PDA

View Full Version : Triple Giant + Midi Switcher / verloren topic



Tubefreak
10 februari 2004, 13:51
Hèhè, na een week kutten kunnen we eindelijk weer aan de slag.....
Hier mijn antwoord op een topic wat over de Triple Giant ging, die inmiddels van het web is verdwenen. Jammer want het was een goed topic.

************************************************** ****


De TG heeft inderdaad een vaag schakelpedaal en is alles behalve standaard. Er zitten 2 momentary schakelaars in, die weer met elkaar verbonden zijn. Daarnaast loopt er 9 of 12 volt naar/door de pedalen die (geloof ik) niet alleen voor de ledjes waren.

Van alles en nog wat geprobeerd om hem te kunnen laten schakelen met een normale schakelaar, maar dat lukte niet. Extreem lange of korte momentary schakelingen waren geen optie. Het was wel mogelijk om te schakelen met de nobels, als je 2x een latching schakel signaal stuurde op een vage manier. Maar was totaal geen werkbare optie.

Er is nu een modificatie aangebracht op de voetschakelaar door BAMP (www.bamp.nl) en als ik die heb gezien dan weet ik wat hij heeft gedaan om dit probleem op te lossen. Ben heel benieuwd.

En over midi switchers, nee ze zijn lang niet allemaal het zelfde. Je hebt nl momentary schakelingen (die enkele miliseconden contact maken) en latching schakelingen (aan of uit). Sommige versterkers hebben latching nodig, andere momentary. En niet alle schakelaars kunnen beiden. Daarnaast is de momentary tijd voor sommige versterkers belangrijk.

Je hebt midi CC en program changes. Niet alle midi switchers reageren op beide, dus je keus is weer belangrijk in combinatie met je midi pedaal. Als je daarnaast meerdere apparaten wilt schakelen met een switcher, kun je groundloops krijgen. Daarvoor is een galvanisch gescheiden aarde wel handig, ook dat hebben niet alle switchers.

Oja... en dan nog iets... voltage... Op sommige schakelingen van versterkers (denk Soldano bijvoorbeeld) zit voltage op de schakeling. Niet alle switchers kunnen dit lekker verwerken. Zo zal een Soldano een Rockman Octopus mollen.

Dus daar moet je ook nog mee uitkijken. Gelukkig hebben de meeste versterks dat niet (Mesa/Boogie bijvoorbeeld) en hoef je daar geen zorgen om te maken. Als je het zeker wilt weten zet dan een multimeter op de schakelsnoer om te kijken en check de specs van de switcher of dit geen problemen gaat opleveren.

Welke heeft wel alles.... geen een. Maar als je niets met midi CC's doet, dan is zonder twijfel de Nobels MS-8 de meest uitgebreide switcher.

Maarten

skabouter
10 februari 2004, 14:23
ik hbe de nobels ms-4 en ook de TG. maar hij doet het niet.............

maargoed, is ook geen ramp, het is nu niet nodig. die switcher komt van pas bij mijn komende amp

yhcmarc
10 februari 2004, 15:10
ik kon hem ook al niet vinden nee ... maar ik ben erg benieuwd naar een goede oplossing, want ik wil die TG graag met midi kunnen switchen ..

MArc

Tubefreak
10 februari 2004, 15:13
Een vriend heeft zijn TG laten verbouwen om wel te werken. Kennelijk een kleine modificatie. Ik probeer een scan ervan te krijgen en zal kijken of het mogelijk is om deze mod uit te leggen en online te plaatsen.

Maarten

telecastermaster
10 februari 2004, 18:01
Wat kost zo'n Triple gigant trouwens??? Ik ben er een tijdje naar opzoek geweest, maar die dingen zijn welk erg lastig te vinden!

peter

skabouter
10 februari 2004, 20:28
over een tijdje (enkele maanden) komt mijne te koop, als het goed is.........interesse ?

habberdoedas
10 februari 2004, 23:38
Hi Guys,

Ik heb destijds ook een Triple Giant gehad. Deze had geen midi. Ik zat ook altijd te klooien met het schakelen van de TG en de fx processsor. Toen kwam TC electronic met de G-major deze heeft een relay switch, zodat je teglijk effecten en kanalen kunt schakelen. Misschien is de g-major een optie. Ps zet de g-major in de paralle fx loop van je pré amp klinkt beter dan in de seriële fx loop!!. Suc6 ermee

skabouter
11 februari 2004, 01:29
mijn TG heeft (zoals de meeste van die van jullie kennelijk) geen midi.
maar er zitten wel (afgedekte) ruimtes voor midi in etc. ook staat erbij wat wat is. maar het is afgedekt

mijn Engl preamp had dit ook al. waarom doen ze dit ? is er van die preamps dan ook een midi versie, en dat ze om geld te besparen deze dingen in die (midi)behuizing (maar afgedekt) hebben gedaan ?

yhcmarc
11 februari 2004, 12:06
Hi Guys,

Ik heb destijds ook een Triple Giant gehad. Deze had geen midi. Ik zat ook altijd te klooien met het schakelen van de TG en de fx processsor. Toen kwam TC electronic met de G-major deze heeft een relay switch, zodat je teglijk effecten en kanalen kunt schakelen. Misschien is de g-major een optie. Ps zet de g-major in de paralle fx loop van je pré amp klinkt beter dan in de seriële fx loop!!. Suc6 ermee

Heb je ook getest of de relay switch van die G-major werkte met de TG ?

