PDA

View Full Version : Roland FC-200 VS. Behringer FCB1010 (midicontrollers)



skabouter
15 februari 2004, 15:19
ik heb nu een Roland FC-200. ben ik best blij mee, hij doet wat hij moet doen. maarrrrrr. ik kan best wat geld gebruiken eigenlijk. en ik had misschien het idee de FC200 te verkopen, en een 2e hands FCB1010 te zoeken/kopen. hou ik wat geld aan over. voordeel is ook dat ik dan mijn ampswitcher kan verkopen, omdat de FCB die al in zich heeft, en dat brengt ook weer geld op natuurlijk :)

Ik vind het wel moeilijk. ik ben gezegent met de FC-200 voor een geweldige prijs, die normaal toch wel erg duur is. moet ik hem dus toch maar houden ?

wat maakt die FC-200 zo goed, dat hij ruim 2x zo duur is als de FCB.
als ik het zo bekijk is de FCB veel handiger. heeft:
-ampswitcher
-2 exp-pedals

de FC heeft CTR knop, maar opzich gebruik ik die niet zovaak. en hij heeft ook ruimte voor 6 ext switches, maargoed, wat moet je daarmee

wat vinden jullie ? doen ? niet doen ? goede/slechte berichten over de FCB ? vergelijkingen ? argumenten mijn FC weg te doen ? aansmeerpraatjes ?

Nocki
17 februari 2004, 09:45
gaat naar de winkel.

leg je fc200 op de grond.
leg de fcb1010 ernaast.
spring vanaf de gron omhoog om op de fc-200 te landen. spring dan omhaag om op de fcb1010 te landen. sluit beide midi pedals aan op een midi apparaat naar keuze... en probeer.

zoals al eerder gezegd heb ik de fc-200 al geteisterd met bier, limonade :-) en ik het er ook al op gedanst omdat ik dach dat hij het niet deed... helaas had ik toen een kabeltje verkeerd gestoken,,,, grrrr.. maar goed.

de fc200 is niet kapot te krijgen en dat lever je in de komende jaren heel veel plezier op.ik gebruik m al een aantal jaar en ben er erg blij mij. hij heeft de rocktron, de g-major en nog wat midi dingen overleefd en heb m nog steeds...

Nocki

ED BOB
17 februari 2004, 13:17
even of topic maar ook weer niet helemaal ff een vraagje...
kheb zelf ook een FC200 (skabouterm, ik zou deze niet inruilen want het is idd een superdegelijk ding) icm een roland GP100 maar geen manual meer...

Nu komt de vraag:
Die CTR-knop... waar kun je die eigenlijk voor gebruiken? en hoe moet je dat programmeren? als ik nu de CTR-knop indruk, gebeurt er helemaal nix. Ik zou 'm bijv. willen gebruiken om het geluid uit te zetten of om alle effecten uit te zetten oid.

Greetz, Ed

Nocki
17 februari 2004, 20:03
Die ctr knop is een knop die alleen aan gaat als je erop drukt. hier is een term voor. latching ofzo. maar goed ik weet de term niet.
normaal is het een keer drukken aan een keer drukken uit. en de ctr is dus alleen aan als je m ingedrukt hebt. hiermee kan je dus bv de tijden van de delay instellen. of even je ampo muten om te stemmen of een andere optie.ik ken je fx niet maar ik weet wel dat bij de boss me50b het mogelijk was om bv effecten zoals wah te beinvloeden of phasers en flangers. die deden dan wat extras aan je geluid als je m indrukte en stopten daramee als je m los liet.
dit zou ook heel goed moghelijk zijn met jouw spul.

Nocki

skabouter
17 februari 2004, 20:13
je hebt latching en momentary. zoals jij het beschrijft zou het dan momentary zijn (de naam zegt het al). latching is gewoon aan/uit.
ik heb me nog niet zoo in mijne verdiept, maar bij mij kan ik er ook nog niets mee. ik zou er soms wel een tuner mee aan/uit willen hebbe.
nocki, ik geloof dat je zowel momentary als latching kan doen met de CTR knop. het moet ook mogelijk te zijn om 1 FX aan/uit te zetten bijv

ALS dat niet zo is, DAN weet ik helemaal zeker dat ik die hele FC-200 niet hoef, en toch maar voor de FCB ga, want dan zie ik verder het heil niet van die knop. en verder doet dat ding niets meer.
tja, stevigheid. ik vind het nogal raar, om dan 2x zo duur te zijn. ik spring heus wel goed met mijn spullen om, en sta er niet op te rammen. een FCB moet best houdbaar zijn. neem yoeri, die heeft hem ook al een tijdje, niet ? iets kapot, yoeri ? voorzichtigheid is de key.

en ALS ie kapot gaat........tja, dan koop je een nieuwe, en na 4 van die dingen zit je dan op evenveel geld als een FC-200. en als je los een Ampswitcher daarbij hebt nog wel meer

alhambra
17 februari 2004, 21:15
Ik heb de fcb gehad (net verkocht) en die vond ik eigenlijk veel steviger dan ik had verwacht. En die switches werken idd ook er makkelijk skabouter. heb hem nu niet meer nodig want ik heb een H&K access en die heb z'n eigen bord maar anders had ik de fcb zekers gehouden.

