PDA

View Full Version : Heeft het zin om elementen te vervangen?



semt-x
10 februari 2004, 21:09
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een Les Paul achtige gitaar, maar is het raadzaam om de elementen te vervangen?
Heb een hoop merken gehoord, en ga binnenkort ook ff proberen...
Wie kan mij raad geven, thnx!

schaap
10 februari 2004, 21:11
Het vervangen doe je enkel als wat er nu inzit niet het geluid heeft wat jij wil. Je gaat ze niet vervangen als je niets te klagen hebt :cool:

StereoX
10 februari 2004, 21:12
als de elementen bevallen die erin zitten, niks aan doen. wil je een ander geluid, vervangen. logisch he :lol:

(schapie was net iets eerder)

semt-x
10 februari 2004, 21:14
zelf wil ik een gibson-geluid. Uiteraard snap ik ook dat ik dit niet bereik door een gibson-kopie te kopen, maar welke elementen bevorderen dit wel? Ik hoorde iemand over Dimarzio?

JV
10 februari 2004, 21:14
misschien pickups van gibson zelf. zou nog wel logischer zijn

semt-x
10 februari 2004, 21:16
en welke zou ik dan moeten nemen. Aangezien ik de muziek van Aerosmith en Guns N Roses speel.

StereoX
10 februari 2004, 21:19
dan zou je ook nog seymour duncan JB kunnen proberen. goede all-round elementen

Nielsje
10 februari 2004, 21:21
semt-x..

ben je beginnend gitarist?

zo ja, begin dan nu nog niet met het wisselen van elementen, is dure grap en een epiphone klinkt voor een beginnende gitarist net als een gibson..

semt-x
10 februari 2004, 21:23
Nee was het ook niet echt van plan, maar ik ben gewoon wat info aan het verzamelen.
Een tijdje terug heb ik aantal topics geplaatst, en daar verschillende meningen over gehad.
Binnenkort ga ik ff kijken bij Rock Palace, en daar wil ik ook een aantal LP modellen gaan proberen en de Roland Cube30 en de Marshall MG-30DFX versterker. Hoorde over die marshall ook goede berichten.

Sahara Hotnights
11 februari 2004, 15:13
Jah mee eens als je een beginnende gitarist bent lijkt het me echt onzin om je element te vervangen. Verder valt het wel mee hoe duur het is!! Ook moet je kijken naar het soort muziek en of je het brug- of nekelement wilt vervangen.

Ik zou zelf wachten tot je wat beter weet welk geluid je echt wilt en dan luisteren naar ervaringen van andere voor hetzelde geld heb je een element vervangen + bedradingsschema en is het niet wat je zoekt!!

Harry
11 februari 2004, 16:19
en het geluid zit niet alleen in de elementen en de gitaar zelf, ook de versterker en randapparatuur tellen mee, en je manier van spelen....

Nielsje
11 februari 2004, 16:20
precies..

geef jij maar es een beginneling een versterker en gitaar naar keuze,

en ook al is het nog zo goed...

kans is groot dat het behoorlijk bagger klinkt

NeeraDJ
11 februari 2004, 17:26
en welke zou ik dan moeten nemen. Aangezien ik de muziek van Aerosmith en Guns N Roses speel.

Hoewel ik het met de rest eens ben zou ik een Seymour Duncan '59 brugelement en een Alnico II Pro hals element nemen. De '59 is erg Van Halen achtig en ik vind het wel wat weghebben van de Joe Perry (Aerosmith sound), natuurlijk kun je ook de Slash richting op. De Alnico II Pro is iets warmer en lichter, Slash gebruikt hem zelf ook. Beiden elementen klinken clean echt meesterlijk, en ik denk dat dit je geluid is voor een warme Les Paul

heavy-metal-thunder
13 februari 2004, 10:33
Ik heb bij een gitaartechnieker de humbucker van mijn Ibanez RG 440 (van 18 jr jong) omgewisseld tegen een 2de hands Gibson 500 T. Ik heb hiervoor 30 euro betaald, inclusief uurloon. Ik vond dit een schitterende deal, ben hier zeer tevreden mee. De T500 is gewoon pure rock, kan scherp klinken maar een beetje de toneknop op mijn gitaar terugdraaien en geeft direct iets anders (Slash doet dit ook). Als je van Slash houdt, is dit zeker een goede keuze, maar ik dacht niet de "Master himself" deze PU's gebruikt.
Ik wil er wel op drukken dat een bepaalde klank de combinatie is tussen gitaar, PU's, versterker en de vingertjes. De intro van "Ain't it fun" klinkt bij mij thuis over mijn Laney LC 30 II ongeveer hetzelfde. Raar hé? Andere gitaar, andere PU, andere versterker (A-klas) en toch +/- zelfde klank.