Marc

skabouter
11 februari 2004, 12:25
DAt zou erg handig zijn als het werkt, ik wil ook een G-major (erbij).
dus als iemand dat weet..............zeer welkomme info :)

habberdoedas
11 februari 2004, 19:26
Volgens TC electronic moet de relay switch gewoon werken op elke meer kanaals (voor) versterker werken. Ander mail je naar www.tcelectronics.com en stel de vraag bij hun. Gegarandeerd dat je antwoord terug krijgt. suc6 ermee.

Tubefreak
12 februari 2004, 11:29
Helaas.... heb ik al geprobeert, werkt niet. Anders zou de Nobels MS-8 ook werken. Ligt echt aan het ontwerp van de Triple Giant.

Maarten

yhcmarc
12 februari 2004, 13:06
erg jammer dat het zo gedaan is, Hafler antwoord ook niet op de vraag hierover :cry:

skabouter
13 februari 2004, 00:56
mijn TG heeft (zoals de meeste van die van jullie kennelijk) geen midi.
maar er zitten wel (afgedekte) ruimtes voor midi in etc. ook staat erbij wat wat is. maar het is afgedekt

mijn Engl preamp had dit ook al. waarom doen ze dit ? is er van die preamps dan ook een midi versie, en dat ze om geld te besparen deze dingen in die (midi)behuizing (maar afgedekt) hebben gedaan ?

maar weet iemand dit verhaal dan ?

Tubefreak
13 februari 2004, 15:52
Eind jaren 80 en begin jaren 90 zijn er veel preamps gemaakt met dit soort uitsparingen. De Triple Giant en de Mesa Quad zijn een goed voorbeeld. Kennelijk waren de producenten van plan om ook een versie op de markt te brengen waarbij de midi optie in was gebouwd. Dit zal toen der tijd wel een (prijzige) optie zijn geweest, want je ziet ze meestal zonder midi. Om de productie zo makkelijk mogelijk te houden werden alle preamps voorzien van de mogelijkheid tot deze uitbreiding.

Tegenwoordig komen de preamps of altijd met of altijd zonder midi en heb je zelden nog zo'n uitsparing/optie. Jammer dat niet alle rack preamps midi program changes kunnen ontvangen. Een nog grotere blunder vind ik rackgear met alléén op de voorkant een input (denk aan Digitech GSP2120). Tja... eigelijk hadden gebalanceerde in- en uitgangen ook allang standaard moeten zijn op alle rack gear. Net als losse netsnoeren en interne trafo's (ipv externe adapters).

Maarten

srv-man
13 februari 2004, 21:54
Eind jaren 80 en begin jaren 90 zijn er veel preamps gemaakt met dit soort uitsparingen. De Triple Giant en de Mesa Quad zijn een goed voorbeeld. Kennelijk waren de producenten van plan om ook een versie op de markt te brengen waarbij de midi optie in was gebouwd. Dit zal toen der tijd wel een (prijzige) optie zijn geweest, want je ziet ze meestal zonder midi. Om de productie zo makkelijk mogelijk te houden werden alle preamps voorzien van de mogelijkheid tot deze uitbreiding.



Klopt, uiteraard worden dergelijke preamps niet in enorme series geproduceerd en dan wordt het veel te duur aparte kasten te produceren. De midi optie op de TG kostte destijds een paar honderd piek en was erg eenvoudig:
progr 1 = kanaal 1
progr 2 = kanaal 2
progr 3 - kanaal 3
progr 4 = kanaal 1
etc.
Geen midimapping of niets.....maar voor die tijd was het best vooruitstrevend en uiteindelijk bruikbaar mits je fx unit midimapping had.

yhcmarc
14 februari 2004, 17:15
Tja... eigelijk hadden gebalanceerde in- en uitgangen ook allang standaard moeten zijn op alle rack gear. Net als losse netsnoeren en interne trafo's (ipv externe adapters).

Maarten

tje verdomme zeg, ik heb mijn alesis QV ook tijdelijk maar er tussenuit gehaald omdat ik die kloteadapter niet vast kan zetten in mijn huidige case ( geen rackmounts aan de achterkant ).

skabouter
15 februari 2004, 14:42
zijn er eigenlijk manieren om een top te schakelen via midi, die geen jack aansluitingen voor de footswitch heeft, of midi.

dus van die 5/7/9 pins connectoren etc.

Tubefreak
16 februari 2004, 15:05
Ja hoor. Gitarist in mijn band heeft een 5150 II en een G-Major. Heeft een speciale kabel gemaakt van DIN (5150) naar stereo jack (G-Major). Werkt perfect.

skabouter
16 februari 2004, 18:00
ok, goed om te weten :)

yhcmarc
17 februari 2004, 11:19
ik ben nu aan het informeren bij ernst fliek wat een custom relay switcher evt. zou kosten, aangezien ik mijn amp (engl 930/60) waarschijnlijk ook bij hem laat maken. Als ik meer weet zal ik het hier even posten.

grt,

Marc