PDA

View Full Version : 15" speaker te groot?



-No Acces-
11 februari 2004, 20:48
Beste mensen,

Ik wil een nieuwe BAS versterker. sterker nog ik sta op het punt om een te kopen! een 250 combo met een 15 inch speaker. Er zit een 6 bands equalizer op en veel instellingen voor het geluid. nou is mijn vraag: Moet ik dit wel doen? hij is voornamelijk voor op mijn kamer(over een tijdje mischien kleinere optredens). Ik had gelezen dat een 15 inch speaker pas echt tot zijn recht komt op 3 a 4 meter afstand? Ik heb ook gehoord dat er met een 15 inch speaker de hoge tonen veel minder worden. Kan dit verholpen worden door er bijv een 2x10 aan te hangen? (er zit een speaker out op). Ik ga vooral voor het lekkere volle geluid. al met al, heeft dit wel zin? (voor op mijn kamer dan he) of kan ik beter voor dat geld een nieuwe bas kopen? want dat ben ik ook van plan, en ik twijfel dus tussen een nieuwe versterker en een nieuwe goeie basgitaar.
Alvast bedank voor jullie reacties!

pimmetje
11 februari 2004, 21:18
Het heeft zeker zin om er 2x10" extra aan te hangen.

In de eerste plaats krijg je door meer speakers sowieso meer spreiding en dus een voller geluid. Daarbij heb je meer speaker-oppervlak en dus een voller (waarschijnlijk wat harder) geluid.

Dan heb je ook nog lekker twee verschillende formaten speakers. Dat scheelt ook enorm. Ze geven allebei (ok, alledrie) net iets anders de tonen weer en die 15" zal net wat "luier" reageren dan die 10"-ers. Dat geeft ook meestal wel een goede draai aan je geluid.

-No Acces-
11 februari 2004, 21:51
thnx pimmetje!

maar die speakerkast komt er dan pas over een tijdje bij. Eerst heb ik dus alleen de 15" speaker. is die dan wel goed? voor mijn doeleinden dan?

pimmetje
12 februari 2004, 00:31
250W met 15" behoort ook meer dan voldoende te zijn voor kleine tot middelgrote kroegen. Je zal zelfs merken dat het beestje ook goed genoeg is voor de wat grotere kroeg of zelfs kleine festivalletjes... want dan heb je PA.

Zelf heb ik een 300W + 15" bascombo. Die heeft 't meerdere optredens op z'n sloffen gehaald. Het enige probleem dat je kan hebben, is als je probeert te slappen en zo. Bij dat soort technieken wil een 15" al wel 'ns te traag reageren voor het mooie.

josh.vandenberg
12 februari 2004, 10:53
Het ligt ook erg aan het merk .Ik heb trace elliot 10 '' speakers met een peavey 1502 black widow en dat klonkt goed.Zelfs de peavey alleen.

Maar ik speel rock en slap nooit.Dus misschien als je gaat slappen met 15 '' heb je wellicht te weinig attack,maar de versterker is ook belangrijk.

!5 inch moet je er altijd hebben.in ieder geval als je nog eens grote podia gaat bestijgen

Phyrexian
12 februari 2004, 12:58
Tip: in het basgitaren subforum ga je meer replies krijgen.

Als je de versterker alleen maar thuis gaat gebruiken zou'k voor een kleinere combo gaan...

15" speakers heb je niet altijd nodig. het hangt er een beetje van af wat je wenst. soms zijn 4x10's of 2x10's idealer (meer punch).

het is idd waar dat het geluid van een 15" zich pas goed ontwikkelt na een aantal meter...

-No Acces-
12 februari 2004, 15:20
ja voor op mijn kamer alleen is een kleinere al genoeg...maar als ik in de toekomst kleinere optredens wil gaan doen met onze band is mijn combo wat ik nu heb niet genoeg. daarom wil ik ook een nieuwe, maar ik heb geen geld voor en een kleinere en een grotere. Maar kan ik deze (15") dan wel op mijn kamer gebruiken (al sta/zit ik er geen 3 a 4 meter vanaf)? Het merk is trouwens Laney.
Dit had ik er nog over gevonden:

een tweetal in/uitschakelbare piëzotweeters, die het geluid van de 15 inch H&H premium luidspreker wat meer 'edge' moeten geven.

De toonregeling werkt naar behoren en de piëzo's geven net dat kleine tikje extra scherpte aan het geluid waar slappers echt blij mee zullen zijn.

pimmetje
12 februari 2004, 16:33
Je kan die 15" prima op je slaapkamertje gebruiken.
Dat het geluid pas na enkele meters echt tot zijn recht komt, betekent niet dat je met slechts een metertje afstand niets hoort. Je moet je er alleen wel van bewust zijn dat de buren het waarschijnlijk ook al snel goed horen :D.

birt
12 februari 2004, 17:58
kijk vooral ook of het geluid naar je zin is!
zoals eerder gezegd reageren 15" trager emn met minder punch dan bijvoorbeeld 10", een combinatie zou ook wel goed kunnen klinken

(ik speel zelf gitaar over een 4x12 in combinatie met een 18" :) )

alhambra
12 februari 2004, 21:20
He pim ben je er weer is ik dacht al hoelang gaat dat nu duren. En wat is dat nu weer s'-gravenzande ??? verhuist of de deur uit getrapt :-D

O ja ik ben trouwens ook weer aan het bassen MET een 15 inch speaker en dat gaat prima thuis.
Maar ik heb dan ook erg meegaande buren (ze moeten wel).

sickpunk
13 februari 2004, 13:03
ik heb een 300W met 15" speaker... kan je zeker wel goed mee optreden.. en van dichtbij heb je ook nog wel redelijk geluid(iets minder natuurlijk) maar een 10" wil ik er ook nog bij! want er kunnen nog wel iets meer hoge tonen bij!

-No Acces-
14 februari 2004, 16:25
eerst bedankt voor al jullie reacties!!

ten tweede wou ik ff zeggen dat ik de versterker heb gekocht! :) Hij heeft me uiteindelijk 275 euro gekost. Hij is echt geweldig! en het is inderdaad waar dat het geluid pas goed overkomt na een antal meter. Maar dat maakt niet zoveel uit! Want ik sta er ongeveer 1 meter vanaf en dan klinkt het ook al goed. :) :)