PDA

View Full Version : improvisatie



Pee
22 februari 2002, 22:31
ik las net het interview met steve lukather op gitaarnet en ik las dat hij 99% zijn solo's improviseerde. Jullie doen dat waarschijnlijk ook, maar ik probeer het.
hoe doe je dat eigenlijk, is dat gewoon wat noten van de toonladder spelen? of zijn dat verschillende stukjes solo's van anderen aan elkaar spelen?

taylor
23 februari 2002, 00:01
improvisatie is gewoon wat op dat moment in je op komt spelen.

je moet dan wel weten wat je kunt spelen(dus je moet aardige kennis van muziek hebben), licks aan elkaar spelen is iets voor de slechtere spelers.

van licks kopieren en dan aan elkaar breien wordt je echt niet beter ten eerste leer je op die manier niks je weet niet wat het inhoud enz.

dus leer algemeen muziek theorie dan begrijp je hoe het zit kun je zelf(je eigen ding) toe gaan passen in je spel op die manier.dan zou je wel licks kunen gaan leren omdat je dan weet wat er gespeelt wordt en op jou manier toepassen.

sebass
23 februari 2002, 14:44
een beetje verstand van wat scales is wel handig dat je er niet ineen s een zeer valse noot tussen gooit. Al gebeurt dit toch benden naar de dichtbijzijnde goede noot of nog een paar keer aanslaan alsof het hoort.

dirkw83
23 februari 2002, 15:43
Ja, zo'n valse noot ertussen, dat komt me bekend voor. Laatst waren we met zijn drieën aan het improviseren in een E D E C E D E C schema. Bas, ik arpeggio, en eentje rhytm. Maar hij met zijn slaggitaarspel raakte op dreef en verzeilde in een solo. Nou dat ging zo'n 5 minuten door en ineens - krak! klang! - valse noot. En toen was het stil in het muziek lokaal. <goh jongens, we moesten maar eens naar de, eh, les of zo? >
:smile:

Kitaarhiero
24 februari 2002, 13:24
ik speel meestal noten uit het akkoord zelf als ik improviseer... ow en de toonladder natuurlijk.

dirkw83
24 februari 2002, 15:20
Ja, dat doe ik ook, al ben ik nog van plan om de namen van alle frets uit mijn hoofd te gaan leren.

pimmetje
2 maart 2002, 03:02
Je kan om met improviseren te beginnen ook je licks alvast vastleggen... gewoon met een wat tabulatuurpapier voor je gaan zitten en een paar simpele, korte loopjes vastleggen.

Deze loopjes leer je dan op allerlei plekken op de hals (ook met andere begin- en dus eindpunten in de ladder).

Bij het soleren kan je die verschillende licks dan op verschillende manieren afwisselen.

Na een tijdje kan je ook al vrij gemakkelijk de licks met een iets andere timing spelen... of een toontje meer of minder of zo.

Vergeet ook niet om een lick gewoon 2 of 3 keer achter elkaar te spelen (alsof je 'm ECHT meent). Vooral als je de lick nét ietsjes anders speelt in de herhaling, kan dat al snel heel redelijk klinken.

Na een tijdje maak je ook heel makkelijk a la minute bruggetjes tussen je licks en is je licks-database ook goed gegroeid. Dan ben je al een heel eind aan 't improviseren.

sleep_to_saturate
4 maart 2002, 11:28
Ik onthoud die scales meestal niet dus doe ik het ook voor 99 procent op gevoel denk ik. Zitten vaak wel wat missers tussen inderdaad. :sad:

dirkw83
4 maart 2002, 11:30
Wa's een 'Lick'? Klinkt stom die vraag maar ik heb echt geen idee.

Kitaarhiero
4 maart 2002, 12:10
Nou, een lick is een riff... een brokje muziek... zeg maar als een liedje of solo een verhaal is, is een lick een zin.

dirkw83
4 maart 2002, 12:12
zoiets als de riff in come as you are?

Kitaarhiero
4 maart 2002, 12:27
hmm... ja dat kun je ook een lick noemen... maar meestal is een riff een akkoordenschema en een lick een loopje enkele noten.

dirkw83
4 maart 2002, 12:28
heb je mischien een aantal voorbeelden?

Kitaarhiero
4 maart 2002, 12:32
eh... die double-stops die chuck berry speelt in de intro van z'n meeste nummers kan gezien worden als een lick... het akkoorden schema in het refrein van smels like teen spirit is een riff.

het akkoorden schema van Fly away van lenny Kravitz is een riff... 4 maten uit een solo van jimi hendrix die bij elkaar passen is een lick...

een riff is een paragraaf, een lick is een zin. Klaar!

dirkw83
4 maart 2002, 12:35
Ik denk dat ik het snap. Die mini solo in come as you are bijvoorbeeld; is dat nu een solo of een lick?