Nocki
17 februari 2004, 23:05
het is mogelijk om de knoppen te programeren bij de fc-200 maar de fcb1010 is daaar schijnbaar veel makkelijker voor. ik kies voor allemaal presets en hoef geen fx in de presets uit of aan te schakelen maar als jij dat wel wil gaan doen kan je idd beter de fcb1010 kopen...

NOcki

skabouter
17 februari 2004, 23:59
tja, opzich is het niet echt nodig. ik gebruik wel vaak volume boosts. bij mijn gt6 gebruikte ik daar de CTRL voor. nu gaat dat niet. maargoed, dan maar 2 patches naast/boven elkaar met een volume verschil. eigenlijk is die CTR niet ook niet nodig voor mij. alleen als mute misschien. maargoed, mijn gitaar heeft ook on/off, en anders kan het met volume pedal ook wel.

denk dat ik dan toch maar mijn ampswitcher verkoop, en mijn FC-200, en voor de FCB1010 ga.................

vdgraaf
19 februari 2004, 10:16
tja, opzich is het niet echt nodig. ik gebruik wel vaak volume boosts. bij mijn gt6 gebruikte ik daar de CTRL voor. nu gaat dat niet. maargoed, dan maar 2 patches naast/boven elkaar met een volume verschil. eigenlijk is die CTR niet ook niet nodig voor mij. alleen als mute misschien. maargoed, mijn gitaar heeft ook on/off, en anders kan het met volume pedal ook wel.

denk dat ik dan toch maar mijn ampswitcher verkoop, en mijn FC-200, en voor de FCB1010 ga.................

He Skabouter!

Ik ben het wel eens met het argument van degelijkheid hoor! En dat van die CTRL knop moet geen argument zijn! De FC200 is echt zeer veelzijdig en professioneel doordacht. Het CTRL pedaal stuurt aan en uit commandos uit via midi CC# 80. Dus als je hem als tuner aan/uit wilt gebruiken voor de GP100 (was niet jouw vraag, maar is bedoeld als voorbeeld) dan moet je de GP100 ctrl assign voor tuner on/off op CC#80 laten luisteren.

Alle knoppen zijn in te stellen als latching of momentary. En wat ik zelf heel handig vind is de Control Mode waarin al je pedalen commandos uitsturen via midi CC#. Dan heb je dus eigenlijk een pedalboard van 13 switches (eventueel aangevuld met de 6 aan de achterkant, dan dus 19) en 1 expression pedal. overigens kun je in de 6 jacks aan de achterkant ook expression pedals prikken... dus dan kan het 13 knoppen en 7 expression pedals worden.... geinig!

Enniewee, ik heb onlangs helemaal uitgezocht hoe dat ding te programmeren is dus als je interesse hebt dan stuur ik je wel een bestandje waarin al mijn bevindingen staan!

De korte versie van bovenstaand geleuter is: Nee, niet weg doen die FC200!

grtn, Jan Anton

skabouter
19 februari 2004, 13:46
hoi jan anton. dat bestandje zou ik wel willen hebben :)

en die control functie ken ik ja, opzich best leuk. maar ik weet niet zeker of ik er zoveel mee zal doen.........

wat mij wel opviel, was dat in die mode, de lampjes niet werken. is dat normaal ? het zou handig zijn als bij ieder pedaal dat aangaat, het ledje ook aangaat. dan zie je wat aanstaat en wat niet. maar dat doet het niet hier. is dat normaal ?

vdgraaf
19 februari 2004, 14:35
hoi jan anton. dat bestandje zou ik wel willen hebben :)

en die control functie ken ik ja, opzich best leuk. maar ik weet niet zeker of ik er zoveel mee zal doen.........

wat mij wel opviel, was dat in die mode, de lampjes niet werken. is dat normaal ? het zou handig zijn als bij ieder pedaal dat aangaat, het ledje ook aangaat. dan zie je wat aanstaat en wat niet. maar dat doet het niet hier. is dat normaal ?

He dat is raar, ze zouden het allemaal moeten doen, en al naar gelang je ze latching of non-latching hebt ingesteld blijven de lampjes wel of niet branden. Enniewee, ik stuur je dat bestandje wel even op!

grtn, Jan Anton

skabouter
19 februari 2004, 14:44
ah, bestand ontvangen, dankjewel :) ik zal eens kijken wat ik ermee kan

GuitarCroock
8 maart 2004, 01:09
Die CC, oftewel Control Change zit op de FCB 1010 ook op. En die is voor iedere preset weer afhankelijk in te stellen. Ze zijn dan wel latching.