PDA

View Full Version : buizen vraagje? 5150



miep
12 februari 2004, 21:33
als ik mijn top aardig voluit draai (zonder gitaar) begint hij wat piepen, en ook als ik op de knoppen druk hoor je dit door de speakers.
ligt dit aan de buizen (zogenaamde microfonische werking).
een van de 5 buizen in de preamp brand ook veel zwakker dan de andere vier, wat betekend dit?

Negative K3 fan
12 februari 2004, 22:32
Het is zeer goed mogelijk dat het een microfonische preamp buis is, gelukkig zijn ze ook niet zo duur en kun je ze daarom makkelijk vervangen, tip voor 5150s: Electro Harmonix, liever geen JJs.

Swan
12 februari 2004, 23:16
hoe duur voor 5 van die buisjes?

Chris Winsemius
13 februari 2004, 01:10
je kan vrij makkelijk kijken welke buis microfonisch is
pak een potlood , verwijder het achterpaneel/zorg dat je bij de buisjes kan zet je versterker aan , draai het volume wat open en tik dan voorzichtig tegen elk buisje : als je een duidelijk tikken hoort is dat buisje microfonisch
Gezien het high-gain circuit zijn bepaalde types van Ruby/TAD aan te raden .

mvg & succes !

Chris

Negative K3 fan
13 februari 2004, 09:57
hoe duur voor 5 van die buisjes?

bij tube-town.de waren ze 6,70 per stuk, daar komt nog 8,80 porto overheen.

Ibanez RuleZ
13 februari 2004, 11:03
hmm, da's niet eens veel.... k moet er ook maar eens aan gaan beginnen, de buizen in mn amp te vervangen: 8 maal voorversterker, 4 maal eindversterker :(. een mooie buizenamp is leuk, maar buizen zijn bijzonder prijzig :s

Harrald

Negative K3 fan
13 februari 2004, 12:31
wat voor amp heb je dan?

eindbuizen zijn trouwens wel een stukje duurder dan voorversterker buizen... ik denk dat jij voor een complete retube iets van 130 euro ofzo kwijt bent, misschien iets meer.

Negative K3 fan
13 februari 2004, 12:31
wat voor amp heb je dan?

eindbuizen zijn trouwens wel een stukje duurder dan voorversterker buizen... ik denk dat jij voor een complete retube iets van 130 euro ofzo kwijt bent, misschien iets meer.

Chris Winsemius
13 februari 2004, 14:48
BELANGRIJK !

eindbuizen moeten gebiased worden ( het instellen v/d rustdtroom ) . Als de eindbuizen te weinig stroom in rust krijgen heb je weinig sustain en een "koude" klank , bij een te hoge russtroom gaan de buizen veel korter mee of branden direct door .

mvg ,

Chris