PDA

View Full Version : keuze..... jullie mening plz!



killik
23 februari 2002, 20:28
hallo,

ik wil een gitaar aanschaffen en leren te bespelen, nu heb ik me georienteerd in zaken in A'dam, en ik heb 2 opties;

Aria Pro 2 Fullerton

Fender Stratocaster (land; Mexico)

Op het eerste gezicht is de keuze snel gemaakt, de Fender. Maar die Aria speelde echt helemaal niet verkeerd, zag er goed uit, en is wel 100 E goedkoper (2e hands). Dat de Fender uit Mexico komt maakt volges mij niets uit, een Fender uit Japan of China is veel erger.
Heeft 1 van jullie ervaring met de Aria, hebben jullie goed advies? Mijn budget is niet al te ruim, dus dat de Fender 100E duurder is speelt wel enigzins mee. Ik kan het betalen, maar toch..

Peter_1
23 februari 2002, 21:48
Op 2002-02-23 20:28, schreef killik:
hallo,

ik wil een gitaar aanschaffen en leren te bespelen, nu heb ik me georienteerd in zaken in A'dam, en ik heb 2 opties;

Aria Pro 2 Fullerton

Fender Stratocaster (land; Mexico)

Op het eerste gezicht is de keuze snel gemaakt, de Fender. Maar die Aria speelde echt helemaal niet verkeerd, zag er goed uit, en is wel 100 E goedkoper (2e hands). Dat de Fender uit Mexico komt maakt volges mij niets uit, een Fender uit Japan of China is veel erger.
Heeft 1 van jullie ervaring met de Aria, hebben jullie goed advies? Mijn budget is niet al te ruim, dus dat de Fender 100E duurder is speelt wel enigzins mee. Ik kan het betalen, maar toch..


Vraag je in eerste instantie af of je echt gitaar wilt leren spelen. Dit klinkt raar, maar ik ken mensen die dat ook wilden, een gitaar kochten van € 1000 en vervolgens het naar twee maanden voor gezien hielden.

Wat ik eigenlijk al een keer eerder heb gezegd is dat je een gitaar moet kopen om hoe hij speelt en niet omdat hij toevallig van een bepaald merk is. Wanneer de aria voor jou beter bespeelbaar is, lijkt me dat een behoorlijk belangrijke overweging wanneer je nog gitaar moet leren spelen. Leren spelen op goed bespeelbare gitaar lijkt mij de voorkeur te verdienen boven een exemplaar wat minder lekker speelt. Persoonlijk denk ik dat de fender en de aria kwalitatief niet eens zoveel van elkaar onder doen. De echte topklasse fenders zijn zeldzaam geworden en praktisch onbetaalbaar voor een beginner. De andere amerikaanse fenders zijn niet meer van dezelfde kwaliteit als vroeger, maar de prijs is nog steeds erg hoog.

Ik zou niet kiezen voor een fender alleen om het feit dat het een fender is. Ik denk dat je een keuze moet maken op basis van bespeelbaarheid, klank, staat van het instrument. En als de aria jou goed bevalt en hij speelt ook nog lekker, waarom zou je hem dan niet nemen?

Later kun altijd nog een duurdere en/of kwalitatief betere gitaar aanschaffen mocht je dat willen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Ik heb 20 jaar geleden leren spelen op een "Musima" gitaar. Een één of ander japans goedkoop stratocaster kopietje van 400 gulden. Maar de basis en de meeste technieken heb ik wel op dat instrumentje onder de knie gekregen. Pas later ben ik uit gaan kijken naar wat andere gitaren.

Hé man, succes bij het oefenen en ik hoop dat je de gitaar daarna niet meer los kunt laten

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter_1 op 2002-02-23 21:50 ]</font>

Eko
23 februari 2002, 21:57
Perfect Peter_1,
De enige gitaar die je zou moeten kopen is diegene waar je op zou blijven spelen.
Dus als die Aria goed voelt: kopen.
Het beste is trouwens om regelmatig op verschillende gitaren te spelen. Je krijgt dan een zekere basis techniek onder de knie waar je met gemak leert aanpassen aan andere instrumenten. Belangrijk is daarbij ook dat je goed leert herkennen, voor jezelf, waar je het prettigst op speelt.
Ik ben begonnen op een acoustisch triplex van toen nog F 45,- ( in 1967).
Ik heb er inmiddels 6 en de zevende is onderweg.

killik
23 februari 2002, 21:58
he tnx man. Ja ik ben nu al tamelijk verkocht, ik speel wel eens bij een vriend, die speelt al 9 jaar en is erg goed. Wat het probleem is, is dat de Aria bij Dirk de Witte ligt, en de Fender bij Dijkman; lastig om echt goed te vergelijken! en bovendien was die fender in het rood dat trekt me zeer. ze speelden eigelijk allebei zeer goed en hadden een mooie sound. Ik heb er alleen geen zin in dat ik de aria neem en dat die snel het leven laat (2e hands), en dat ik toch uiteindelijk een fender strat koop. Dus ik ben nog zeer aant nadenken, maandag wil ik echt een gitaar in huis!

SteavisSmokin
23 februari 2002, 22:07
de fender behoud zijn verkoop waarde wel beter dan een aria (niet zo erg als een USA maar toch), maar omdat je die al 2e hands koopt is de nieuwwaarde van de aria er toch al af. Vind je die Aria beter spelen en klinken, KOPEN! vind je de fender beter klinken maar minder goed spelen...vraag aan de winkel of ze er gratis een goede afstelbeurt op doen als je hem koopt. Het kan trouwens ook zijn dat er op de aria een setje dunnere snaren ligt dan op de Fender en dat het daarom lijkt alsof hij makkelijker speelt. Maar goed, succes er mee en laat maar weten wat het geworden is!!
Steven

killik
23 februari 2002, 22:14
afstelbeurt is voor snaren? (ik weet het ik ben wat dat betreft een groentje). tja het is toch 100E verschil. De aria pro2 is 270E, de fender 370E (speciale aanbieding). Maar dat bedrag is voor een Fender een koopje toch?

