PDA

View Full Version : 2 in 1



pimmetje
11 februari 2004, 13:53
't zal waarschijnlijk wel bij vintage versterkers horen... ze zijn gemiddeld uit de eerste helft van de 50er jaren; een hammond L112 uit 1968 (de versterker eruit tenminste) en een Erwood uit eind jaren 30.

De Erwood wordt waarschijnlijk nog wel vervangen door een meer champ-achtig beestje uit dezelfde periode, zodra ik de field-coil speaker van die Erwood weer heb op laten lappen (acute voice coil rub).

http://www.degrood.nl/amp-voor.jpg

http://www.degrood.nl/amp-achter.jpg

Daar hangen de beestjes dan. Samen met hun nieuwe vriendjes:
- de Erwood over een Weber AlnicoSig10 (soort P10R)
- de Hammond over een Weber AlnicoSig8 (P8R) en AlnicoSig10S (P10RT) in serie.

De signature serie is een beetje de budget-serie van Weber, maar ze zijn vooral bedoeld om een referentie-kader qua Weber op te bouwen. Als ik weer 'ns ga bestellen, kan ik tenminste wat gerichter advies vragen. Voorlopig echter nog wel dik tevreden met deze speeltjes.

't moet allemaal nog opgeknapt en afgewerkt worden, maar 't doet 't. Klinkt retevet, mede door het spelen over 2 verschillende amps.

Die aan de zijkant gemonteerde speaker is de verrotte field coil van de Erwood. Die spoel is, naast magneet van de speaker, ook direct smoorspoel. Die heb ik vervangen door een klein smoorspoeltje, maar daar moet nog wat aan getweakt worden, want ik heb nu plots wel wat brom.

De kast moet uiteraard ook nog afgewerkt worden. De achterpanelen zijn inmiddels gezaagd met ovale gaten, maar de camera is nu uitgeleend.

Ik weet nog niet of ik tweed zal doen of gewoon de kast goed vergoren met allerlei kleurstoffen en dan lekker donker eroverheen lakken. Tweed is weer zo geel... tenzij je 't eerst een paar nachten in een emmer met liquid kroeg (koffie, thee, schraal bier en peuken) laat staan. Grill-cloth wordt sowieso oxblood met gele streep... en natuurlijk nog een mooi lederen handvat halen.

Het is ook mogelijk dat ik nog probeer 't allemaal eerst nog in een IETS kleiner en netter gemaakt kastje te bouwen. Ik had deze voor de zekerheid (1e project) wat ruim uitgemeten. Gelukkig valt 't gewicht ZEER mee.

Mr.Jay
11 februari 2004, 14:16
[quote="pimmetje"]'t zal waarschijnlijk wel bij vintage versterkers horen... ze zijn gemiddeld uit de eerste helft van de 50er jaren; een hammond L112 uit 1968 (de versterker eruit tenminste) en een Erwood uit eind jaren 30.

Ziet er TE GEK uit !!
JaY

Nielsje
11 februari 2004, 14:49
Goed bezig man!

ziet er goed uit, enne...

wat voor logo komt erop?

Negative K3 fan
11 februari 2004, 16:47
heel erg mooi pimmetje, wat voor hout heb je gebruikt?

pimmetje
11 februari 2004, 21:30
Komt geen logo op... tenminste... ik zag een mooi supro logo'tje op ebay.
Maar die laat ik waarschijnlijk toch maar gaan voor iemand die echt een supro aan 't opknappen is.

Het hout is gewoon verlijmde grenen timmerpanelen (18mm dik). Ik zat nog te twijfelen tussen vuren en grenen, maar sinds grenen iets duurder was en de Praxis z'n houtprijzen wellicht op akoestische kwaliteiten baseert... ben ik maar voor grenen gegaan :D.
Baffle en achterstukken zijn van 9mm berken multiplex.

Ik heb er nu een floating baffle van gemaakt, zoals de veel van die rottend ouwe stinkbakken hebben. Misschien ga ik ook nog ff een volledig vast baffle van lekker stug mdf proberen. Kijken op wat voor manier dat 't geluid beïnvloedt.

Negative K3 fan
11 februari 2004, 22:01
wat is het verschil tussen floating en vast baffle?

