PDA

View Full Version : Kan iemand mij iets vertellen over...



Kjiratsiekoedel
26 februari 2002, 09:38
Kan iemand mij iets vertellen over de Fender Performer 1000?

Jeroen_SRV-fan
26 februari 2002, 15:17
en mij over,de fender vibrolux reverb,(bv prijs)

SteavisSmokin
26 februari 2002, 18:16
Van de performer weet ik niet zo heel veel af, wat ik wel weet is dat het een transistor bak is en hij klinkt wel oke voor een transistor bak. Heb er ooit weleens op gespeeld op een sessie en met de juiste instelling krijg je er geluiden uit die wel OK zijn, weet overigens niet of we het hier over dezelfde performer hebben omdat die transistor lijn van fender in de jaren 90 3 keer is veranderd.

Van de Vibrolux weet ik wel een hoop meer, maar kan je eerst even uitleggen over wat voor Vibrolux je het hebt? De nieuwe 'custom' Vibrolux (die bezit ik zelf ook) of een silverface, blackface of jaren 80 Rivera modellen (schakelbare gain kanalen etc.)?

Steven

gangsta
26 februari 2002, 21:35
en mij over een blackface bassman

SteavisSmokin
26 februari 2002, 23:56
Ah de bassman....dat zijn wel mooie versterkers! De blackface bassmans bestaan alleen in losse tops dus er moet nog een speakerkast bij. Er zit geen reverb op, zijn dacht ik 50 watt als ik het zo goed herinner uit mijn hoofd. Daar kan met evt. wat aanpassing echt een killer amp van gemaakt worden. Als je een amp met reverb wilt hebben moet je het in de combo's zoeken of de showman reverb tops van Fender, of natuurlijk een aparte reverb unit aanschaffen (die losse buizen reverb units van Fender klinken wel prachtig!!). Prijzen varieren afhankelijk van de staat en of er een (origineel!) kabinet zit bijgesloten, onegeveer 1500 tot 1800 piek voor de top en 900 a 1200 piek voor de speakerkast afhankelijk van de staat en of het een speakerkast is die bij die top hoort (zelfde jaar etc.) en wat voor en hoeveel speakers er in zitten.

Steven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-02-26 23:58 ]</font>

philbee
27 februari 2002, 09:57
the Hoodoo Voodoo Doctor is back on track

SteavisSmokin
27 februari 2002, 13:17
HALLELUJA!! Watch out or I'll Hoodoo Voodoo you!

Jeroen_SRV-fan
27 februari 2002, 14:33
Op 2002-02-26 18:16, schreef SteavisSmokin:
Van de performer weet ik niet zo heel veel af, wat ik wel weet is dat het een transistor bak is en hij klinkt wel oke voor een transistor bak. Heb er ooit weleens op gespeeld op een sessie en met de juiste instelling krijg je er geluiden uit die wel OK zijn, weet overigens niet of we het hier over dezelfde performer hebben omdat die transistor lijn van fender in de jaren 90 3 keer is veranderd.

Van de Vibrolux weet ik wel een hoop meer, maar kan je eerst even uitleggen over wat voor Vibrolux je het hebt? De nieuwe 'custom' Vibrolux (die bezit ik zelf ook) of een silverface, blackface of jaren 80 Rivera modellen (schakelbare gain kanalen etc.)?

Steven


Ja ik bedoelde die custom, die staat ook op de fender. ik heb em niet maar wil em in de toekomst kopen. kun je er wat meer over vertellen?

Jeroen_SRV-fan
27 februari 2002, 14:34
fender homepage bedoelde ik hehe

SteavisSmokin
27 februari 2002, 15:56
Die 'custom' Vibrolux Reverb (CVR) combos zijn ergg lekker! hehe! Heb er zelf ook 1 en doe hem echt niet weg, hij doet ook niet onder voor mijn originele blackface Super Reverb uit '65 en dat zegt dus al heel wat vind ik. :wink: Anyways, ze zijn 40 watt, 2 x 10 inch speakers. Ze zijn in '95 geintroduceert en tot naar ik meen '98 hebben ze Eminence 'blue frame' alnicos erin gehad, daarna zijn ze overgegaan op de Jensen P10R alnico speakers, die schijnen wat beter te zijn. Ik heb zelf een blonde uitvoering (zie mijn homepage) met de 2 Eminence alnicos, die zijn ook zeker niet slecht overigens, ik denk dat het meer aankomt op smaak. De Jensens P10R hebben wat meer hoog.
Veel CVR's hebben in het begin last van veel ruis wat over het algemeen veroorzaakt wordt door de buizen die er in de fabriek zijn ingezet. Laat je dus inet afschrikken door de ruis want een stel goede buizen erin en het is weg en je hebt een killer amp. De reverb op de CVR is niet zo diep zoals je van Fender gewend bent, dit kan je echter veranderen door 1 condensatortje te vervangen in de versterker (ik dacht C13 vervangen door een .0033 silvermica, als ik het uit mijn hoofd goed weet nog!). Wat ook al een heleboel helpt om de reverb te verbeteren is door in V3 een goede NOS buis te zetten, daardoor gaat de reverb al veel 'natter' klinken.

