PDA

View Full Version : hendrix sound



loepymatglas
15 februari 2004, 17:33
hoiiii, ik ben in het bezit van een fender hotrod deville 410, maar het geluid spreekt me niet zo aan. ik ben eigenlijk op zoek naar de hendrix sound. is de fender twin amp een optie?? deze sound wil ik uiteraard in combinatie met een fender strat. hoe klinkt een gretsch 6120 overigens op zo'n twin? Wie geeft mij een goed advies

Nielsje
15 februari 2004, 17:42
pffff zoveelste...

hier moet echt een FAQ voor komen...

NEE jimi speelde op een marshall 1959 model...

en hoe een gretsj. klinkt op een fender? tja

goed. moet je toch echt zelf horen...

Ohzoso
15 februari 2004, 19:20
Hendrix sound????

Men neme:
-Marshall 100W Plexihead
-Marshall cab met greenbacks
-Fuzz Face
-2* Wahpedal
-Univibe
-en een paar stevige joints of aquablubs :D

jpb
15 februari 2004, 21:19
En hij had een zeer 'helder' geluid, hoe gek dat ook mag klinken wanneer je aan Hendrix denkt :-? . De vervorming haalde hij vnl uit pedalen. Ik dacht dat hij 6550 eindbuiz4n had ipv EL34 waardoor het nog strakker klonk en minder vervormde.

sash
15 februari 2004, 22:16
Hendrix speelde indeed met 6550's in z'n plexi's. Sterkere variant van de 6L6.

De vervorming kwam uit een fuzzface waarmee ie de gain regelde met z'n volumeknop.

@Ohzoso: 2x wah pedaal? Dat 2e pedaal is de snelheidsregelaar van z'n univibe, geen wah :)
Stevie speelde wel met 2 wah's, aan elkaar geduct-taped

mathe
16 februari 2004, 17:58
Sterkere variant van de 6L6.

Ik dacht het niet!
Een 6L6 en 6550 hebben weinig gemeen.
Een 6550 gaat meer de kant op van een KT77 of KT88 en lijkt elektrisch gezien meer op een EL34 dan een 6L6.

Marc

sash
16 februari 2004, 18:01
Hmm ik vind ze toch sterk op 6L6en lijken qua geluid.

KT77 heb ik geen ervaring mee, maar KT88 doet me denken aan een megacleane EL34.

Ohzoso
16 februari 2004, 19:00
@ Sash: luister dan maar eens naar r u exp en wel de versie van "the jimi hendrix concerts", die dubbelelpee met die mooie geschilderde kaft, daar gebruikt ie in het 2e gedeelte van z`n solo wel degelijk een 2e wah.

Mr.Jay
16 februari 2004, 21:59
hoe klinkt een gretsch 6120 overigens op zo'n twin? Wie geeft mij een goed advies[/quote]

Een 6120 klinkt prima op een Twin
JaY

Al
16 februari 2004, 23:22
Speelde Hendix in de studio niet vaker op Fenders?? (en Sunn versterkers?)

Al

Ohzoso
17 februari 2004, 06:13
dat is correct Al, hij is later pas naar marshall geswitched daar deze het langer uithielden bij hem. Hendrix was niet alleen een meester in gitaar spelen maar ook in versterkers opblazen (hmmmm....waar ken ik dat toch van??? :D .

Thijssie
17 februari 2004, 10:09
dat is correct Al, hij is later pas naar marshall geswitched daar deze het langer uithielden bij hem. Hendrix was niet alleen een meester in gitaar spelen maar ook in versterkers opblazen (hmmmm....waar ken ik dat toch van??? :D .

Volgens mij ligt het iets anders.

Are you experienced (de eerste lp) is met 1 marshall opgenomen. Noel Redding en Hendrix speelde beiden over dezelfde amp.