Ik had trouwens laatst van die roccaforte kerel een stuk gelezen over toonhouten bij cabs. Dit ging dan vooral over metal georienteerde tonen, maar hij adviseerde daarvoor berken multiplex, voor de baffle 15 mm MDF. Ik weet niet in hoeverre dat ook opgaat voor de tonen waar jij naar op zoek bent, maar misschien heb je er iets aan.

pimmetje
12 februari 2004, 00:47
Ik heb vooral gekeken naar ouwe kutversterkers in de jaren 40 t/m 60.
Multiplex (weet niet of 't berken was) zag je idd vrij veel, vooral bij de stok-oude, kleinere, champ-formaat kastjes.

In de jaren 50 zag je al meer en meer pine (is dus vuren of grenen... het woordenboek hielp me ook niets bij de keuze :D). Deze hadden dan vaak een dunne berken plaat als baffle, welke slechts aan 2 kanten werd vastgezet. Bij bassmans bijvoorbeeld werd hij alleen aan de zijkanten vastgezet, als ik 't goed heb. Bij een paar ouwe Gibsons juist alleen boven en onder.

Op die manier heeft de dunne, dus buigzame, baffle dus meer vrijheid om te bewegen. De bass-response van dit soort amps wordt vaak goeddeels aan deze eigenschap toegedicht.

Ik weet niet of het echt zo is. Dus ga ik maar 'ns een plaatje MDF halen voor de speakertjes en 't rondom vastschroeven in de kast. Dan hoor ik vanzelf 't verschil.

... wel gemerkt dat kleine ingrepen enorm kunnen schelen. Achterkanten bijvoorbeeld. Ik heb 'm eerst met open achterkant getest en was best tevreden. Toen heb ik 'm voor zo'n 75% dichtgemaakt (2 dunne plaatjes schroeven) en weer getest. De speakers leken gewoon duffer te reageren.
Uiteindelijk zal de achterkant nu voor zo'n kleine 50% dicht zijn en dat klinkt wel heel lekker.

Epic
12 februari 2004, 09:37
Ziet er goed uit !!

Ik zie alleen geen controls... (alleen een soort volume op de rechter amp). Komen die er nog op of zitten die aan de binnenkant ?

Mr.Jay
12 februari 2004, 09:38
[quote="pimmetje"]Ik heb vooral gekeken naar ouwe kutversterkers in de jaren 40 t/m 60.
Multiplex (weet niet of 't berken was) zag je idd vrij veel, vooral bij de stok-oude, kleinere, champ-formaat kastjes.

Helemaal goed.
9 mm. berken multiplex baffle is de juiste keuze voor, die ophanging ook.
de kast is echter vrij dik, zal em stugger/strakker en wat gepronounceerder maken. 12mm massief pine was beter geweest.
Hou met sluiten van de achterkant GOED rekening met koeling van de versterkers ! Gebruik een ventilator bij voorkeur.

ik zou zelf trouwens gekozen hebben voor plaatsing op de bodem van beide chassis, zoals bij de hele ouwe BASSMANS en veel Gibsons. De hitte van de buizen kan dan mooi weg.

Verder heel leuk idee met 2 amps ! Laat es weten hoe e.e.a. klinkt ( misschien samples ?).
JaY

pimmetje
12 februari 2004, 12:08
@Epic: Geen controlls... behalve aan/uit en individuele amps harder/zachter heb ik niets nodig. Op mijn gitaar zit een volumeknop voor evt solo/rhythm verschil en een tone-knop die ik zeer zelden gebruik. Het valt me, sinds ik geen eq en zo meer heb, op dat soundchecken veel makkelijker is... en echt geen rotter geluid.

Zo hebben die hele ouwe dingen ook geen reverb, maar ik mis voor geen seconde. De kasten zelf lijken juist veel meer natuurlijke galm te geven dan veel moderne kasten.


@Jay: OK... 12mm pine... goeie tip. Als ik die kast toch nog een slagje kleiner ga proberen te bouwen, zal ik dat meteen proberen. Ik zat eerst ook te twijfelen tussen de amps boven of onder (idd oa ivm warmte), maar ik vondt het ook wel fijn om een ruimte te hebben om allemaal troep in te pleuren :D.

Een andere optie is om de amps aan weerskanten aan de zijkant te hangen. Met enig passen en meten om de speakers heen is dat misschien zelfs dé manier om een zo klein mogelijke kast te maken.

Kortom... als je eenmaal begint, raak je nooit meer uitgeknutseld :D.

Nielsje
13 februari 2004, 18:56
mooi he?

zelfbouwen...

misschien dat ik zoiets ook een keer ga doen...

voorlopig hou ik me bezig met effectenbakken en pedalenplank enzo...

das al verslafend genoeg..