PDA

View Full Version : Kun je een brughumbucker ook in de neckpositie plaatsen?



Javaca
11 februari 2004, 20:55
Kun je een brughumbucker ook in de neckpositie plaatsen?

Ik heb hier een brughumbucker. Kan ik die ook in de nekpositie plaatsen of geeft dat problemen?

Negative K3 fan
11 februari 2004, 20:59
hangt vand e spacing af, maar zelfs met verkeerde spacing kun je hem wat bijvijlen.

NeeraDJ
11 februari 2004, 21:02
Nope, waarom zou het ook. Zolang je huidige brughum maar niet minder output heeft, anders moet je hem wat verlagen. Het voornaamste verschil in een brughum in de halspositie is de output, brughums hebben vaak meer output ter compensatie. Sommige brughums kunnen ook ietsjes anders gaan klinken (beter?). Zo las ik laatst iets over de Seymour Duncan JB in de halspositie met een Duncan Distortion in de brug. De JB zou bassiger en harder klinken.

Succes!

Javaca
11 februari 2004, 21:02
maar het maakt niet echt uit voor de tone?

Nielsje
11 februari 2004, 21:04
volgens mij niet

strat elementen zijn toch ook identiek of niet??

en tja..

tone..

gewoon zelf ff proberen..hoor je vanzelf wel of het je bevalt..

Soulflyhigh
11 februari 2004, 21:20
Nope, waarom zou het ook. Zolang je huidige brughum maar niet minder output heeft, anders moet je hem wat verlagen. Het voornaamste verschil in een brughum in de halspositie is de output, brughums hebben vaak meer output ter compensatie. Sommige brughums kunnen ook ietsjes anders gaan klinken (beter?). Zo las ik laatst iets over de Seymour Duncan JB in de halspositie met een Duncan Distortion in de brug. De JB zou bassiger en harder klinken.

Succes!
Onafhankelijk van wat voor een element het is klinkt een humbucker in de halspositie toch altijd bassiger? :???: :roll:

Jools
11 februari 2004, 21:31
jah, tuurlijk je kunt em ook in de nek plaatsen.. hou er alleen wel rekening mee dat veel fabrikanten hun brughumbucker iets meer overwinden dan hun hals-modellen. Waarom? omdat de snaren iets minder heftiger trillen bij de brug dan bij de hals.. tenminste zo is 't mij verteld

brughumbucker zal misschien wat meer bas en midden hebben maar als t goed klinkt.. waarom niet? :)

Kjiratsiekoedel
11 februari 2004, 22:14
de amplitude is kleiner bij de brug, bij de nek kunnen de snaren verder.

hoe verder, hoe groter de amplitude, hoe groter de opgewekte spanning

NeeraDJ
12 februari 2004, 11:05
maar het maakt niet echt uit voor de tone?

Het veranderd wat van kleur. Net als drie sc's in een strat, als je switched van de ene naar de andere veranderd de kleur van je sound steeds. Wat Jools bedoelde zei ik al, door extra wikkelingen (soms ook iets dikker draad) heeft de brughum vaak meer output ter compensatie. Stel je element dus voor zoals ie is, maar helderder, bassiger, en wat meer output.

Probeer het maar zou ik zeggen, hij kan er altijd weer uit :wink:

GuitarMaster
12 februari 2004, 13:37
volgens mij niet

strat elementen zijn toch ook identiek of niet??

en tja..

tone..

gewoon zelf ff proberen..hoor je vanzelf wel of het je bevalt..

Strat elementen zijn dacht ik allemaal verschillend, de neck pickup is gewoon, de middle is reversed wound en de bridge pickup is vaak overwound.

Javaca
12 februari 2004, 16:15
Het is een el cheapo humbucker die in mijn zelfbouwprojectje moet komen (de Leaves). Dus die elementen worden toch wel vervangen.