PDA

View Full Version : doorlussen van FX loop



Dude
25 februari 2002, 18:59
ik las op een ander gitaar forum, dat iemand bij de parallele loop de send en return gewoon met elkaar had verbonden en dat dit een overstuurd geluid gaf.
ik heb dit ook geprobeerd en inderdaad, een veel voller en sneller oversturend geluid, de meningen hierover waren vershillend, de een zei dat je je versterker hiermee kan slopen, transformatoren enzo, en de ander zegt dat dit helemaal geen kwaad kan, help me hier alsjeblieft.

DOLBY
28 februari 2002, 08:41
Ik heb 't ook geprobeerd bij mijn Marshall 8240 en 't geluid is inderdaad een stuk beter. Voordeel bij mij is ook dat als ik nu de chorus aan zet het volume gelijk blijft (dit werd voorheen harder)
Als ik m'n boerenverstand gebruik moet dit absoluut geen kwaad kunnen voor je versterker. Als je er immers een effect tussen zou zetten (wat de bedoeling is) wordt het signaal toch extra versterkt, en met alleen maar een kabeltje voeg je niks toe.

Dude
1 maart 2002, 17:29
heb je zeker gelijk in, maar toch ben ik er een beetje huiverig voor omdat je met een effectje ertussen het signaal beinvloed wat terug in je versterker gaat en zonder effect ertussen niet snap je...

DOLBY
2 maart 2002, 20:38
maar stel dat je er een effect tussen stopt. daar zit ook een aan/uit schakelaar op. in de uit-stand gaat īt signaal door een by-pass, zonder dat er iets mee gebeurt. dat is dan toch hetzelfde als doorlussen.

Dude
3 maart 2002, 00:11
nu begrijp ik je effe niet haha sorry

poeyerke
3 maart 2002, 03:45
Volgens mij heeft het doorlussen van een parralelle effectloop totaal geen effect op je geluid.
Het enige wat gebeurt is dat het signaal via het patchkabeltje wordt omgeleid, maar het signaal blijft hetzelfde, da's ook logisch natuurlijk.

Op mijn Engl heeft het in ieder geval geen effect, kwaad kan het zeker niet volgens mij.

Dude
3 maart 2002, 20:00
het heeft dus wel een effect als je je LOOP doorlust, waarschijnlijk heb je alleen een series loop, en ik praat hier over de paralel loop, ik heb de series nog nooit proberen door te lussen, maar heb wel ergens gelezen dat dit inderdaad minder effect geeft

poeyerke
3 maart 2002, 22:33
Ik heb een parallelle effectloop op mijn Engl Combo. Het signaal wat daaruit komt komt onversterkt uit de voorversterker, exact zoals het naar de eindversterker gaat!!
Ik kan wel het dry/wet signaal regelen (dit kan bij serieel volgens mij niet omdat je dan het gehele signaal versterkt op verzwakt).

Natuurlijk kan dit bij jouw versterker anders zijn. Wanneer jouw effectloop het signaal extra versterkt overstuur je dus je eindversterker meer, dat lijkt me alleen wenselijk als je een Buizeneindversterker hebt.

DOLBY
4 maart 2002, 08:35
Op 2002-03-03 22:33, schreef poeyerke:
Het signaal .. komt onversterkt uit de voorversterker,

Dit noemen wij een 'contradictio in termini'(interne tegenstelling)
Ook al is 't een voorversterker, 't signaal wordt er wel degelijk door versterkt.
Zoals ik al schreef heeft het doorlussen bij mij zeker effect, en ik vind een positief effect.

poeyerke
4 maart 2002, 15:07
Je hebt gelijk ik was niet duidelijk genoeg.

Ik moet zeggen:
Het signaal van mijn effectloop is even hard als het signaal dat mijn voorversterker (intern) aan mijn eindversterker doorgeeft. In princiepe versterkt mijn effectloop het signaal van de voorversterker niet EXTRA.

Maar er zullen best versterkers zijn die dit wel doen, en dan overstuur je je eindversterker extras snel.

Bas
22 november 2002, 22:36
Dan heb ik hier nog een vraag over. Zoals ik het een beetje lees (ook in andere threads) heeft een parallele FX loop dus een FX knop op de amp. Deze heb ik niet, dus ik ga er van uit dat ik een seriele heb.

Mijn eerste vraag is, kan iemand mij het verschil tussen die 2 (serieel/parallel) uitleggen?

Als het klopt dat serieel geen FX knop heeft, is het dus inpluggen en klaar?
Overgens had het doorlussen geen effect bij mij.. geen verandering in geluid (kan dat kloppen als die fx loop serieel is?).

Bouke
23 november 2002, 00:14
Hey,

Op mijn Fender 'Evil' Twin zit ook een effects-loop, parallel, met een mixknop op de voorkant en.... je kunt in db's het level van de loop instellen, dus.. als je effecten hebt met een wat minder signaal, kun je de loop boosten (switch op de achterkant) of een beetje dimmen. Vervolgens bepaal je met de mix knop op de voorkant de.... mix, juist, tussen het gebruikte kanaal en de effects-loop. Doorlussen geeft leuke effecten in de boost bijvoorbeeld. Jammer allen dat op mijn versie je de loop niet met de voet kunt schakelen. Latere versies kunnen dat wel.

Voor de topic: mijn geluid wordt vetter als ik dat wil door de loop te lussen.

Bouke

Apello
21 december 2002, 23:59
De Send output is altijd middels een buffer afgesloten, net zoals de Return input. Je kunt dus ongestraft de Send en Return doorverbinden.

basswasp
22 december 2002, 09:32
Misschien werkt 't ook op basversterkers :smile: