PDA

View Full Version : Fender FM 212 R



The_RockeR13
11 februari 2004, 20:57
http://namm.harmony-central.com/SNAMM03/Content/Fender/PR/FM212R-sm.jpg

SERIES FM Series
TYPE Solid State
OUTPUT 100 watts into 8 ohms
OHMS 8 ohms
SPEAKERS 2-12" Special Design 8 ohm, 75 watt Speakers, p/n ?
CHANNELS Three Selectable Channels (Normal, Drive and More Drive)
FEATURES Dedicated Volume and Tone Controls in Both Channels,
Effects Loop,
Footswitch Jack (For Remote Drive Select with Optional Footswitch),
IEC Grounding Type Power Supply Cord
CONTROLS Normal Channel:
Volume,
Treble,
Bass,
Drive Channel:
Drive,
Volume,
Channel Select Switch,
Treble,
Mid,
Mid Contour Switch,
Bass,
Reverb,
Footswitch Jack
Effects Loop:
Preamp Out,
Power Amp In,


Iemand ervaring mee?
Waarom zo goedkoop? (rond 300 euro)
Is het wat voor iemand die rock, funk en metal speelt?

BLOK182
11 februari 2004, 22:32
Nog geen ervaring mee, maar ik denk dat de kwaliteit wel meevalt, leuk ding lijkt het me, voor het geld.

BartL
12 februari 2004, 00:30
Joow rocker...zoek eens naar de naam ''Globetrotter'' in dit forum. Ik weet dat hij zo een versterker heeft.

Tegen mij zegt hij dat het clean wel OK is, maar de distortion suckt hevig :)

Globetrotter
12 februari 2004, 16:23
Voor alle andere bezoekers van dit Forum:

Inderdaad een leuke bak. Ik kocht hem omdat ik voorlopig nog niet overtuigd ben of ik wel wil blijven spelen, en het dus dom vind om bv. in een lampenbak te investeren. Ik ben 10 jaar geleden beginnen spelen, maar stopte intussen wel een aantal jaren, en ben nu dus terug begonnen. Ik betaalde deze versterker slechts 260€. Het is een echte low cost versterker, maar best wel met wat kwaliteiten van duurdere versterkers. Ik denk dat Fender vooral bespaard op de productie kost en op de speakers. Het zijn speacial design speakers, wat natuurlijk goedkoper uitvalt dan Celestion of Jensen speakers. Naar mijn gevoel maakt dit niet veel uit, in mijn oren klinkt het lekker... én ze kunnen heel wat aan.
Ik heb deze bak nu ongeveer een maandje. Wij repeteren in een huisje, een living van 9 op 3. Dit is de grootste ruimte waarin ik hem heb gebruikt en ik heb hem (samen met drum, piano, zang etc.) en thuis, een kleindere ruimte, mijn kamer, nog nooit harder dan 3 moeten zetten om boven alles uit te komen. Op 5 wordt het geluid té zwaar en oorverdovend. Hij gaat tot 10...
De distortions zijn matig. Je kan hem traploos instellen, en schakelbaar (ook met bijgeleverde footswitch) tussen drive en more drive. Ieder kanaal kan je de drive intensiteit dan nog zelf regelen. Zo kan je een ruim klankbeeld aan. Voor blues en solo 's met een flinke portie sustain is de drive bijzonder goed. Voor hard rock riffs laat de overdrive/distortion wat te wensen over. Hij klinkt niet vol genoeg naar mijn gevoel. Wat wel een leuke functie is voor alle hard rockers en metal players die deze bak overwegen te kopen, is de "mid contour button". Mee 1 druk op de knop schakel je de middentonen van je distortion uit, en geef je ene extra boost aan de hoge tonen. Dit geeft een leuk klankbord voor bv. Korn of Nu metal achtige sounds. (bespaart de aankoop van bv. een Boss metal zone) Met de reverb actief dreigt de (ingebouwde) distortion (more drive vooral) een onuitstaanbare feedback te geven. Kan ook mooi zijn... Misschien nog wel aan toevoegen dat Fender niet het meest uitgelezen merk is om een versterker van te kopen om punk, metal, enz. mee te spelen. Hiervoor zal je spoedig moeten investeren in een Boss DS pedaal of een andere drive pedaal...
Dat brengt deze bespreking bij de cleane sounds. Voor clean werk is dit een bijzonder geschikte bak. Je krijgt natuurlijk niet dé warmste lampensound die je misschien zoekt, maar als je die wil, zal je moeten investeren in een échte lampenbak, of een Valvestate (bv) met een lamp in de voorversterker. Helaas zal het budget dan navenant zijn...
Voor een transistorversterker te zijn geeft deze versterker een bijzonder mooie klank naar mijn gevoel. De volledige droge versterking is helder en scherp, met een beetje tot volledige reverb op actief krijg je een warme kleur in de sound, waar je jezelf waarschijnlijk (ik althans) voor nog geen 300€ bijzonder tevreden mee kan stellen. Verder bied dit bakje alle normale reglingen van bass midd en high, en dit instelbaar per kanaal. De reverb functie is het enige ingebouwde effectje (naast de drive kanalen). Hiermee wil fender een goedkoop alternatief bieden op de duurdere (met lampen uitgeruste) Fender twin Reverb...
Mijn conclusie: een budgetvriendelijke versterker met voldoende extra 's om een tijdje voort te kunnen. Daarenboven wordt hij standaard geleverd met een footswitch en krijg je er normaal gezien 5 jaar garantie op. En dit alles voor nog geen 300€, ideaal voor de (terug)beginnende gitarist. :wink:

marc_o
23 februari 2004, 11:35
Ik heb 'm ook geprobeerd en vond 'm absoluut goed en zijn geld dubbel en dwars waard. Koop 'm echter wel wanneer je 'm gebruikt waar ie goed in is. Koop 'm niet voor zware metal, dan moet je verder kijken, maar allround coverbandwerk kan hier prima mee.
Let op die ie minder kost dan bijvoorbeeld een Fulltone Fulldrive 2!