PDA

View Full Version : vraagje over een opamp



Diedo
11 februari 2004, 15:36
hoe is nou de nummering van de pootjes???
is het:
_____
|1 8|
|2 7|
|3 6|
|4 5|

Of is het:
_____
|1 5|
|2 6|
|3 7|
|4 8|


want ik heb net mn MXR distortion+ in elkaar geknutseld, maar hij doet het GVD niet.... verder lijkt alles toch echt goed te kloppen... ik heb em volgens de bovenste aangesloten --> is dit het probleem??

alvast bedankt!

Dirk_Hendrik
12 februari 2004, 09:05
Als je em volgens de bovenste hebt aangesloten zit je in principe goed.

aad
12 februari 2004, 12:26
Als je em volgens de bovenste hebt aangesloten zit je in principe goed.

Met alle respect Dirk, maar je laat hier toch nog enige twijfel bestaan. :razz: .
Beter is: Als je em volgens de bovenste hebt aangesloten zit de opamp goed.

Dan gaat het dus vervolgens om de rest. Aangezien de distortions allemaal errug simpel in elkaar zitten (er zit bijv. geen kans in op een Microfsoft BUG) zijn ALLE onderdelen heel belangrijk voor de werking. Als bijv een bias-weerstand verwisseld is met een andere waarde doet-ie het niet/slecht. Bekijk ALLE verbindingen en plaatsingen van de onderdelen nog eens HEEL kritisch. Transistor verkeerd-om?

Ja je weet het soms wel eens niet!

Diedo
12 februari 2004, 15:58
he aad en dirk,

er zit geen transistor in (het is dat schema wat ik ook had gepost op het bassieforum. volgens mij zit ie helemaal goed, maar als die hars die uit de soldeer komt geleidend is, dan zal dat het probleem zijn, maar daar ga ik niet vanuit.
toen ik em testte had ik de eerste keer wel meer en minder ruis als ik aan de gain pot draaide en nam het volume van de ruis wel af als ik aan de volume pot draaide, maar wederom geen boost! later was dit ook niet meer het geval...
ik had nog speciaal een nieuwe opamp gekocht om zeker te weten dat die niet kapot was...

Stel: de condensator van 0,01 µF aan het begin van de input is kapot, kan dat de oorzaak zijn? verder heb ik alle onderdelen vervangen, maar die niet omdat ze die niet meer hadden...

http://onlinerock.com/musicians/diedo/schema_dod_mxr__anders_.jpg

aad
12 februari 2004, 22:39
Bedankt voor het schema, ik weet het nu weer, daar had ik een lay-outje voor getekend is het niet?

OK foutzoekmethode:
De opamp zit in een voet right? right.
Trek die eruit.
Soldeer een draad rechtstreeks aan de ingang van de schakeling (bij voorkeur de ingangs jack. Verbind de andere kant eerst aan de totale uitgang van je circuit. De schakelaar dus, waar de uitgang van de print op komt. Daar moet je signaal mee hebben. Nu ga je stap voor stap terug richting opamp met de draad aansluiten en testen of je nog steeds (goed) signaal hebt. Als het signaal opeens ophoudt weet je waar het foutje zit.
Hetzelfde kun je doen met de andere kant van de schakeling.
Tenslotte kun je dan ook de + ingang van de IC-voet (pin 3 dus) rechtstreeks verbinden met pin 6, de uitgang. True-bypass weetjewel.
Het enige wat je natuurlijk NIET kunt testen is de biasspanning op deze manier.

Diedo
14 februari 2004, 16:19
ok dan. ik zal het gaan testen , maar heel rustig aan... ben erg brak...

bedankt!