PDA

View Full Version : Boss Compressors



Luigi
11 februari 2004, 18:00
Ik wil graag het verschil weten tussen de Boss CS-1, CS-2 en CS-3.
Iemand ervaringen met de CS-1 en 2, de CS-3 heb ik zelf.
Ben benieuwd naar vergelijkingen tussen deze drie compressors.

Speeddemon
11 februari 2004, 18:09
Heb zelf de CS-2; erg fijn. Haalt wel tikkie 'sprankel' van je geluid, maar je krijgt er een lekkere laag-mid punch voor terug.

Voor zover ik weet is de CS-3 volgens velen een stuk sterieler dan de CS-2, en omdat de CS-1 een optische compressor is, moet je daarvan houden. Die schijnt dus constant behoorlijk aggresief te werken/pompend, aangezien ie geen instelbare attack-tijd heeft.

Misschien heb ik mijn CS-2 over een tijdje te koop (ivm Keeley comp of andere comp), maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Speeddemon
11 februari 2004, 18:11
Heb zelf de CS-2; erg fijn. Haalt wel tikkie 'sprankel' van je geluid, maar je krijgt er een lekkere laag-mid punch voor terug.

Voor zover ik weet is de CS-3 volgens velen een stuk sterieler dan de CS-2, en omdat de CS-1 een optische compressor is, moet je daarvan houden. Die schijnt dus constant behoorlijk aggresief te werken/pompend, aangezien ie geen instelbare attack-tijd heeft.

Misschien heb ik mijn CS-2 over een tijdje te koop (ivm Keeley comp of andere comp), maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Antal
11 februari 2004, 19:12
Kijk eens op Boss Area (http://www.bossarea.com) Daar staan alle boss pedalen met uitleg.

Luigi
11 februari 2004, 19:17
Kijk eens op Boss Area (http://www.bossarea.com) Daar staan alle boss pedalen met uitleg.

Jmaar da's alleen text. Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers.
harmony Central helpt ook niet écht; lijkt wel of ze allem even goed zijn...

Robbert
11 februari 2004, 20:45
Remco heeft gelijk. De CS-3 is inderdaad een stukje sterieler, de CS-2 heeft wat meer last van ruis. Probeer de CS-2 te krijgen als je een betaalbare Boss compressor zoekt.

Luigi
11 februari 2004, 20:48
...en ik vind die cs-3 al zo ruizen...

Robbert
11 februari 2004, 20:49
Alle compressors ruizen. Komt omdat het signaal geboost wordt en daar hoort nou eenmaal ruis bij.

De highend compressors, zoals de Keeley of Analogman compressors hebben daar minder last van. Als ik dat zo hier en daar lees.. :roll:

Jeroenvanhulsteijn
11 februari 2004, 21:24
Ikzelf heb de CS 1 gehad. Dit is een Optische Compressor en werkt dus met een ledje. De andere compressors werken met VCA's. Geen idee wat dat precies doet. Maar dat kun je wel op zoeken. Soort spanningsvolger ofzo?

Anyways. Ik heb de CS2 en 3 nooit gehad. Ik heb wel een Barber Tone Press en ik heb een ouwe compressor op een UE405 rack unit van ibanez gehad.

Ik ga ervan uit dat je weet wat een compressor doet. Staat ook allemaal uitgelegd op internet. En ik kan je het zelf niet zo netjes vertellen als anderen doen.

De level knop geeft het uitgangs nivo. De sustain knop kan je sustain langer maken. Er wordt dan meer compressie op je signaal gezet. Hierdoor neemt de dynamiek af en de sustain neemt toe. Technisch gezien zal het zoiets zijn dat de energie die eerst verbruikt werd door dynamiek nu gebruikt wordt voor een langere uitdemptijd van je signaal.
De treble schakelaar geeft een boost aan de hoge frequenties. Dit zal een paar decibel zijn.

De attack kun je geloof ik niet instellen. Dit is de opkomstsnelheid van het effect. De attack van de CS1 is erg laag. Dat betekent dat de compressor vertraagd reageert. Dit klinkt heel goed voor blues solo's en rock solo's. Maar het is niet zo geschikt voor speedy gonzalez power chords.

Het geluid is erg "squashy". Je hoort al bij lichte compressie (sustain knop naar links) het squashy geluid. Daar moet je van houden.

Verder is het ding verschrikkelijk moeilijk te krijgen. Ik ben hem hier in NL 1 keer tegengekomen. Ik heb hem laatst geruild met een treble booster. En eigenlijk een beetje spijt. Maarja, ik gebruikte mijn TOne Press meer dan de CS1.

Ook voor basgitaar klinkt de CS1 trouwens erg lekker.

Ik weet niet hoeveel je uit wil geven? Ik heb toendertijds 150 gulden betaald voor die CS1. En dat was geloof ik erg goedkoop. In America staan ze wel eens voor 150 dollar. Ik denk dat je je niet teveel moet concentreren op de CS1, want die zijn bijna niet te krijgen en je moet van het geluid houden (instelmogelijkheden zijn beperkt).

Ik zou zelf denk ik doorsparen voor een Barber Tone Press (jaja, er is weer een enthousiaste gebruiker bij). Die kost 159 euro. Maar dan heb je ook iets moois. Heel soms kom je nog wel eens een Carl Martin tegen. Die kun je ook als limiter gebruiken. Kan ook erg handig zijn.

Nicci
11 februari 2004, 23:22
Ik heb me een tijdje 'beholpen' met een CS3 en gebruik op het moment een Maxon CP101. Wereld van verschil. Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar als je een bruikbare compressor zoekt dan zou ik de CS3 vermijden. De CS1 is inderdaad bijna niet te vinden en de CS2 ken ik niet.
De Maxon daarentegen is een comp waar je u tegen zegt. Subtiel. Transparant. Kost wel zo'n €150,-. Dat weer wel.

ToTaL FaKe
13 februari 2004, 16:05
Probeer ook eens de Marshall ED-1..
gegroet..