Ik heb op mijn CVR ook nog een negative feedback laten zetten waarvan ik de waarde kan varieren met een potmeter aan de achterkant van de versterker, kan ik je ook zeker aanraden om te doen.

Uhm, jah ik stop nu maar met praten over de CVR, als je meer moet weten, just ask! Prijs nieuw ligt zo rond de 3600 gulden. Ik heb die van mij 2e hands voor 1500 piek gekocht maar dat was echt een super deal, ik denk dat je 2e hands zo rond de 2500 piek moet kopen.

Ohjah, de CVR is trouwens geen reissue van de originele Vibrolux versterkers. Hij is ontworpen door de Fender custom shop en wordt op een aparte lijn gemaakt in de Fender fabriek (wordt dus niet gemaakt door de custom shop maar is er wel ontworpen). De CVR heeft ook een transistor gelijkrichter ipv buizen, wat hem iets meer punch geeft.

Steven

Jeroen_SRV-fan
27 februari 2002, 16:26
ziet er gaaf uit die uitvoering van jouw!
wel veel geld...word sparen

weet jij misschien wat meer over de fender hotrod deluxe? ik las dat ie clean prachtig klinkt, maar die distortion zuigt. Maar als je nou een ibanez tubescreamer gebruikt, kaa je toch een gooie blues/stevie ray vaughan achtig geluid krijgen. Misschien is dat een goedkopere oplossing dan die custom vibrolux

gangsta
27 februari 2002, 17:54
Op 2002-02-26 23:56, schreef SteavisSmokin: Daar kan met evt. wat aanpassing echt een killer amp van gemaakt worden.

wat vvor aanpassingen dan?? en hoe goed is hij in vergelijking bv met cvr van jouw?

SteavisSmokin
27 februari 2002, 17:58
De HotRod series zijn de goedkoopste buizenbakken van Fender, voor hun prijs zijn het leuke versterkers. Ze gaan kei en kei hard dus verwacht niet dat je hem vaak lekker open kan schroeven. Het cleane kanaal is inderdaad beter dan het overdrive (OD) kanaal, de overdrive klinkt niet lekker soepel zoals je van een buizen versterker zou verwachten. V2 (2e buis van rechts vanaf achter de versterker vandaan gekeken) vervangen door een 12AT7 schijnt al een hoop te helpen om de OD wat soepeler te laten klinken. Het cleane kanaal klinkt naar mijn oren wel een beetje 'hifi' clean, als je er van houdt is het goed maar b.v. een CVR klinkt naar mijn oren toch wel een stuk beter. De reverb wordt aangestuurd door transistoren en dat merk je dus ook in het geluid van de reverb. Niet dat het lelijk is, buizen reverb heeft alleen wat meer warmte en klinkt wat voller. Stel dat je de HotRod Deluxe zou kopen zou ik als ik jou was gaan sparen voor wat betere buizen en een betere speaker, dan heb je toch een goede amp en dat met een TS-9 voor de HRD Deluxe dan kom je wel een eind in de richting van het SRV geluid, vooral als je ook nog overwonden elementen hebt (zoals b.v. texas specials).

Een hotrod deluxe kost nieuw zo rond de 2300 gulden schat ik, 2e hands zie je ze vaak voor zo'n 1400 gulden gaan.

Ik denk trouwens dat je ook naar een Deluxe Reverb moet kijken, de nieuwe reissues daarvan hebben toch wat meer dat ouderwetse buizen geluid dan een HotRod en zitten qua prijs tussen de CVR en de HRD in en is in tegenstelling tot de HRD een 100% buizen amp. Hier zit ook, net zoals bij de CVR, tremelo (handig als je 'Cold Shot' wilt spelen!) en een heerlijke buizenreverb op de versterker. De Reverb van de Deluxe Reverb is wel zo'n heerlijke diepe reverb zoals je van Fender verwacht.
Ik denk eerlijk gezegd dat de Deluxe Reverb dan een betere keus zou zijn. Hij's 22 watt door een 12 inch speaker (een jensen dacht ik, dat zijn goede speakers), 22 watt lijkt weinig maar het is zeker genoeg voor optredens in kroegen e.d.

