PDA

View Full Version : Modes? Ik snap er NIX van



Thom TK
12 februari 2004, 15:23
Ik weet niet hoe ik modes moet gebruiken in solo's.
Bijv: als er bepaalde akkorden worden gespeels tijdens een solo, weet ik niet hoe en welke modes ik toe moet passen.
Weet iemand een site waarop dit GOED uitgelegd staat?

Soulflyhigh
12 februari 2004, 16:08
ik ben er zelf ook mee bezig en nog niet vaardig genoeg in om je het uit te leggen maar een goede site is: www.ultimateguitarpage.com/ en daar bij theorie kijken. Suc6 ermee

schaap
12 februari 2004, 17:36
Meerdere sites is meestal juist handig om te gebruiken, verschillende manieren om iets uit te leggen, zo werkte het bij mij uiteindelijk :-?
www.musictheory.net/lessons
www.theorylessons.com
www.highcountryguitar.com/modes1.htm

Thom TK
22 februari 2004, 23:33
Ik heb even iets voor de kenners onder ons:

Als ik een akkordenschema speel in A Aeolisch (dus mineur), dan passen er natuurlijk een vast aantal noten onder.
Als ik het goed heb, zijn dat de noten van A Aeolisch, maar ik moet dan wel rond de rootnote blijve (dus de A) en de 3e graad van deze mode (dus de C).
Het komt er dus op neer dat ik rond deze 2 noten moet blijven?

Of heb ik het fout?

erwin_ve
23 februari 2004, 09:35
Een mode heeft een bepaalde klankleur: Een Am(7) akkoord kun je ook op verschillende manieren bekijken, het kan aeolisch zijn, maar ook: dorisch en frygisch.
Een Am7 heeft: A-C-E-G
Aeolisch bevat A-B-C-D-E-F-G-A (gewoon a mineur)
Dorisch bevat A-B-C-D-E-FIS-G (Gmajeur)
Frygisch bevat A-BES-C-D-E-F-G-A (Fmajeur)
Alle hierboven genoemde ladders bevatten dus het Am(7) akkoord.
Het verschil zit hem echter in de 2de en 6de noot.
De beste manier om hier mee te experimenteren is, om een groove op te nemen in Am(7), vervolgens deze bovengenoemde ladders er over heen te spelen en let dan vooral op de noten die anders zijn.

Hetzelfde kan je doen met majeur akkorden bv. C: kan zijn:

Ionisch(gewoon majeur)
Lydisch C-D-E-FIS-G-A-B-C (Gmajeur) (hello Mr. Satriani)
Mixolydisch C-D-E-F-G-A-BES-C (Fmajeur)
Dit gaat tot nu toe over 1 akkoord, voor het gebruik in composities is de video "Modes, no more mysteries" van dhr. F. Gambale een aanrader, maar zorg dan wel dat bovenstaand verhaal je duidelijk is, anders blijft het nog steeds een mysterie.

taylor
23 februari 2004, 11:22
Ik heb even iets voor de kenners onder ons:

Als ik een akkordenschema speel in A Aeolisch (dus mineur), dan passen er natuurlijk een vast aantal noten onder.
Als ik het goed heb, zijn dat de noten van A Aeolisch, maar ik moet dan wel rond de rootnote blijve (dus de A) en de 3e graad van deze mode (dus de C).
Het komt er dus op neer dat ik rond deze 2 noten moet blijven?

Of heb ik het fout?

nee dat heb je fout.

op 1 mineur schema(6e trap) kun je veel meer spelen dan 1 ladder,het is helemaal niet zo dat je perse moet blijven hangen in de 6e trap die jij dan aeolisch noemt ofzo.

maar als je les neemt en ze beginnen met ladders en modes zullen je de meeste de basis wel zo aanleren dat je blijft "hangen"in trapen,dit geval dan aeolisch.

Thom TK
23 februari 2004, 12:41
Een mode heeft een bepaalde klankleur: Een Am(7) akkoord kun je ook op verschillende manieren bekijken, het kan aeolisch zijn, maar ook: dorisch en frygisch.
Een Am7 heeft: A-C-E-G
Aeolisch bevat A-B-C-D-E-F-G-A (gewoon a mineur)
Dorisch bevat A-B-C-D-E-FIS-G (Gmajeur)
Frygisch bevat A-BES-C-D-E-F-G-A (Fmajeur)
Alle hierboven genoemde ladders bevatten dus het Am(7) akkoord.
Het verschil zit hem echter in de 2de en 6de noot.
De beste manier om hier mee te experimenteren is, om een groove op te nemen in Am(7), vervolgens deze bovengenoemde ladders er over heen te spelen en let dan vooral op de noten die anders zijn.

Hetzelfde kan je doen met majeur akkorden bv. C: kan zijn:

Ionisch(gewoon majeur)
Lydisch C-D-E-FIS-G-A-B-C (Gmajeur) (hello Mr. Satriani)
Mixolydisch C-D-E-F-G-A-BES-C (Fmajeur)
Dit gaat tot nu toe over 1 akkoord, voor het gebruik in composities is de video "Modes, no more mysteries" van dhr. F. Gambale een aanrader, maar zorg dan wel dat bovenstaand verhaal je duidelijk is, anders blijft het nog steeds een mysterie.

