PDA

View Full Version : Amp= 4Ohm cab =16Ohm = HELP



Lutz
9 februari 2004, 16:31
ik ben zoals jullie weten opzoek naar een cabinet


nu zat ik op aanraden van iemand zo eens de handleiding van die behringer cabs te bekijken

daar staat dat hun speakers 16ohm mono oftewel 2*8ohm stereo zijn

nu keek ik op de achterzijde van m'n amp (een randall rh200sc) en daar staat bij de external speaker out: Mini Load: Total 4 Ohm


nu stel ik mij de vraag: wat gaat er dan gebeuren als ik die behringer aan me amp hang,

kan ik 1 van de 2 beschadigen ? aangezien het toch wel om een aardig verschilletje in ohms gaat


dank bij voorbaat

EmgMaster
13 februari 2004, 06:12
Ik dacht dat het bij transistor versterkers ging om een minimum impedantie, oftewel de mini load van 4 ohm die jij beschrijft. Dus dan zou dat moeten kunnen.

Maar.... ik weet het niet zeker, dus wacht even op de experts :-D :-D

Bins
13 februari 2004, 07:11
Ik ben zeker geen expert, maar mijn transistor-bak moet ook minimaal 4 ohms, en die plug ik gewoon overal in (minder dan 4 ohms ben ik iig nooit tegengekomen). Mijn eigen cab is 8 ohms, dus waarom zou 16 niet kunnen?

Lacrymosa
13 februari 2004, 09:11
neem er gewoon 4, ben je van het gezeur af!!!!!

CheerS!!

andy
13 februari 2004, 10:04
Je kunt een cab van 16 ohm gewoon aansluiten op een amp van 4 ohm.
Nogmaals: cab altijd gelijk of meer ohm dan amp. Omgekeerd nooit doen, want dan gaat je amp naar de klote.

Antal
13 februari 2004, 12:00
Je kunt het wel doen, je krijgt alleen nooit het volle vermogen uit die amp. Maar of dat boeit? meestal toch niet echt.

Negative K3 fan
13 februari 2004, 12:37
Je kunt een cab van 16 ohm gewoon aansluiten op een amp van 4 ohm.
Nogmaals: cab altijd gelijk of meer ohm dan amp. Omgekeerd nooit doen, want dan gaat je amp naar de klote.

dat verschilt bij transistor en buizen versterkers. Bij buizen versterkers moet er of gelijk of minder weerstand aan hangen vanwege de OT ofzo en bij transistor gelijk of meer.

Negative K3 fan
13 februari 2004, 12:38
Je kunt een cab van 16 ohm gewoon aansluiten op een amp van 4 ohm.
Nogmaals: cab altijd gelijk of meer ohm dan amp. Omgekeerd nooit doen, want dan gaat je amp naar de klote.

dat verschilt bij transistor en buizen versterkers. Bij buizen versterkers moet er of gelijk of minder weerstand aan hangen vanwege de OT ofzo en bij transistor gelijk of meer.

guhlenn
13 februari 2004, 12:54
ofzo...

Wanneer je de impedantie niet matched verkort je de levensduur van je buizen, hoeveel weet ik eerlijk gezegd niet. Maar je kan rustig je 4 ohm uitgang op een 16 ohm cab aansluiten, er zijn ook mensen die zweren bij die combinatie omdat dat "hun" geluid is.

Antal
13 februari 2004, 13:02
We hebben het hier toch over een SS amp? Of ben ik in de war? :???:

guhlenn
13 februari 2004, 14:39
als reactie op de post van negative K3 fan...

birt
13 februari 2004, 16:33
We hebben het hier toch over een SS amp? Of ben ik in de war? :???:
het gaat over SS :)

Frits van Mourik
14 februari 2004, 00:22
ik ben zoals jullie weten opzoek naar een cabinet


nu zat ik op aanraden van iemand zo eens de handleiding van die behringer cabs te bekijken

daar staat dat hun speakers 16ohm mono oftewel 2*8ohm stereo zijn

nu keek ik op de achterzijde van m'n amp (een randall rh200sc) en daar staat bij de external speaker out: Mini Load: Total 4 Ohm


nu stel ik mij de vraag: wat gaat er dan gebeuren als ik die behringer aan me amp hang,

kan ik 1 van de 2 beschadigen ? aangezien het toch wel om een aardig verschilletje in ohms gaat


dank bij voorbaat

In tegenstelling tot een buizenamp heeft een SS-amp geen last van een te hoge speakerimpedantie.
Je kunt die 16-Ohm Behringerkast er gewoon aanhangen, zij het dat je amp dan niet z'n max-vermogen zal leveren.
Als je echter de stereo-aansluitingen parallel aansluit op je amp,
dan is de impedantie 8/2 = 4 Ohm en zou je je amp optimaal benutten.

Frits van Mourik
14 februari 2004, 00:23
ik ben zoals jullie weten opzoek naar een cabinet


nu zat ik op aanraden van iemand zo eens de handleiding van die behringer cabs te bekijken

daar staat dat hun speakers 16ohm mono oftewel 2*8ohm stereo zijn

nu keek ik op de achterzijde van m'n amp (een randall rh200sc) en daar staat bij de external speaker out: Mini Load: Total 4 Ohm


nu stel ik mij de vraag: wat gaat er dan gebeuren als ik die behringer aan me amp hang,

kan ik 1 van de 2 beschadigen ? aangezien het toch wel om een aardig verschilletje in ohms gaat


dank bij voorbaat

In tegenstelling tot een buizenamp heeft een SS-amp geen last van een te hoge speakerimpedantie.
Je kunt die 16-Ohm Behringerkast er gewoon aanhangen, zij het dat je amp dan niet z'n max-vermogen zal leveren.
Als je echter de stereo-aansluitingen parallel aansluit op je amp,
dan is de impedantie 8/2 = 4 Ohm en zou je je amp optimaal benutten.