PDA

View Full Version : Theremin



Casseman
12 februari 2004, 20:21
Hallo.
Ik wist niet waar ik het moest posten dus doe ik het maar hier.

Ik wilde vragen of iemand hier een theremin heeft of weet of het moeilijk/duur is om er zelf 1 te maken.
En of er ergens goedkope theremins te koop zijn

Groeten
Casper

Anavrin
12 februari 2004, 20:25
wat is een theremin????

Casseman
12 februari 2004, 20:28
Een soort elektrisch kastje met een antenne erop en als je met je hand langs die antenne beweegt krijg je hoge/lage tonen

schaap
12 februari 2004, 20:35
Ja, gewoon I.M. WEASEL filmpjes downloaden, dan snap je het wel :-D

Chris Wolstenholme
12 februari 2004, 20:36
ik weet dat Zvex een soort theremin wah verkoopt, maar ik denk wel prijzig. misschien dat ze daar samples hebben ofzo.

henk
12 februari 2004, 20:36
wat is een theremin????

een electrisch apparaat dat een hoge, ijle toon geeft die je in hoogte en volume kunt manipuleren door je handen zachtjes te 'zwaaien' bij de antennes.
erg mooi gebruikt in Good Vibrations (maar dat nummer werd dan ook tot het beste allertijden gekozen door een vakjury met o.a. McCartney).

zie voor plaatjes:
http://images.google.nl/images?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=theremin&sa=N&tab=wi&lr=

daar staat trouwens ook de link "How to Build a Theremin": http://www.coolidge.org/tour/theremin.html
Ziet er niet al te ingewikkeld uit...

Javaca
12 februari 2004, 20:36
Ik heb een pdf-je van een bouwplan.

Casseman
12 februari 2004, 20:42
daar staat trouwens ook de link "How to Build a Theremin": http://www.coolidge.org/tour/theremin.html
Ziet er niet al te ingewikkeld uit...

Is dat alles wat je nodig hebt?
Ga ik eens aan m`n buurman vragen of hij er een voor me kan bouwen.

Ohzoso
12 februari 2004, 20:51
Jimmy Page uitvoering met de hals van m`n 1e telecaster

http://onlinerock.com/services/ohzoso/theremin.jpg

en zo klinkt ie:

http://onlinerock.com/services/ohzoso/thereminii.mp3

Casseman
12 februari 2004, 20:56
Ziet er wel cool uit!

Javaca
12 februari 2004, 21:01
daar staat trouwens ook de link "How to Build a Theremin": http://www.coolidge.org/tour/theremin.html
Ziet er niet al te ingewikkeld uit...

Is dat alles wat je nodig hebt?
Ga ik eens aan m`n buurman vragen of hij er een voor me kan bouwen.

Wow die is simpeler dan dat bouwplan wat ik heb.
Beter!!!!
(Minder soldeerwerk) :-D

skabouter
12 februari 2004, 23:50
jepz zijn, super stoere dingen. had ik jaartje terug ook wat over gepost, btw :)
leuke bands die ze gebruiken zijn ook Portishead en SolidRocketBoosters. die laatste moet je echt zien live, en onder invloed van goede wiet. flink hihg zjin, en dan maar luisteren. je vliegt gewoon weg op die muziek, en door die theremin :)

skabouter
13 februari 2004, 00:36
kheb het nummer Good Vibrations gehoord. vind er niets aan.
maar voor mooie theremin songs, check alles van SolidRocketbooster, en het nummer humming van portishead. mooie shit.
en via google was ik zelf aan veeel soundfiletjes gekomen, dus zoek daar ook eens.

guhlenn
13 februari 2004, 12:57
Heb er wel eentje voor je... werkt via fotocel...

Laat maar wat horen bij ineterresse

Guhlenn@hotmail.com

Javaca
13 februari 2004, 16:11
Gaaf om zo'n printje in je gitaar in te bouwen.
De ene antenne is de thussrod en de ander doe je net onder de brug. :P

1 switch overhalen en je hebt een theremin :-D

Of draaf ik nu te ver door? :oops:

Casseman
14 februari 2004, 08:57
http://www.maxiespages.com/images/Theremin/simple.jpg

Ik had nog een schema gevonden, ziet er niet zo moeilijk uit voor mensen die zulke schema`s kunnen lezen

Casseman
14 februari 2004, 18:24
nou...vanmiddag met m`n buurman even alle onderdeeltjes gekocht(printplaat, weerstandjes etc.)

Hebben het even allemaal op een soort testplaatje gezet....en het werkte!!!!! :-D

Nu afwachten of ie het ook doet als alles gesoldeerd is :wink:

Nielsje
14 februari 2004, 18:54
dit is opzich ok wel leuk om es te doen voor mij...

