PDA

View Full Version : Truss-rod, hoe en wat?



Kjiratsiekoedel
12 februari 2004, 11:53
Ik zit met een paar vraagjes over de truss-rod. Ik denk overigens dat het nog wel langs zal komen in het bouwproces van de gitaar.

Klopt dit, voor bij het bouwen met een losse toets erop:
1. volgens mij is de makkelijkste truss-rod, zo-eentje in een U-sleuf
2. dan moet in de hals een holle sleuf worden uitgefreesd
3. truss-rod erin en verlijmen(?) (zonder sleuf natuurlijk niet verlijmen, dan draait hij niet meer)
4. vervolgens de holte boven de truss-rod opvullen met een bolle lat(?)
5. vlak maken
6. toets erop

Ik vroeg mij dus af of dit klopt.
-hoe diep moet de sleuf zijn?
-hoe moet de holling zijn van de sleuf?
-de lat die weer boven de trussrod gaat. moet die ertegenaan zitten, of moet er een holte overblijven?
-hoelang moet een truss-rod zijn?
-moet de truss-rod aan 2 kanten verankert zijn? of hoeft een truss-ros in een U-sleuf maar aan 1 kant vast

Bij voorbaat dank

heeres gitaarbouw
18 februari 2004, 10:11
Hallo Mark,

De volgorde die je aanhoudt is prima. Als je het jezelf makkelijker wilt maken kun je ook een dubbelwerkende halspen gebruiken, die hoef je niet te verankeren en je kunt dan een rechte sleuf frezen. Een dubbelwerkende halspen is natuurlijk wel wat zwaarder dan een enkele, dus op een licht gebouwd instrument is dat geen optie.

De antwoorden op je vragen:
-De sleuf is 12 mm diep op het laagste punt. Het laagste punt ligt tussen de 7e en 8e fret.
-De holling van de sleuf is elips- of cirkelvormig.
-De lat, of het vulstuk, moet tegen de halspen aanzitten. Als je het goed wilt doen moet je hem ook hol maken in dezelfde diameter als de halspen zodat deze helemaal wordt opgesloten. Op die manier kan hij niet gaan ratelen.
-De lengte is afhankelijk van de mensuur maar ligt rond de 420 mm.
-Een enkelwerkende halspen wordt aan één kant verankerd. Aan de andere kant moet de moer hem kunnen aantrekken.

Zoals je al aangeeft komt het onderwerp inderdaad nog ter sprake tijdens het bouwproces. Maar voordat ik daar aan toe ben zijn we wel een paar afleveringen verder. Ook weet ik nog niet precies hoe gedetailleerd ik het ga beschrijven, dus schroom niet als je nog vragen hebt.

Kjiratsiekoedel
18 februari 2004, 14:06
ok dankje!!

dat van die dieptes had ik nog niet uitgezocht.

Verdere vragen komen vast en zeker nog wel. De spullen zijn nu in bestelling en als ik alles voor me heb liggen komen er wel weer meer vragen.

Kjiratsiekoedel
5 maart 2004, 10:07
Hoi,

1. Ik heb nu een U-channel rod/boxed-rod van 46 cm, is dit te lang?
2. Ik heb van de leverancier begrepen dat dit type in een rechte sleuf moet worden aangebracht. En niet zoals de 'klassieke' rod het midden wat dieper dan het uiteinde. Klopt dit?

heeres gitaarbouw
17 maart 2004, 10:10
1.Als hij onder de toets past is het goed.
2.Klopt. Je kunt hiervoor een vingerfrees gebruiken die je, met de sjabloongeleider gemonteerd, langs een rechte lat laat lopen. Of beter nog, tussen 2 latten die je op gelijke afstand van de hartlijn vastzet.