PDA

View Full Version : Toonladderpatronen.



Sandman
25 februari 2002, 16:58
Ik ben bezig met het oefenen van toonladders in Mineur en Pentatonisch Mineur. En ik zit met het volgende. Naar mijn weten zijn er 5 verschillende patronen:

e---x-x--- ---x-xx-- --xx-x-- ---x-xx-- --xx-x--
b---x-xx-- ---xx-x-- ---x-x-- ---x-xx-- --xx-x--
g--x-xx--- --xx-x--- --x-xx-- --xx-x--- --x-x--
D--xx-x--- ---x-x--- --x-xx-- --xx-x--- --x-xx-
A--xx-x--- ---x-xx-- --xx-x-- ---x-x--- --x-xx-
E---x-x--- ---x-xx-- ---x-x-- ---x-xx-- --xx-x--

Maar er zijn 7 tonen in de ladder. Wat ik bedoel is dat ik wil weten met welk patroon elke toonladder begint. Bijv. de A begint met in de laagste (2e) pos.:
e--x-x--
b--x-xx-
g-x-xx--
D-xx-x--
A-xx-x--
E--x-x--

Waar begint de B mee? Simpelweg het volgende patroon kan vlgs mij niet omdat er maar 5 patronen zijn en 7 tonen (nl a,b,c,d,e,f,g).

Wie kan mij hiermee helpen? Ik zoek dus een manier om bovenstaande 5 patronen makkelijk toe te passen en zo de toonladders van een andere toon te krijgen. Wie o wie is beller nr.3??

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandman op 2002-02-25 16:07 ]</font>

dirkw83
26 februari 2002, 11:31
omdat hier nogal weinig gesofisticeerde spelers komen, zou ik aanraden om dit in een andere rubriek te zetten. Kunnen ze lekker hun hersens breken :smile:

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 12:47
Er zijn ook 7 ladders.
Ionisch, Dorisch, Fygisch, Lydisch, Mixolydisch, eolisch, lokrisch.
Er zit ook een systeem in:
Het is gebaseerd op de ionische.
De dorische begint op de 2e noot van de ionische ladder.
De fygische op de 3e en zo verder t/m de 7e.

Als je deze lessen hebt gelezen snap je het allemaal veel beter:
http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/theorie/doremi.php3

dirkw83
26 februari 2002, 12:49
en dan te weten dat dit me allemaal nog te wachten staat...nou ja, gelukkig ben ik vroeg begonnen!

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 12:56
Als je uitgaat van de a als grondtoon heb je dus het volgende schema. Had ik nog op m'n harde schijf staan:

ionisch a - a b cis d e fis gis a -
1 1 1/2 1 1 1 1/2

dorisch a - a b c d e fis g a -
1 1/2 1 1 1 1/2 1

fygisch a - a ais c d e f g a -
1/2 1 1 1 1/2 1 1

lydisch a - a b cis dis e fis gis a -
1 1 1 1/5 1 1 1/5

mixolydisch a – a b cis d e fis g a -
1 1 1/5 1 1 1/5 1

eolisch a – a b c d e f g a -
1 1/2 1 1 1/2 1 1

lokrisch a – a ais c d dis f g a -
1/2 1 1 1/2 1 1 1

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 12:57
Op 2002-02-26 11:49, schreef dirkw83:
en dan te weten dat dit me allemaal nog te wachten staat...nou ja, gelukkig ben ik vroeg begonnen!

Ik heb het ook pas 2 weken geleden bestudeert. Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt. Het toepassen is een stuk lastiger. :wink:

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 13:00
Maar ja nu ik Sandman's vraag nog een keer lees vraagt ie volgens mij iets anders, en weet ie dit allang. Nou ja zie maar of je er wat aan hebt. :smile:

dirkw83
26 februari 2002, 13:17
ja, als je de naam van een nummer van metallica hebt, zul je als gitarist wel ver gevorderd zijn denk ik. Ik zal deze pagina wel eens opslaan; morgen naar de bieb voor wat meer informatie want ik wil wel eens wat nieuws leren zodat ik een beetje met de beste spelers hier kan meepraten. :smile:

Sandman
26 februari 2002, 13:51
Wat ik bedoel is puur en alleen de mineur(pentatonische) ladder. Dus 1 1/2 1 1 1/2 1 1 Heel half heel heel half heel heel.

De 5 patronen die ik mn post vermeld heb zijn als het goed is de 5 van de mineurtoonladder. Stel: het eerste patroon is in de 5e pos. In welke toonhoogte speel ik dan? Ik weet dat de volgorde zoals ik die gegeven heb die van de A is. En dat het eerste patroon in de 2e pos. de A is. Maar als ik die nou opschuif naar de 5e pos. in welke toonhoogte speel ik dan.
Ik heb het dus niet over Ionische, Dorisch, Fygisch, Lydisch, Mixolydisch, eolisch, lokrisch ladders.

In ieder geval nog bedankt voor het reageren.

Sandman
26 februari 2002, 16:46
Reactie op slot Gitaarnet:

Ik begrijp het dat er een slot op gekomen is, echter dit is niet het eerste topic dat in de rubriek elec. gitaren staat en feitelijk ergens anders hoort. Maar goed...even goeie vrienden.

Een voorbeeld 3 topics onder de mijne: 'mijn eerste effectpedaal' in de elec. gitaarrubriek. Pas het toegepaste beleid ook daar op he?!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandman op 2002-02-26 15:48 ]</font>

GitaarNet Admin
26 februari 2002, 17:02
is gebeurd Sandman, dat topic is verplaatst naar forum Randapparatuur

Sandman
26 februari 2002, 17:10
OK dan, thanx, ben altijd al wel voorstander geweest van eenduidigheid van beleid :wink:.

john the dope
27 februari 2002, 20:27
Sandman: "penta" betekent "5". Er gaan in een penta-ladder 5 tonen. De penta-mineur kent de volgende intervallen:
1,5/1/1/1,5
That's it. E mineur penta = E - 1,5 - G, G - 1 - A, A - 1 - B, B - 1,5 - D, D - 1 - E.

Heb je de lastige tonen die Dorisch, Frygisch en Eolisch van elkaar verschillend maken, gedelete.

Er is ook een penta-majeur: 1/1/1,5/1,5
E majeur penta = E, F#, G#, B, C#, E.

Heb je alle lastige tonen die Ionisch, Lydisch en Mixolydisch van elkaar verschillend maken, gedelete.

Sandman
27 februari 2002, 20:29
Yo John! Das allemaal bekende info, bedankt in ieder geval. De patronen die ik liet zien zijn niet pentatonisch, maar gewoon mineur. Simpelweg een paar tonen weghalen en je krijgt de pentatonische ladder. Maar mijn vraag is al min of meer beantwoord. Thanx for the replies

Sandman
26 maart 2002, 16:47
Bij deze wil ik ff van de gelegenheid gebruik maken om te zeggend dat ik die toonladderpatronen onder de knie heb. Gewoon een kwestie van 'schuiven' over de hals en hopla: een toonladderpatroon in E 1 maal aub....:wink:

steeph
27 maart 2002, 16:55
ok...heren...de ladders zijn mij duidelijk, maar het toepassen ervan...dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat wanneer en waarom?