerpickers aller landen... ! Een interessante discussie hier. Veel van wat gezegd is herken ik ook : beginnen met "anji", 's avonds urenlang spelen terwijl moeder de vrouw tv kijkt... Ik denk niet dat ik zo ver gevorderd ben als jullie - jarenlang veel te weinig gespeeld - maar wat mij betreft heeft Jacques Stotzem mij een enorme boost gegeven. Hij was in Raalte (ik niet), jullie hebben hem daar misschien gezien. Vorige zomer heb ik hier in België met hem een workshop gevolgd (had nooit eerder gitaarlessen gevolgd), en dat heeft mijn gitaarleven veranderd. Nu ben ik aan het zwoegen om een paar van zijn stukken onder de knie te krijgen, en het begint nog te lukken ook ! Van Tommy Emmanuel heb ik onlangs "Countrywide" geleerd. Dat lukt wel, maar ik heb nog problemen om op de goede manier de snaren te dempen. De koude duim door het spelen met een thubpick heb ik ook gehad, tot ik er achter kwam dat als je dat ding even in kokend water onderdompelt, je hem daarna gemakkelijk een beetje kunt uitrekken. Hetzelfde geldt voor fingerpicks (een truc van Stotzem trouwens, staat op zijn website)