PDA

View Full Version : Gitaarpols/Tennisarm/Rukhand!!!!!!!! Help



Remco0207
23 februari 2002, 17:35
Help ik heb sinds een aantal maanden errug veel last van de bovenkant van mijn linkerpols maar de laaatste paar weken begin ik het eigenlijk echt te beseffen (het begint erg veel pijn te doen tijdens het spelen). Ik speel inderdaad wel achterlijk veel gitaar natuurlijk, maar ik had er nog nooit van gehoord.
Het zijn de spieren die over mijn pols heen lopen, ze doen pijn, geirriteerd, het is dik(een beetje)
Ik hoor van mensen dat het een ontsteking zou kunnen zijn, ik denk dat het komt door het opdrukken van snaren.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, Ik heb geen zin om al die gitaren en versterkers namelijk weg te doen dus, iemand een oplossing of iets zinnigs, te melden, Graag.

BRiet
23 februari 2002, 17:48
Heb een keer een aantal maanden nauwelijks kunnen spelen omdat ik geen kracht meer kon zetten met m'n linkerhand. Akkoorden kwamen er gewoon niet meer uit. Er zat een beetje tinteling in, alsof ik lang op die hand gelegen had, en het heeft een paar maanden geduurd voor het weg was. Oorzaak waarschijnlijk teveel spelen, en ik denk de enige oplossing: rust nemen. Daar hoef je echt niet de hele boel voor te verkopen.

SpatAder
23 februari 2002, 18:00
Waarschijnlijk komt het door een iets verkeerde greep.
Ik heb het ook wel eens gehad (vaak vroeger) en de oplossing is ontspannen spelen, dan krijg je geen pijn en kun je de tempo's makkelijk volhouden (neerwaarts)

Triple-Dan
23 februari 2002, 18:20
Hoi,

Is erg vervelend voor je dat je zoveel last heb van je pezen.
Door het vele gitaar spelen op zich hoef je nog geen blessures te krijgen, het gaat er meer om hoe je speelt.....dus ikd enk persoonlijk dat het ten eerste aan je techniek zal liggen.
Kijk eens kritisch naar jezelf over hoe jezelf speelt en hoe je houding is....ten opzichte van hand/pols/schouders.Sta je wel helemaal rechtop.
Dit kan je allemaal al een heel eind de goeie richting op helpen.

Ten tweede is het heel belangerijk dat je als gitarist rekening houd met het feit dat je gitaar en dus je spieren veel belast......vergelijk dat eens met een andere sport.......wij gitaristen pakken meestale en gitaar en beginnen gewoon te spelen.FOUT dus.......je ziet bijvoorbeeld een schaatser ook niet direkt het ijs opgaan en een perfekte tijd neerzeten ( is maaar een voorbeeld ) maar je ziet hem ook rekoefeningen doen en zich een beetje opwarmen.
Dit zou je als gitarist ook moeten doen voor je gaat spelen ....je hoeft in feite helemaal niet veel te doen...het gaat er alleen maar om dat je niet direkt vol met gitaar spelen begint en dus je spieren een beetje gerekt zijn.
Ik denk dat je je dan al een heel stuk beter voelt als je speelt....en ook dat dan na een tijdje je klachten afnemen.

Neem dit serieus want als je zo dus doorgaat als je nu bezig bent kun je misschien over een tijd wel een hele tijd niet spelen of zelfs je gitaar aan de wilgen hangen.

Succes ermee........

ekkerman
23 februari 2002, 19:55
inderdaad is je houding erg belangrijk maar ook het feit dat je de dingen waar je misschien qua techniek nog niet helemaal aan toe bent ook niet overdrijft dus niet te lang erg boven je macht en krampachtig spelen!
ik heb het ook wel eens gehad en het gaat echt weer over maar rust is ook belangrijk...

dirkw83
23 februari 2002, 20:01
Ik denk dat het een gevolg is van geen les hebben? Rust lijkt me het beste, voordat je je pols - en je gitaar - écht kunt wegdoen.

