PDA

View Full Version : A poor man's buizenbak + wireless system!



Franc
15 februari 2004, 12:53
Van de week bij de recycle winkel een ouwe buizenradio gekocht voor 12,50 euro (een echte SABA Lindau 18 ;) ) Deed nix, maar paar buisjes ingestopt, FM afstem mechanisme vervangen en afgestoft en gaan.

Ik had ooit 's voor MP3 in de auto een klein zendertje gekocht dat op de FM band (heel klein bereik) uitzendt wat je erop aansluit (discman, mp3 spelers....GITAAR!!)

Dus net wat ge-experimenteerd. Zendertje in gitaar geplugd, buizenradio afgestemd op de frequentie van dat ding en GELUID :)

Erg klien uiteraard, maar wel mooi een wireless systeem en buizenamp voor in huis :D wie doet me dat na voor +/-50 euro?

De radio heeft ook nog een pick-up en bandrecorder ingang, dus dat wordt het volgende experiment (even een plug solderen, jack-in bestond 40 jaar geleden nog niet ;) )

nicoverduin
15 februari 2004, 15:10
Franc,

Ik zeg niet voor niets dat een oude radio prima voor in huis is. Wattje of 4-5 meestal. MEt die FM konstructie wel erg gaaf. Loop je niet de kans dat ze je peilen?

Nico

Franc
15 februari 2004, 15:19
Het wordt legaal verkocht en ik meen dat omdat het bereik zo gering is het ook nog mag ook.
Er schijnt een regel te zijn dat als het signaal zo zwak is dat het door een echte zender weggedrukt kan worden, het dan mag....

Ik gebruik het ook in de auto, dus...

http://www.auctionpals.com/catalog/product_info.php/products_id/42

wietse
15 februari 2004, 15:28
ken die dingen wel en laatst stond er in de krant dat ze bezig waren die dingen te verbieden , juist omdat ze gebruik maken van de fm band.
maar wel een leuk idee zoiets.

Franc
15 februari 2004, 18:54
Zal best ja, alle leuke dingen worden in dit land verboden :(

Het is toch niet te peilen. Als het bereik 3 meter is is het veel...

PeeVee
18 februari 2004, 23:15
Het wordt legaal verkocht en ik meen dat omdat het bereik zo gering is het ook nog mag ook.
Nee, dat is niet zo hoor, de enige "vrije" banden zijn de 27 MHz (CB) band (tegenwoordig ook AM en SSB toegestaan) en de zgn. LPD - ISM frequenties ergens op 70 cm band 434 MHz tot 440 MHz (32 kanalen dacht met max. 10 mW dacht ik) en sinds een tijdje ook ergens rond de 450 MHz met 500 mW. Draadloze koptelefoons e.d. zitten ook in dat bandje. Overigens allemaal met secudaire status. Ik heb daar primaire status en mag 400W maken hehehe 8-)

Het verhaaltje van "heel laag vermogen" in de omroep band gaat volgens mij wel op in (bepaalde staten van de) USA maar bij mijn weten niet in CEPT geharmoniseerde landen.

De enige legale zenders zijn de omroepband vergunninghouders, en gelicenceerde radiozendamateurs (zoals ik) die op de 10 meter band uit mogen komen: er mag een heel miniscuul signaaltje van de derde harmonische worden uitgezonden, ik meen 60 dB gedempt t.o.v. van PEP vermogen enkele microWatjes :-?

Maargoed... die omroepband babyfoons doen het prima en uitpeilen zie ik niet gebeuren. Misschien even checken bij de buren of niet toevallig ergens in de buurt van die frequentie hun favoriete station zit

ieme
23 februari 2004, 08:34
ik heb ooit een draadloos systeem gehad, en als ik em gebruikte hoorde de hele buurt me spelen als ze de tv aan hadden... :S

Sicky61
24 februari 2004, 01:25
ik heb ooit een draadloos systeem gehad, en als ik em gebruikte hoorde de hele buurt me spelen als ze de tv aan hadden... :STe gek....wat voor merk was dat?

Sicky61
24 februari 2004, 01:28
Van de week bij de recycle winkel een ouwe buizenradio gekocht voor 12,50 euro (een echte SABA Lindau 18 ;) ) Deed nix, maar paar buisjes ingestopt, FM afstem mechanisme vervangen en afgestoft en gaan.

Ik had ooit 's voor MP3 in de auto een klein zendertje gekocht dat op de FM band (heel klein bereik) uitzendt wat je erop aansluit (discman, mp3 spelers....GITAAR!!)

Dus net wat ge-experimenteerd. Zendertje in gitaar geplugd, buizenradio afgestemd op de frequentie van dat ding en GELUID :)

Erg klien uiteraard, maar wel mooi een wireless systeem en buizenamp voor in huis :D wie doet me dat na voor +/-50 euro?

De radio heeft ook nog een pick-up en bandrecorder ingang, dus dat wordt het volgende experiment (even een plug solderen, jack-in bestond 40 jaar geleden nog niet ;) )
2 buizen radio's doorlussen en een goede speakerkast erachter en je weet niet wat je meemaakt.
Kan je wel beter de originele speakers loshalen.

Kees1
5 maart 2004, 14:52
Zo dat lijkt mij wel wat! van een buizenradio een gitaar versterkertje maken?!!

Even een vraag, waar stop je de plug in en wat moet je veranderen?

Sicky61
5 maart 2004, 15:20
Zo dat lijkt mij wel wat! van een buizenradio een gitaar versterkertje maken?!!

Even een vraag, waar stop je de plug in en wat moet je veranderen?ehm....in de pick-up ingang,that's it!

Javaca
5 maart 2004, 16:31
Ik kreeg bijna geen geluid uit dat ding van mij :(
Als hij vol open staat komt er toch maar een ielig geluid uit met de gitaar in de PU ingang.

Javaca
7 maart 2004, 21:36
Zou ik dat op kunnen lossen met een extra voorversterkertje?