Casseman
14 februari 2004, 19:39
ja is inderdaad wel leuk

Javaca
14 februari 2004, 20:19
Wat koste het totaal nu eigenlijk Casseman?

Casseman
14 februari 2004, 20:57
E 10,25 voor de onderdelen van het laatste schemaatje wat ik postte.

Best goedkoop toch?
Maar ik moet er ook nog zelf een kastje omheen bouwen enzo

Javaca
14 februari 2004, 21:21
:P
Wow dat is best te doen.

Casseman
14 februari 2004, 21:39
ja zeker wel

skabouter
15 februari 2004, 14:56
dude, meen je echt dat ie het doet ? krijg je er geluid uit ? voor 10 euro en wat knutsel werk ?

GAAF ik wil ook zo`n ding. maar ik kan echt niet knutselen.......... :cry:

Casseman
16 februari 2004, 18:45
nou...mensen hij is klaar en doet het aardig, er zit alleen best veel ruis in en ik ontvang steeds een franse radio zender :razz:

Nielsje
16 februari 2004, 19:23
hoe combineer je dat geluid dan?

luister net naar de jimmy page ding en tis wel koel, maar

speel je dan een akkoord en dan maar met je vrije hand klooien ofzo?

Ohzoso
16 februari 2004, 19:42
@ Casseman: nou, nog ff sleutelen dan. De enigste ruis die je zou mogen horen is die van je Amp.

@ Nielsje: accoord????? dus echt niet. Heb eens een stukje gezien van Faye Lovski op tv. Zij heeft dus echt wel heel erg veel geoefend (lijkt haast wel een soort van kung-fu precisie) maar dat begrijp je wel als je zelf eens met zo`n theremin aan de gang gaat.

Nielsje
16 februari 2004, 19:44
hehehe..

ja maar ik heb er nog niet een, moet er eerst maar eens een bouwen, maar als je nou es probeert uit te leggen wat ze doet, kan ik me iets meer voor de geest halen :wink:

Casseman
16 februari 2004, 20:33
@ Casseman: nou, nog ff sleutelen dan. De enigste ruis die je zou mogen horen is die van je Amp.

Er is veel ruis als ik met m`n gitaareffecten speel, maar zonder effecten is er bijna geen ruis.

Casseman
16 februari 2004, 20:34
@ Casseman: nou, nog ff sleutelen dan. De enigste ruis die je zou mogen horen is die van je Amp.

Er is veel ruis als ik met m`n gitaareffecten speel, maar zonder effecten is er bijna geen ruis.

En de afregeling lukt niet zo goed.

Casseman
16 februari 2004, 20:36
Er is veel ruis als ik m`n gitaareffecten aangesloten heb, maar zonder effecten aangesloten is er geen ruis.

En de afregeling lukt niet zo goed :(

Ohzoso
16 februari 2004, 20:46
@ nielsje: nou, zoals je op de foto ziet zitten er aan de bovenkant 2 draaiknoppen. De linkse is de volumekop, met de rechtse stel je het rustmoment in. D.w.z. je stelt hem zodanig in dat ie pas geluid maakt op de naar jouw ingestelde afstand (voor mij is dit +/- 15 cm, hand t.o.v. de antenne). Hoe korter je met je hand of vinger(s) in de richting van de antenne gaat, hoe hoger het geluid wordt. Een randje overdrive eraan (op die demo ben ik een beetje uitgeschoten maar toen had ik ook gezopen) maakt het tot een lekker geluidje.

Gebruik van stereo/pingpongdelay of een ouderwetse bandecho waarvan je de afspeelkop handmatig kunt verschuiven (dit laatste zie Jimmy Page in actie) is voor de theremin (en vooral voor mij) wel de "finishing touch".

Ohzoso
16 februari 2004, 20:54
En de afregeling lukt niet zo goed :(

Ja kerel...... wat wil je ook voor een tientje??? :-D :-D :-D

Casseman
17 februari 2004, 14:33
:-D

1959SLP
23 oktober 2004, 16:49
:roll:

sash
23 oktober 2004, 16:51
Hoe bedoel je bump oud topic omhoog :)

1959SLP
23 oktober 2004, 17:27
nou en?