Eko
23 februari 2002, 23:51
Ik heb een aantal maanden geleden enorme last gehad van mijn linker onderarm.
Niet tijdens het spelen maar er na pas.
Ik speel al bijna 35 jaar dus dacht ik dat het ergens anders aan moest liggen. Ik ben er achter gekomen dat de houding die ik had tijdens het zittend spelen niet goed was.
Door 2 weken consequent niet te spelen en daarna rustig aan te beginnen met een betere houding is de last weg en het speelplezier weer terug.
Durf eens rustig naar jezelf te kijken of raad te vragen aan een fysiotherapeut.
Het scheelt misschien wel je leuke hobby kunnen blijven uitoefenen of niet.
N.B. tijdens het thuis spelen speelde ik ongeveer 90 minuten. Met het repeteren op de avond met de band speelde ik ongeveer 4 uur nonstop.

Dude
24 februari 2002, 01:00
minder rukken dude

Kjiratsiekoedel
24 februari 2002, 12:07
heb je les????

ik ben gewoon in mijn eerste lessen voornamelijk op mijn speelhouding gewezen om zo later geen pijnklachten te krijgen. Nu speel ik in een goede houding en heb ik geen last.

Als je geen les hebt neem dat dan (al is het maar voor even).

Jimi Hendrix
24 februari 2002, 13:53
Probeer de hoek die je pols maakt zo klein mogelijk te houden. Deze kun je verkleinen door bijvoorbeeld je gitaar wat hoger te hangen. Daardoor worden je pezen minder opgerekt en raken ze minder geïrriteerd.
Probeer ook in te drukken op souplesse ipv op kracht, kijk eens hoe zacht je kunt drukken voor toch een goede toon. (heel zacht, is mijn ervaring)

Remco0207
24 februari 2002, 16:37
Hallo,.....

Allemaal Erg bedankt voor de Adviezen en hulp, ik loop nu veel met pols bandjes, en kan het voor mekaar brengen om een paar dagen al niet te spelen.
Ik ga deze week maar us naar de dokter, lijkt me wel handig. Over de vraag of ik les heb, nu wel ja. Ik heb eerst een paar jaar lang zelf aan lopen modderen, maar ben een aantal maandjes geleden maar es op les gegaan, voor alle muziek theorieen enzo.
mijn gitaarleraar zij overigens dat mijn kwaal door het verkeerd en te krampachtig opdrukken van snaren komt. Enigen remedie is wat ik van iedereen hier hoor: RUST. nou ja, het moet dan maar he. tis al een hele troost dat ik niet de enigen ben die er ervaring mee heeft dus.

ekkerman
24 februari 2002, 19:55
het beste advies is natuurlijk ga zo gauw mogelijk toch serieus een meisje zoeken dan krijgt die arm/pols nog meer rust ....

PeArLjAm
24 februari 2002, 21:40
haha :grin: :grin:

dirkw83
24 februari 2002, 21:47
Op 2002-02-24 12:53, schreef Jimi Hendrix:
Probeer de hoek die je pols maakt zo klein mogelijk te houden. Deze kun je verkleinen door bijvoorbeeld je gitaar wat hoger te hangen. Daardoor worden je pezen minder opgerekt en raken ze minder geïrriteerd.
Probeer ook in te drukken op souplesse ipv op kracht, kijk eens hoe zacht je kunt drukken voor toch een goede toon. (heel zacht, is mijn ervaring)





Thx man! Goed advies. Ik zag die zanger van Staind met zijn gitaar bijna tot aan zijn neus en ik dacht "of hij is heel klein of hij weet niet wat hij met zijn taylor aanmoet". Maar hij moest bar chords all the way spelen, zijn arm lag er ook wel relaxe bij. Bedankt voor het advies!

GitaarNet Admin
26 februari 2002, 17:24
Dit onderwerp is verhuisd van forum 'Elektrische gitaren' naar dit forum.

djgitarist
20 augustus 2002, 23:11
waarschijnlijk is je houding verkeerd en hou je je linkerhand/arm te krampachtig.
het wil soms al eens helpen om je gitaar wat schuiner te houden, waardoor de hals van je gitaar hoger komt, en je elleboog van je linkerarm moet je wat lager houden, zodat de pols van je linkerarm recht(er) komt te staan terwijl je speelt.