Iemand hier nog ervaringen met aria? (ander advies van gitaristen is ook zeer welkom)

Eko
23 februari 2002, 22:39
Killik,
Als je snaren op een gitaar zet , zet je spanning op het materiaal. Dikkere snaren zetten meer spanning en laten ( als het goed is ) het instrument anders klinken.
Ook kun je het verschil goed voelen tussen dunne snaren b.v. .09 en dikke als .012.
Het spelen op dikke snaren gaat ook veel zwaarder. Het is aan te raden om te beginnen met .09 of .010.
Als je een gitaar voorziet van een andere dikte snaren , dan zet je ook een andere trekkracht op de gitaar. Als je dunner gaat spelen komt er minder spanning op b.v. de hals te staan. Hiervoor dien je de hals te verstellen om de hoogte van de snaren boven de hals gelijk te houden.
Als je een gitaar nieuw koopt moet je nagaan of de gitaar overal op de hals even goed klinkt. Ook moet er gecontroleerd worden of een losse E en de flageolet op de 12 positie even zuiver zijn. Hiervoor kun je eventueel de lengte van de snaar aanpassen. Meeste gitaren( electrische) hebben stelschroeven aan de brugzijde hiervoor.
Als de gitaar goed is afgesteld en ingeregeld speelt hij ook beter. Het stemmen gaat dan veel beter.

Lacrymosa
23 februari 2002, 23:29
Ik zou voor die Aria gaan (ik moet er alleen wel bij zeggen dat ik absoluut geen fan ben van Fender stratocasters)

Je moet ook goed nadenken wat voor een klank je wil, vraag na wat voor soorten hout het is.
Ook moet je even kijken wat voor elementen er in zitten, (ik neem aan dat er in de Strat 3 singlecoils zitten). Als je van plan ben veel te gaan scheuren en die Aria heeft en Humbucker moet je zeker gaan voor die aria

En als ik jou was zou ik afgaan op speelcomfort en niet op klank

Als je een gitaar heb die lekker speelt heb je een grotere kans dat je het echt leuk vindt (en dan gaat het vanzelf ook beter klinken, want de sound die jij uit je vingers haalt wordt ook bepaalp door je gitaar, want die bepaald hoe jij speelt)
Maar dat komt later wel.

Koop de gene die je het lekkerst vindt spelen. Dan koop je een goeie versterker, of je koop later een vette versterker. Want een goede versterker kan een slechte gitaar beter laten klinken maar, een goede gitaar kan een slechte versterker niet beter laten klinken.

Cheers

SchaapOpJeHoofd
24 februari 2002, 00:01
Een goede vriend van mij heeft een Aria Pro 2, weet niet of dat zo'n Fullerton is. Ik zelf bespeel een Mexicaanse Fender Strat.

Mijn ervaring is dat de Arie wat meer geknepen klinkt, minder rond dan de Fender. Bovendien (maar dat kan aan dit exemplaar liggen) heeft die Aria erg snel last van rondzingen/ongewenste feedback hoe je het ook noemt. Hals van de Strat is stuk smaller dan de Aria, en de body is wat zwaarder.

Als ik de keuze weer zou moeten maken zou ik toch voor de Fender gaan. Is er trouwens niet een verschil in prijs? Mijn strat kostte ongeveer 900 gulden en de Aria de helft.

killik
24 februari 2002, 00:01
tnx voor alle reacties. Het probleem qua speelcomfort is alleen dat ik niet echt goed kan spelen om het te checken, ik kan maar 4 akkoordjes ofzow. valt me op dat meer mensen zeggen dat ik voor de aria moet gaan. die fender is alleen zo cool rood:) en ja hij ze speelde allbei gewoon heel lekker! ik weet dat jullie mn keuze niet kunnen oplossen maar i appreciate the help!

Joey
24 februari 2002, 01:39
Ik had hetzelfde, misschien nog wel erger. I wist écht niet wat voor gitaar ik moest nemen.
Ik wilde wel een zwaar geluid krijgen en vond de Les Paul gewoon zowat de coolste gitaar die er bestond qua looks. Ik heb eigenlijk dus gewoon vanwege de looks en uitstraling een (Epi) Les Paul gekocht. Wat ik wil zeggen is: je kunt nu nog niet echt zeggen wat fijn speelt/klinkt als je er weinig vanaf weet, en in de winkel gebruiken ze toch andere versterkers dan je thuis hebt. Wat spelen je favoriete artiesten? Ik vind Slash's sound bevoorbeeld super, dat speelde ook mee (ook al besef ik nu dat ik dan andere elementen erin moet zetten en dat het veel licht aan de versterker).
Dus vind je die strat gewoon supercool, neem hem gewoon... anders denk je later dat je die strat eigenlijk tóch wel erg cool vindt en krijg je er misschien spijt van.

killik
27 februari 2002, 00:37
iedereen tnx die me heeft geantwoord in deze topic..

Vandaag heb ik dus mn gitaar gekocht. ik wilde toch voor de fender gaan, maar toen ik eenmaal bij Dijkman was zag ik een heele mooie rode Yamaha Pacifica staan, dus die is t uiteindelijk geworden! Ik kan nog nauwelijks gitaarspelen, maar vind t nu al te gek, en ga er veel tijd in steken! iedereen tnx