PDA

View Full Version : Toonladders



Sandman
26 februari 2002, 14:07
Excuzes voor de verkeerde rubriek, maar ik hoop zo meer mensen aan het denken (en antwoorden) te krijgen. Het volgende is het geval. Er zijn 5 verschillende toonladderpatronen in de mineur. Ik heb het dan niet over Dorische, Fygische ladders etc. Dus elke toon maakt gebruik van dezelfde patronen alleen op verschillende plaatsen op de hals. Stel dat in A ik begin met patroon 1 (dus in de 2e pos.) met welk patroon begint de B dan? En C? enz. Dus welke volgorde van de patronen hebben de verschillende toonsoorten? Als A 1,2,3,4,5 is, is B dan 2,3,4,5,1? Waar ik ook mee zit is dat er 7 tonen zijn en maar 5 patronen, dus simpelweg 'opschuiven' van de patronen kan denk ik niet. Ik heb ook het een en ander in de rubriek lessen gepost voor eventueel meer info over mn vraag en patronen. Graag hoor ik wat van de forumici.

moretel
26 februari 2002, 15:34
Er zijn zoveel patronen als jezelf wilt, die patronen zijn een hulpmiddel. De posities tussen de patronen kun je ook weer in een patroon stoppen. Let op de root noot, een belangrijke orientatie. Ik heb altijd het accoord en het patroon in mijn achterhoofd.
Speel bv. een c op de derde positie en op de 8 ste positie. Het patroontje verandert dan en de plaats van de root ook.

GitaarNet Admin
26 februari 2002, 15:37
Hallo Sandman,

Ik moet toch even streng zijn:
Als iedereen die extra aandacht wil, ook in electrische gitaren post, wordt een beetje een zooitje....

Op deze topic kan gereageerd worden op:

http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2321&forum=13&8

Ido

GitaarNet