Kitaarhiero
4 maart 2002, 12:39
eh... het is een solo met wel geteld 2 licks!

dirkw83
4 maart 2002, 12:40
Ah nee Toch! Waar zitten dan de licks in de solo?

Kitaarhiero
4 maart 2002, 12:50
nou... je hebt eerst een herhalend stukje (lick1)... kan ik ff niet voordoen helaas... dan heb je een uithaal (lick 2, de snaar wordt opgedrukt)... dan heb je het eerste stukje weer en daarna weer de uithaal.

2 licks.

moretel
4 maart 2002, 16:19
Een Riff is een stukje muziek wat in het hele nummer voorkomt op gezette tijden. Het kan veranderen in toonhoogte, frasering etc. maar in essentie veranderd het niet. Geeft je houvast. Er zijn bands (b.v. De stones waar de nummers geheel op een riff zijn gebaseerd).
Een lick is een eenmalig statement, wordt dus niet herhaald en deze kun je in je solo verwerken.

dirkw83
4 maart 2002, 17:00
Aha, ja, ik weet al wat je bedoelt met de 'uithaal'. Dus dat is een 'lick'?

C&C
2 januari 2008, 18:17
Improviseren is natuurlijk een van de moeilijkste dingen maar er zijn oefeningen die je kunnen helpen om iets te splelen wat goed klinkt.
1 probeer altijd een sterke noot te kiezen van het akkoord dat op dat moment gepeelt word. bv. de tersts, kwint, grondtoon enz.
2 probeer er noten omheen te spelen maar gebruik de sterke noot als hoofdnoot (uitgangspunt)
3 Oefen logische vervolgen zoals oefen toonladder van C in tertsen kwinten
kwarten enz. Als je dan iets speelt weet je vaak het logische vervolg hierop.

Succes.

-=JEROEN=-
2 januari 2008, 18:23
hahaha ouwe koei, post uit 2002 sukkel :roll:

EuroCinema
2 januari 2008, 21:36
Hee op goeie dingen moet je nou eenmaal lang wachten! :) Maakt het uit, leuk dat we een nieuw lid hebben!

Guitarmania
8 januari 2008, 21:34
Improvisatie is snel componeren. Componeren "on spot".

Er zijn een aantal regels:

1 - regel 1 bestaat niet: die regel gaat over smaak en over inventiviteit of bezieling of inspiratie;
2 - regel 2 is je spiergeheugen; daadwerkelijk improviseren bestaat niet. De meeste improvisators plakken bekende licks in verschillende volgorden achter elkaar. Deze regel impliceert techniek en bekendheid met licks, al dan niet door jezelf gecomponeerde licks (die je niet improviseert, maar die je voor jezelf op je zolderkamer hebt ontwikkeld);
3 - regel 3 is je theoretische kennis. Je weet in welke toonsoort het muziekstuk staat. Uit die toonsoort herleid je het tot je beschikking staande tonenarsenaal. Vaak komt dat erop neer dat je je keuzemogelijkheid hebt beperkt tot 8 a 10 tonen die je kunt spelen over het stuk dat langs komt. Binnen dat arsenaal varieer je.
4 - regel 4 is je ritmische kennis. Afhankelijk van de soort muziek waarover je improviseert kies je voor een bepaald ritmisch patroon. In geval van een ballad a la Burning Heart van Vandenburg begin je met hier en daar het plaatsen van een toon. Daarna ga je steeds meer los. In geval van Hell Awaits van Slayer ga je meteen los met 32én.
5 - Regel 5 is "Vraag en Antwoord". Ibn maat 1 plaats je een statement (vraag). In maat 2 geef je daarop een antwoord. Dat zie je veel in blues.
6 - Regel 6 is dat je bij jezelf blijft. Dat kun je vergelijken met het vertellen van een verhaal. Je begint je improvisatie met de zin "Er was eens...". Daarna vertel / speel je wie er was. Dan laat je wat maten voorbij gaan (ruimte laten / stil kunnen zijn is belangrijk!!!). Vervolgens begin je te vertellen / spelen wat de hoofdpersoon in je verhaal meemaakt.

Improviseren is een verhaal vertellen. De beste manier om te leren improviseren is om tegelijkertijd mket je spel, met je mond mee te neurien. Geef alles wat je speelt een bedoeling mee. Vertellen is een kunst. Laat ruimtes en stiltes vallen.