Steven

SteavisSmokin
27 februari 2002, 18:04
[/quote]wat vvor aanpassingen dan?? en hoe goed is hij in vergelijking bv met cvr van jouw?[/quote]

Goede buizen, speakers, condensatoren...het ligt er net aan wat er in die versterker zit. Maar omdat die oude amps allemaal met de hand bedraad zijn zijn ze makkelijk te modificeren en/of te upgraden. Daardoor kan je ze beter op je eigen smaak afstemmen.
Zo'n oude bassman is totaal anders dan mijn CVR, dus ik denk niet dat de 1 beter is dan de ander. Een blackface bassman is wel gewoon 'the real deal', een echte blackface Fender! Met de hand bedraad, er is nog hardhout gebruikt voor het kabinet (nieuwe versterkers hebben dat niet meer), dus in het opzicht van bouwkwaliteit en de onderdelen die er gebruikt zijn is een BFBM (blackface bassman) gewoon beter.
Ik vind de CVR 1 van de beste versterkers die Fender op het ogenblik produceert, hij doet niet onder voor mijn vintage Super Reverb waar velen bij lopen te watertanden, maar de oude Fenders houden het allemaal al 30+ jaar vol en mits je hem goed onderhoud gaat hij zeker nog eens 30 jaar mee. Of dat met nieuwe fenders ook zo is dat is nog maar de vraag. Ken je die rode knoppen versterkers van Fender van de 2e helft van de jaren 80? Als je die dingen tegenwoordig tegenkomt zijn ze gewoon op, ik denk wel dat de huidige Fenders van een betere kwaliteit zijn dan die dingen, maar je begrijpt mijn standpunt vast wel.
Als je een bassman top te koop hebt gezien voor een goede prijs en je hebt het geld dan zou ik hem (haar?) zeker kopen als ik jou was, zo vaak zie je ze niet te koop staan namelijk.

Steven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-02-27 18:16 ]</font>

SteavisSmokin
27 februari 2002, 18:18
Zo en nu hebben mijn vingers even rust nodig.......Ohhh Lord! Halleluja!!

Jeroen_SRV-fan
28 februari 2002, 15:03
tering,! jij weet er echt veel van af
bedankt voor de info!

die hotrod deluxe staat voor 1796,-
deluxe reverb staat er niet bij, zal ff mailen wat ze daarvoor vragen.!

Eigenlijk is het onmogelijk een srv geluid te krijgen. hoeft ook niet, maar een goede bluestoon wil ik wel natuurlijk,

dit is wat srv gebruikte(en misbruikte hehe) 2 blackface super reverbs, 150watt dumble steel string singer met een 4x12 dumble bodem, 200 watt marschall major head met een 4x 12 dumble head en een blackface fender vibroverb met een 15'' speaker, used to power a leslie type fender vibortone cabinet with a rotating speaker...pfieeeeeeeee
tering!

maar die 22 watt van die deluxe reverb is meer dan genoeg want ik zit niet in een band het is alleen voor thuisgebruik

SteavisSmokin
28 februari 2002, 21:16
Als die HRD nieuw is voor 1796 gulden dan is het een erg goede prijs...als het 2e hands is kan je beter verder kijken. Toch als je voor een Deluxe Reverb kan gaan zal ik dat zeker doen als ik jou was, daar krijg je geen spijt van denk ik. En 22 watt is ook voor optredens genoeg, 22 watt lijkt weinig maar Fenders gaan HARD. Dit in samenstelling met een goed overdrive pedaal en een goede gitaar krijg je zeker een goede bluessound (als de bluessound ook in je vingers zit althans...da's het allerbelangrijkste natuurlijk).