Antal
23 oktober 2004, 17:29
Ga toch lekker naar gitaarmarkt joh.... :roll:

Ic3gl0vE
3 december 2004, 14:12
zo, dit topic gaat eens even een paar jaar omhoog. Ik wil namelijk een theremin bouwen voor mijn profielwerkstuk.
Casseman, heb je dat schema nog? die site bestaat niet meer namelijk...

http://www.coolidge.org/tour/theremin.html deze ziet er wel lekker simpel uit maar werkt 'ie ook? dan ga ik 'm proberen namelijk

IndiepoprockJesse
3 december 2004, 14:59
En echte theremin, met een onwijze sound en vette space, is er een die vrij anoloog is, werkt met veren in een kast, en je moet die dingen ook stemmen enzo.. je hebt dan 2 antennes, een voor de toon en voor het volume om je sound mee te creeeren.. het is ook 1 van de eerste elektronische instrumenten.. en theremin (ja zo heette die dude) heeft ook nog een keer een soort dansvloer gemaakt waar dus zeg maar de toon op je bewegingen reageerd.. errug vet..

een maat van me heeft een echte theremin.. en korg maakt die dingen ook nog wel en die kosten rond de 500 euro nieuw.. wat best veel geld is vind ik, als je goed zoekt kan je het nog wel goedkoper krijgen, en er zijn natuurlijk ook alternatieven, zoals die cassanova heeft gemaakt bijvoorbeeld.. en ik heb ook een keer een vrouw gezien die had een kleine electronische versie met 1 antenne, waar ze nogal sexueel mee omging zeg maar haha....

maar hmm ik zou dit wel willen proberen he, maar zo'n printplaatje zeg maar, kan je dat ook gewoon kopen in de winkel zonder dat je daar iets vet evils voor hoeft te doen?!

Jesse//

dejohan
3 december 2004, 15:01
Wil wel effe waarschuwen dat daar geen buizen in zitten maar , geloof het of niet, daar zitten verdomme TRANSISTORS in, jaja :o :o :o !
Dus je weet in wat voor problemen je je gaat werken.
Voor thuis is het wel leuk, maar als je ermee gaat optreden gaat elke thereminspeler je uitlachen met je transistorbakje, en je van het podium blazen met hun echte vintage tube theremins.


:-D :wink: :wink:

IndiepoprockJesse
3 december 2004, 15:06
Wil wel effe waarschuwen dat daar geen buizen in zitten maar , geloof het of niet, daar zitten verdomme TRANSISTORS in, jaja :o :o :o !
Dus je weet in wat voor problemen je je gaat werken.
Voor thuis is het wel leuk, maar als je ermee gaat optreden gaat elke thereminspeler je uitlachen met je transistorbakje, en je van het podium blazen met hun echte vintage tube theremins.


:-D :wink: :wink:

wow, wat een constatering..

hmm dan noem ik hem gewoon babytheremin ofzo, gewoon een leuk space/noize bakje.. vind ik wel tof om te hebben, en als het kwa electronica ook zo goedkoop is dan is het helemaal leuk om te doen..

en een maat van me heeft zon echte vintage theremin, en dat is inderdaad gewoon te VET voor woorden haha :D gellukig heb ik daar nog een keer mee mogen optreden..

voor foto's :

http://student-kmt.hku.nl/~jesse/interkosmos/

Jesse//

dejohan
3 december 2004, 15:27
for the record: het was een grapje!

IndiepoprockJesse
3 december 2004, 15:28
dat weet ik :)

BramVersteeg
3 december 2004, 18:03
Ik moet nog een keer zo'n Zvex Fuzz Probe hebben. Een combi tussen een maffe fuzz en zo'n thermin. Hell Yeah! 8-)

Ic3gl0vE
4 december 2004, 14:00
Wil wel effe waarschuwen dat daar geen buizen in zitten maar , geloof het of niet, daar zitten verdomme TRANSISTORS in, jaja :o :o :o !
Dus je weet in wat voor problemen je je gaat werken.
Voor thuis is het wel leuk, maar als je ermee gaat optreden gaat elke thereminspeler je uitlachen met je transistorbakje, en je van het podium blazen met hun echte vintage tube theremins.


:-D :wink: :wink:

't gaat er gewoon om dat 'ie het doet :) meer niet :)

IndiepoprockJesse
5 december 2004, 15:16
maar hmm ik zou dit wel willen proberen he, maar zo'n printplaatje zeg maar, kan je dat ook gewoon kopen in de winkel zonder dat je daar iets vet evils voor hoeft te doen?!

Jesse//

kan dat?!

Jesse//

Ic3gl0vE
2 februari 2005, 23:02
Ik heb dat ding van casseman geprobeerd te bouwen, maar wat ik ook doe, het werkt niet! als ik de batterij eruit haal hoor ik wel een omlaag gaande toon... er is dus niks stuk maar de antenne reageert niet! Wat moet ik doen?

1959SLP
3 februari 2005, 07:48
voor een tientje moet je dat geluid er zelf bij fluiten :D :D