Vanuit het management is er altijd druk op Hendrix uitgeoefend om hem op Amerikaanse versterkers te laten spelen en hij heeft ook diverse andere versterkers gebruikt. Hendrix zelf wilde altijd op Marshall spelen omdat hij de rest allemaal opblies....

sash
17 februari 2004, 15:55
@ Sash: luister dan maar eens naar r u exp en wel de versie van "the jimi hendrix concerts", die dubbelelpee met die mooie geschilderde kaft, daar gebruikt ie in het 2e gedeelte van z`n solo wel degelijk een 2e wah.

Ik heb de plaat zelf, maar dat is de enige keer dat ie doet volgens mij. Als ik aan Hendrix' wah sound denk, denk ik niet echt aan 2 Vox wah's :)

Dude
17 februari 2004, 17:21
Hendrix sound????

Men neme:
-Marshall 100W Plexihead
-Marshall cab met greenbacks
-Fuzz Face
-2* Wahpedal
-Univibe
-en een paar stevige joints of aquablubs :D


ok ik ben niet zo heel erg thuis in de wereld van hard drugs maar wat zijn aquablubs ??

Ohzoso
17 februari 2004, 18:08
@ Sash: of het 2 Voxpedals zijn laat ik in het midden, feit blijft dat dat extra schelle (felle) geluidje wordt veroorzaakt door een 2e wah en niet door de snelheidsregelaar van z`n univibe.

Tip: zet je 1e wah standaard aan op de hoge positie en stel hier je treble op af. Dit standaard geluid is overigens heel duidelijk te horen op dezelfde lp bij Bleeding Heart.

philbee
17 februari 2004, 20:16
@ Sash: luister dan maar eens naar r u exp en wel de versie van "the jimi hendrix concerts", die dubbelelpee met die mooie geschilderde kaft, daar gebruikt ie in het 2e gedeelte van z`n solo wel degelijk een 2e wah.

Ik heb de plaat zelf, maar dat is de enige keer dat ie doet volgens mij. Als ik aan Hendrix' wah sound denk, denk ik niet echt aan 2 Vox wah's :)

@sash: als ik jou was zou ik Marcel eens vragen die is een lopende encyclopedie wat betreft alles wat Jimi aangaat.

Het Jimi geluid benadert ie toch ook aardig, voor degene die Marcel niet kennen, luister eens bij de sounds op dit forum naar Manic Depression.

philbee
17 februari 2004, 20:20
@ Sash: waarom vraag je Marcel niet hoe dat zit, dat is wel de meest betrouwbare bron voor dit soort vragen. Voor degene die Marcel niet kennen luister een naar Manic Depression bij sounds op dit forum.

Overigens eenieder mag dan nog wel bij wijze van spreke op de gear van Jimi zelf spelen, zijn geluid zul je toch nooit benaderen als je het niet in de vingers hebt.

philbee
17 februari 2004, 20:25
@ Sash: luister dan maar eens naar r u exp en wel de versie van "the jimi hendrix concerts", die dubbelelpee met die mooie geschilderde kaft, daar gebruikt ie in het 2e gedeelte van z`n solo wel degelijk een 2e wah.

Ik heb de plaat zelf, maar dat is de enige keer dat ie doet volgens mij. Als ik aan Hendrix' wah sound denk, denk ik niet echt aan 2 Vox wah's :)

Sash: Waarom vraag je Marcel niet dat is wel de meest betrouwbarte bron voor dit soort info. Voor degene die Marcel niet kennen, luister naar Manic Depression bij de 'sounds' op dit forum.

Overigens al heb je de gear van Jimi himself, als je het niet in de vingers hebt is deze hele discussie sowieso zinloos.

sash
17 februari 2004, 22:04
@ Sash: of het 2 Voxpedals zijn laat ik in het midden, feit blijft dat dat extra schelle (felle) geluidje wordt veroorzaakt door een 2e wah en niet door de snelheidsregelaar van z`n univibe.

Tip: zet je 1e wah standaard aan op de hoge positie en stel hier je treble op af. Dit standaard geluid is overigens heel duidelijk te horen op dezelfde lp bij Bleeding Heart.