Tsjah en wat die SRV allemaal wel niet gebruikte....AH!! hehehe Ben toch niet helemaal weg van zijn toon op 1 of andere manier...anyways ik moet gaan eten!
cya!
Steven

Frusciante
1 maart 2002, 11:52
Misschien is een jtm-45 ook wel wat, ja daar heb je frusciante weer met dat gebla bla bla jtm 454 verhaal. maar geloof mij nou maar, deze marshall moet je geheel los zien van alle andere high gain jcm opblaas bakken. het circuit van de jtm45 is gebaseerd zo niet gecopieeerd van de blackfase bassman rond de begin jaren 60. het geluid is daarentegen echt een heel verschillend. de bassman wordt een tikkeltje modderig bij het volledig opendraaien van de volumeknoppen maar heeft geen enorme distortion. de jtm daarentegen breekt bij standje 4 en gaat daarna aardig ranzig vervormen. geen high gain maar een enorme blues/crunch sustain.
je hebt ze ook in combo vorm. de prijzen voor de combo's liggen zo rond de 3000 piek nieuw ( hoewel ze niet meer worden geproduceerd) 2hands rond de 1600 (dit zijn wel RI uit begin 90)
de tops zijn nieuw rond de 2500 en 2e hands rond de 1500 . ook deze worden niet meer geproduceerd. mocht je nog vragen hebben....
mzzl

gangsta
1 maart 2002, 14:21
gebruikt gary moore die niet?

Jeroen_SRV-fan
1 maart 2002, 14:22
Ja, wat versterkers betreft had ie(srv) wel aardig wat, maar voorderest alleen een tubescreamer. Maar waarom ligt zijn toon jou niet zo goed?, ik vind zijn toon op het texas flood album het beste, lekker rauw zalk maar zeggen hehe

SteavisSmokin
1 maart 2002, 15:03
Ja hoor..daar heb je fruciante weer met dat JTM-45 verhaal...*zucht*..Hehe just kidding. Schijnen wel erg vette versterkers te zijn, helaas nog nooit op gespeeld zelf.

SRV gebruikte ook meer pedalen dan een TS, ik dacht dat hij ook een rotovibe, een fuzzface en een Wah in zijn keten had zitten. En hij gebruikte (later in zijn carriere dacht ik) 2 TS's naast elkaar, de 1 voor overdrive en de andere als leadboost.
Zijn toon ligt me niet helemaal omdat ik het net een beetje te veel vind, tubescreamers hebben van nature al zo'n tubescreamer geluid, om het zo maar te zeggen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">, en dat wordt door zijn overwonden elementen nog eens benadrukt. Vooral TS-9's hebben wat meer dat 'tubescreamer' geluid, een TS-808 klinkt wat natuurlijker. Ik vind het trouwens geen lelijk geluid, maar voor mijn eigen spel gebruik ik een wat traditioneler geluid. De andere reden waarom dat geluid me niet zo ligt is omdat zo ongeveer iedereen die tegenwoordig blues speelt op zoek is naar het SRV geluid...het begint een beetje afgezaagd te worden.
Check trouwens deze links, dan kan je zien wat SRV's setup vroeg en laat in zijn carriere was. Ik zie nu dat het een Octavia is ipv. een Rotovibe wat ik zei.
http://www.guitargeek.com/layouts/display.php3?id=310
http://www.guitargeek.com/layouts/display.php3?id=307

Steven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-03-01 15:05 ]</font>

poeyerke
1 maart 2002, 15:23
Op 2002-03-01 14:21, schreef gangsta:
gebruikt gary moore die niet?


Jep, het "Still got the Blues" album is opgenomen met een JTM-45.

Zijn nieuwe album en optredens deed/doet hij allemaal met zijn Marshall JCM-2000 DSL.

En Gary's toon op Still got the blues, vond ik erg goed, maar die op z'n nieuwe album ook.... ik denk dat Gary op alles goed klinkt.

Jeroen_SRV-fan
1 maart 2002, 16:19
Klopt wat je net zei van die rotovibe en fuzzface en 2 tubescreamer. ik heb die boxed set. das ook gelijk een boek, waarin zijn guitartech alles vertelt. maar vergeleken met anderen had ie een vrij simpele setup.

het klopt dat iedereen zoals hem wilt klinken, maar dat kan niet, daar ben ik me van bewust. Ik vind het alleen gaaf om stukkies van zijn nummers en niet alleen van SRV maar ook buddy guy, albert collins albert king enz. te spelen. En dat je daar dan je eigen geluid aan toevoegd maakt het alleen maar leuk.

Ben bij de weg niet alleen een fan van blues. hardrock/metal cd's heb ik het meest.

Dude
1 maart 2002, 17:43
in de oefenruimtes waar ik soms speel met bandjes staat er een, en ik moet zeggen dat ik hem prefereer boven de buizenbakken van fender die er ook staan, deville series..

gangsta
1 maart 2002, 19:18
nou we toch over marshall zijn begonnen..
kan iemand me vertellen wat "plexi" inhoud en wat daar bijzonder aan is?