Oke, dit is erg hervelderend, dank je.
Maar de akkoorden die ik beschreef zijn powerchords, moet ik dan het zelfde doen als met de Am(7), maar dan met de noten van de powerchords? (ik ben er bijna...)

erwin_ve
23 februari 2004, 13:18
Een powerchord impliceert meestal een mineur of een majeur akkoord ook al wordt de noot die het mineur of majeur maakt niet gespeeld.
bv. A5(een A powerchord) bevat de noten A en E, het kan zowel een Am zijn, heeft er een C bij of een A(majeur), heeft er een Cis bij.

Thom TK
24 februari 2004, 16:26
Als je een akkoorden schema (powerchords) hebt in Cmajeur, dan moet je er ook met een Cmijeur loopje overheen soleren?
Als je (bijv.) een riff hebt in Cmaj. en je speelt er als solo C phrygisch overheen, dan kan dat toch niet (of wel?)

erwin_ve
25 februari 2004, 11:28
Thom een voorbeeld:

Akkoordenschema:

4/4 A5 | D5 ||

dan kan je denken, voorstellen:

Amaj | Dmaj || -->> A ionisch

of:

Amin | D(7) || --->> Adorisch

of:

A(7) | Dmaj. || ---->> Amixolydisch

Dat hangt dus o.a. van de rest v.d. song af.

erwin_ve
25 februari 2004, 11:28
Thom een voorbeeld:

Akkoordenschema:

4/4 A5 | D5 ||

dan kan je denken, voorstellen:

Amaj | Dmaj || -->> A ionisch

of:

Amin | D(7) || --->> Adorisch

of:

A(7) | Dmaj. || ---->> Amixolydisch

Dat hangt dus o.a. van de rest v.d. song af.

erwin_ve
25 februari 2004, 11:30
Oh ja ook nog:

Amin | Dmin. || --->> A aeolisch

Thom TK
25 februari 2004, 11:55
Oke, dat snap ik.
Maar hoe bepaal je of een powrchord mineur of majeur is?

erwin_ve
25 februari 2004, 12:05
Oke, dat snap ik.
Maar hoe bepaal je of een powrchord mineur of majeur is?

Een powerchord is van zichzelf niet mineur om majeur, soms is het af te leiden uit de melodie, of hoe de rest vd powerchords in een song gaan.

taylor
25 februari 2004, 14:46
dat ligt aan het schema opzich.(majeur of mineur powerchords)

als je bv E5-->C5--->D5 speelt dan zou je kunnen zeggen het lijkt het meest op een 6etrap mineur (aeolisch ofzo namen zeggen me niks)speel dat dan ook er over heen

want dat is emin(VI)--->cmaj(IV)--->dmaj(V) dit is een 6etrap schema

maar opzich kun je op powerchords alles spelen omdat ze geen duidelijke toonsoort aangeven.

Thom TK
26 februari 2004, 16:55
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gm, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D).
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Thom TK
26 februari 2004, 16:57
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Thom TK
26 februari 2004, 16:57
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Thom TK
26 februari 2004, 17:01
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Thom TK
26 februari 2004, 17:01
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

amon
26 februari 2004, 23:17
ik had dit topic niet moeten lezen...
nu wil ik het ook leren en zijn daarmee mn eerst volgende dagen (of weet ik veel hoe lang ik ermee bezig zal zijn) volgeboekt...

Thom TK
27 februari 2004, 14:46
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

erwin_ve
27 februari 2004, 14:51
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Je hebt het over powerchords neem ik aan:

Als je denkt in Cmajeur=Amineur(Aeolisch) ,worden de chords Am-C-Dm-G
Als je denkt in Gmajeur=A dorisch, worden de chords Am- C-D-G

In C: hoeft geen IVde trap in te zitten, in dit geval zit de IIde trap er in en die lijkt er erg veel op.

erwin_ve
27 februari 2004, 14:53
Als ik deze akkorden speel: A C D G, en als ik er dan een majeur geluid overheen wil hebben, dan kan ik er een majeurmode spelen uit C-majeur
(i C, V G). Het akkoordenschema wordt A, Cm, D, Gdim.
Als ik er een mineur geluid overgeen wil hebben, dan kan ik hier een mineurmode uit bijv. de F-majeur (ii G, iii A, Vi D). het akkordenschema word dan A, Cm, D, G
Volgens mij heb ik het nu goed.

Alleen bij het eerste voorbeeld staat er i C en V G: het hoeft dan toch niet zo te zijn dat ook nog de iV-trap in de riff moet zitten om er een C-majeur mode overheen te spelen? (als je begrijpt wat ik bedoel)

Je hebt het over powerchords neem ik aan:

Als je denkt in Cmajeur=Amineur(Aeolisch) ,worden de chords Am-C-Dm-G
Als je denkt in Gmajeur=A dorisch, worden de chords Am- C-D-G

In C: hoeft geen IVde trap in te zitten, in dit geval zit de IIde trap er in en die lijkt er erg veel op.