PDA

View Full Version : Gain en volume?



-No Acces-
14 februari 2004, 22:26
Ik heb pas een nieuwe versterker en dit is vast een heel domme vraag... :oops: ...
maar daar zit dus een gain en een volume knop op. Wat is het verschil tussen die twee? en hoe kun je ze het beste zetten? gain helemaal open volume minder...of volume helemaal open en gain minder...of er tussenin?
Op mijn vorige versterker had ik alleen volume en master en daar had ik master vol open en met de volume knop bepaalde ik dan het volume..

Er zit ook zit er een "Direct Inject" op..weet iemand wat dit is?
Alvast bedankt!

Swan
14 februari 2004, 22:49
gain is de hoeveelheid distortion....dus afhankelijk van hoeveel dist. je wilt zet je die en dan pas je t volume eraan aan met die volumeknop...

diect inject....ehh...ja...is t n automaat of schakelbak

Swan
14 februari 2004, 22:50
oh en access is met twee s-en

shredneck
14 februari 2004, 23:32
mijn advies:
zet eerst je mastervolume op het gewenste niveau en regel dan de hoeveelheid gain in, op hoger volume klinkt eenzelfde hoeveelheid gain anders als op lager volume namelijk.

nog een toonregelingstip:
zet al je eq knoppen voluit (bij passieve regelingen zoals van bv Marshall) en haal dan de frequenties weg die je niet wilt horen, dit werkt vele malen beter dan beginnen vanuit de "0" stand van je toonregeling en zo gebruik je het volle rendement van je amp.

Succes!

Frits van Mourik
15 februari 2004, 00:46
Simpelweg: je amp bestaat uit een voor- en eindversterker.
Met gain regel je versterking van je voorversterker, inderdaad tot en met (hopelijk) vette vervorming, met volume het signaal naar de eindversterker.
Dus: gain op 10, volume op 1 = klein brulgeluid; gain op 1 en volume op 10 = groot clean geluid, als het ware.

Direct Inject is een uitgang, bedoeld om direct een mengtafel in te gaan.
Klinkt meestal ehhh... karakterloos.

-No Acces-
15 februari 2004, 09:33
ok thnx allemaal! Nu begrijp ik het! :)

@Swan:
Ik weet dat access met 2 -s is, maar onze band heet zo haha en we kwamer er pas later achter dat het met 2 ss moest. We hebben het toen niet meer veranderd. Dus daarom met 1 s in me naam. :roll:

newbreed
15 februari 2004, 22:34
Simpelweg: je amp bestaat uit een voor- en eindversterker.
Met gain regel je versterking van je voorversterker, inderdaad tot en met (hopelijk) vette vervorming, met volume het signaal naar de eindversterker.
Dus: gain op 10, volume op 1 = klein brulgeluid; gain op 1 en volume op 10 = groot clean geluid, als het ware.

Direct Inject is een uitgang, bedoeld om direct een mengtafel in te gaan.
Klinkt meestal ehhh... karakterloos.


hey Frits...leuk je hier te zien..hows life going?

greetzz
Noud
New Breed

Negative K3 fan
16 februari 2004, 15:45
volgens mij ligt het een stuk gecompliceerder, omdat sommige versterkers zowel een gain als volume voor de voorversterker hebben. Verder heet de MV op sommige amps (5150) ook gain. Ten slotte weet ik ook dat voorversterkerbuizen gain en volume 'hebben' en dat het 2 verschillende zaken zijn. Iemand verheldering?

Negative K3 fan
16 februari 2004, 15:47
volgens mij ligt het een stuk gecompliceerder, omdat sommige versterkers zowel een gain als volume voor de voorversterker hebben. Verder heet de MV op sommige amps (5150) ook gain. Ten slotte weet ik ook dat voorversterkerbuizen gain en volume 'hebben' en dat het 2 verschillende zaken zijn. Iemand verheldering?

Kjiratsiekoedel
16 februari 2004, 16:09
ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij ongeveer zo:

1. vroeger alleen een volumeknop op versterkers (buizen uiteraard, transistor bestond nog niet)
2. als hij hard strond => mooie en gewilde vervorming
3. .... maar iedereen doof
4. oplossing => voorversterker aparte volume (gain) en een volume voor eind (volume)
5. => dus de gewenste vervorming zonder dat je doof hoefde te worden