Wat ik bedoelde met de snelheidsregelaar van z'n univibe is, dat ik dacht dat jij afging op de 2 pedalen ie altijd live had staan.

PeeVee
18 februari 2004, 23:03
Speelde Hendix in de studio niet vaker op Fenders?? (en Sunn versterkers?)

Ja... ik durfde het eigenlijk niet te zeggen, leek me beetje vloeken in de kerk met al die experts hier maarre... ik heb zelfs op het podium in de buurt van Jimi wel eens wat Fender ampje (silverfaces!) voorbij zien flitsen en die waren echt niet alleen maar van Noel Redding.... Speelde Redding dikke vette Bassmans of Showmans ofzo of Ampeg?

PeeVee
18 februari 2004, 23:04
ok ik ben niet zo heel erg thuis in de wereld van hard drugs maar wat zijn aquablubs ??

Waterpijp toch? Is niet hard hoor, kan wel hard aankomen trouwen pffff.....

sash
18 februari 2004, 23:29
Speelde Hendix in de studio niet vaker op Fenders?? (en Sunn versterkers?)

Ja... ik durfde het eigenlijk niet te zeggen, leek me beetje vloeken in de kerk met al die experts hier maarre... ik heb zelfs op het podium in de buurt van Jimi wel eens wat Fender ampje (silverfaces!) voorbij zien flitsen en die waren echt niet alleen maar van Noel Redding.... Speelde Redding dikke vette Bassmans of Showmans ofzo of Ampeg?

Klopt, Jimi was gek van silverface Twin Reverbs, maar simpelweg vanwege het vele volume wat nodig was werd ie 'gedwongen' op Marshall fullstacks te spelen

Ohzoso
19 februari 2004, 22:58
Waterpijp toch? Is niet hard hoor, kan wel hard aankomen trouwen pffff.....

ligt er maar net aan wat er in de shilam zit.

Al
20 februari 2004, 01:02
Speelde Hendix in de studio niet vaker op Fenders?? (en Sunn versterkers?)

........ Noel Redding.... Speelde Redding dikke vette Bassmans of Showmans ofzo of Ampeg?

Wat dacht je van een Bandmaster (studio). Een blonde blackface. Er zijn foto's van.

Al

SteavisSmokin
20 februari 2004, 09:52
die blonde bandmaster van noel heeft niet zo heel lang geleden ook nog op ebay gestaan.

Dirtypool
20 februari 2004, 12:09
Wat dacht je van een Bandmaster (studio). Een blonde blackface. Er zijn foto's van.

Zeker!! en ik weet waar deze te koop staat :-) :-) Ik heb van deze man een overwegsein uit Canada gekocht en hij heeft de versterker uit GB meegenomen, onder de handtekeningen, etc met authenticiteitsverklaring van wijlen Redding himself.
Ik ben een arme sloeber anders had ik dit stukje geschiedenis gekocht. :-(

Mr.Jay
20 februari 2004, 17:25
Ik heb van deze man een overwegsein uit Canada gekocht

Cool > boizen of transistors ?
JaY

Dirtypool
20 februari 2004, 19:00
sorry? De Bandmaster is buizen of bedoel je dat niet?

jpb
20 februari 2004, 19:53
Speelde Hendix in de studio niet vaker op Fenders?? (en Sunn versterkers?)

........ Noel Redding.... Speelde Redding dikke vette Bassmans of Showmans ofzo of Ampeg?

Wat dacht je van een Bandmaster (studio). Een blonde blackface. Er zijn foto's van.

Al

Inderdaad Al. Sterker nog, hij stond een paar jaar gelden op eBay (toen Redding nog leefde) met allerlei foto's en papieren en letters op de cab. Ik weet niet voor hoeveel 'ie weg is gegaan, maar je kunt ervan uitgaan dat JH er zeker een keer op gespeeld heeft (=mojo/vibe/snob/leuk/etc.)