Soulflyhigh
13 februari 2004, 18:04
Ik wil graag een Gibson model (misschien LP Studio of EC-1000) metal gaan spelen. Ik heb zelf de ballen verstand van die gibson elementen maar ik vraag me af wat dan goede elementen zijn om eventueel in die Gibson te pluren :???:

BartL
15 februari 2004, 02:26
...over elementen gesproken. Ik wil misschien EMG's in mijn beginnersgitaar (Peavey PRedator Plus) laten zetten. Is dit verstanding? (1 humbucker kost 150 euro & er moeten nog 2 single coils bij) Of kan ik beter een jaar wachten...en dan een goede gitaar kopen, volgens jullie?

Sander621
16 februari 2004, 17:31
waarschijnlijk niet, het is een hoop geld en straks heb je niet wat je wil...
Je kan beter wachten en voor een andere gitaar gaan. Want door alleen de elementen te vervagen word niet alles beter

BartL
16 februari 2004, 18:08
...hmm, ok.

TROUWENS...EMG elementen..ook de humbs, klinken die in het cleankanaal volgens jullie ook nog OK? (Bij Metallica namelijk wel)
Zijn er nog andere elementen die goed clean geven...maar waar toech lekker mee te scheuren valt?

Negative K3 fan
16 februari 2004, 18:26
...hmm, ok.

TROUWENS...EMG elementen..ook de humbs, klinken die in het cleankanaal volgens jullie ook nog OK? (Bij Metallica namelijk wel)
Zijn er nog andere elementen die goed clean geven...maar waar toech lekker mee te scheuren valt?

seymour duncan JB misschien?

Punt
17 februari 2004, 00:11
argh forum bugs :(

Punt
17 februari 2004, 00:11
Jo

Punt
17 februari 2004, 00:12
Je sound wordt bepaald door jou en je instrument.
Instrument is in ons geval de hele keten van gitaar, snoer, eventuele effecten, versterker, sprakers.
De keten is zo sterk als de zwakste schakel, dus dure elementen zetten op een eenvoudig gitaartje met slechte snoeren, versterker etc is zoiets als een vlag op een modderschuit. Leuk, maar niet doeltreffend. Je haalt nooit uit de elementen wat je eruit zou halen als de hele keten van gelijke kwaliteit zou zijn.

Overigens zijn er maar weinig mensen die een topset echt kunnen waarderen. Daar heb je een geoefend oor voor nodig en dat heeft de gemiddelde luisteraar niet. Je doet het omdat je het zelf hoort en daardoor lekerder speelt en dat hoort de gemiddelde luisteraar wel.

Je moet ook niet met troep beginnen, dat stimuleert niet.
Koop als beginnend gitarist een leuke goede gitaar en verander er niets aan. Ik zou eerder gaan voor een eenvoudige Gibson LP dan een dure kopie. Dat geldt ook voor Fenders :)

Succes!

heavy-metal-thunder
17 februari 2004, 08:23
...hmm, ok.

TROUWENS...EMG elementen..ook de humbs, klinken die in het cleankanaal volgens jullie ook nog OK? (Bij Metallica namelijk wel)
Zijn er nog andere elementen die goed clean geven...maar waar toech lekker mee te scheuren valt?

Jaaaaaaa!!!

Ik heb onlangs een Cort gehoord met de EMG 81 (bridge) en de EMG 85 (neck) over een peavy Bandit transtube. Klonk zeer goed clean, niet modderig of zo, neen, lekker helder. Gewoon super.

heavy-metal-thunder
17 februari 2004, 08:40
Als je een Gibson LP kopie van behoorlijke kwaliteit hebt (vb. Epi, Stagg...), heeft het zeker zin om hier de elementen van te vervangen. Ik vraag me echter af waarom je dan niet voor echte Gibson elementen gaat? 2de hands zijn die toch goed betaalbaar? Als je een gitaartechnieker contacteert, gegarandeerd dat ie er een setje heeft (maar je zou al met een brugelement kunnen beginnen). En die man kan je dan nog goed advies geven welke best bij je passen.

Ik heb tegen de technieker gezegd :"ik wil een warme overstuurde klank, maar ook scheuren. Genre o.a. Slash, maar ook bluesy." Hij heeft dan, rekening houdend met mijn gitaar (houtsoort...) een Gibson 500T geadviseerd. Voor 30 euro was ik gematst en super tevreden.