PDA

View Full Version : pinch harmonic



r33n
11 februari 2004, 14:24
Bij vele tabs zie je bij sommige noten staan *, bij de legende staat dan pinch harmonic of zoiets, hoe het klinkt weet ik maar ik weet bijgod nie hoe het te spelen,het is alsof je van bv je 2e fret naar je 20ste fret sprint en een schelle hoge toon nalaat,kan iemand me vertellen hoe je dit speelt? alvast bedankt

pimmetje
11 februari 2004, 14:38
Een harmonic is een flagiolet.

Voor als je niet precies weet wat dat is, moet je maar even je vinger van je hals-hand licht op een snaar leggen (recht) boven fret 5, 7 of 12 en de snaar dan aanslaan. Je kan de snaar dan gewoon los laten. Over de hele snaar zitten nog veel meer van die punten, maar deze zijn ff als voorbeeld en zijn het makkelijkst goed te doen.

Bij een pinch harmonic gebruik je dus ook de bovenstaande mogelijkheid, alleen dan terwijl je eigenlijk gewoon speelt. In plaats van je vinger van je halshand eerst op een snaar te leggen, sla je op zo'n manier aan (met je slaghand dus), zodat je duim nog net na het aanslaan van de snaar de snaar licht raakt. Het helpt hierbij wel als je je plectrum maar een heel klein stukje tussen je vinger en duim laat uitsteken...

Je kan dan dus ook een snaar fretten en dan op deze manier aanslaan. Je zal merken dat door de afstand van het punt waarop je de snaar aanslaat vanaf de brug te varieren, je de toon van de pinch-harmonic kan beïnvloeden... terwijl je dus dezelfde snaar op dezelfde fret pakt.

Ik hoop dat 't een beetje duidelijk is uitgelegd...

r33n
12 februari 2004, 20:52
bedankt,nu ben ik al een stuk verder,maar is het juist als ze zeggen dat als je een mooie pinch harmonic wilt krijgen dat je daarvoor op overdrive of distortion moet spelen? bedankt alvast voor de informatie

Swan
12 februari 2004, 21:25
ja dat is waar....je kan ook de talloze andere topics er op nalezen, ff de zoeken fnctie gebruiken

Speeddemon
13 februari 2004, 01:28
r33n; luister vooral eens naar Zakk Wylde-materiaal.
Hij is echt Koning Pinch! :lol:

(ozzy-'no more tears', steel dragon-'stand up and shout')

r33n
13 februari 2004, 11:39
bedankt!! idd,die zakk wylde is wel beestig(y) bedankt voor de tips
grtz

schaap
13 februari 2004, 18:17
Vergeet Dimebag niet :evil:

Soulflyhigh
15 februari 2004, 23:39
Vergeet Dimebag niet :evil:
Cemetary Gates Riffje: heerlijk 8-)