PDA

View Full Version : Buizentop van 100w naar 50w terugbrengen?



Bruce
22 februari 2002, 13:58
Ik speel over een Marshall JCM 2000 DSL 100 top.
Is het mogelijk om hem naar 50w terug te brengen?

poeyerke
22 februari 2002, 14:27
Het schijnt mogelijk te zijn om de twee (volgens mij binnenste) eindbuizen eruit te halen, je halveert dan het wattage ongeveer.

Als je dit doet om de versterker zachter of op kamerniveau te kunnen gebruiken, dan heeft het weinig zin denk ik.
Het verschil in hardheid is niet erg groot.

Je kunt misschien beter een Loadbox kopen van bijv. Koch of Marshall. Hiermee kun je de versterker helemaal open zetten met een redelijk een gezond volume. Bij de koch kun je zelfs met hoofdtelefoon spelen en dus stil opnemen.

SteavisSmokin
22 februari 2002, 14:35
Je kan inderdaad 2 eindbuizen eruit trekken, de 2 binnenste of de 2 buitenste (er zijn meer mogelijkheden maar dit is het makkelijkst). De speakerimpedantie van je versterker veranderd dan ook dus die moet je ook aanpassen. Ik dacht dat de impedantie verdubbeld, dus stel dat je amp eerst een load van 4 ohm nodig had wordt dat 8 ohm als je de 2 eindbuizen eruit trekt (weet het echter niet 100% zeker zo uit mijn hoofd, zou ook kunnen dat het juist gehalveerd wordt dus neem dit voor de zekerheid niet voor 100% waarheid aan). Ook moet je amp opnieuw gebiased worden.

Ik denk dat een attenuator (= loadbox) inderdaad een makkelijkere en betere oplossing is.
Steven

JV
22 februari 2002, 15:05
een jcm2000 heeft als eindbuizen maar 2 el34, dus waarschijnlijk een van de 2 eruit halen, maar niet te vroeg doen voordat je zeker weet dat het kan

Rectifier
22 februari 2002, 16:09
Dat heb je niet goed, want dan is ie maar 50 watt met twee eindbuizen.
En dan kan je er niet eentje uithalen.(tenminste, dan beschadig je naar mijn mening je amp als je er dan ee buis uithaalt)
Hij kan nl. met 2 EL34 eindbuizen nooit 100 watt draaien, maar wel 50 watt.
Een 100 watter heeft altijd 4 eindbuizen.
Zowel EL34 als 6L6.

Met EL84 wordt het anders, maar die zijn er amper in 100 watters. Die zijn al 4 eindbuizen nodig voor 50 watt.

JV
22 februari 2002, 17:48
okay, nevermind mijn opmerking, er zitten inderdaad 4x el34 in, dan moet je gewoon de buitenste 2 buizen eruit halen en kom je op 50 watt

SteavisSmokin
22 februari 2002, 21:47
In een versterker met minder dan 4 eindbuizen NOOOIITTT eindbuizen eruit trekken, écht helemaal never NOOIT doen!!! De eindversterker werkt in een push pull mode en heeft 2 eindbuzien nodig, trek je er 1 uit dan fuck je je versterker binnen de kortste keren helemaal op. Ook nog even voor de duidelijkheid, als je 4 eindbuizen hebt en je wilt het vermogen verminderen trek er dan wel 2 buizen uit (de 2 buitenste of binnenste) en niet meer en niet minder. En doe dit niet zomaar, hij moet dan ook opnieuw gebiased worden. Kan je niet biassen laat dit dan doen.
Steven (die hoopt dat er nu niet iemand die berichten gelezen heeft en in zijn amp er nu buizen aan het uittrekken is en dat de versterker over een week je *PLOF* zegt)

Dude
24 februari 2002, 00:08
Op 2002-02-22 15:05, schreef JV:
een jcm2000 heeft als eindbuizen maar 2 el34, dus waarschijnlijk een van de 2 eruit halen, maar niet te vroeg doen voordat je zeker weet dat het kan


neeeeee snap je echt niks.... man alleen maar buizen uthalen als je versterker 4 buizen heeft, ze weken in paren van twee ofzoiets, maar nooit een buis eruit trekken, gegaranderrd dat je al je trafo's naar god helpt en wie weet wat nog meer.
DOE DIT NOOIT man, als je het niet zeker weet prost dan niks want voor het zelfde geld staat er nu iemand zijn buizen er uit te wanken..

JV
24 februari 2002, 12:18
Op 2002-02-24 00:08, schreef iamyou:

neeeeee snap je echt niks.... man alleen maar buizen uthalen als je versterker 4 buizen heeft, ze weken in paren van twee ofzoiets, maar nooit een buis eruit trekken, gegaranderrd dat je al je trafo's naar god helpt en wie weet wat nog meer.
DOE DIT NOOIT man, als je het niet zeker weet prost dan niks want voor het zelfde geld staat er nu iemand zijn buizen er uit te wanken..


ik zeg er toch ook bij dat je het niet moet doen als je het niet zeker weet. en later hebik nog die post rechtgezet met een andere, beetje beter lezen mag ook wel voordat je begint te zeuren

Dude
24 februari 2002, 13:33
Op 2002-02-24 12:18, schreef JV:


Op 2002-02-24 00:08, schreef iamyou:

neeeeee snap je echt niks.... man alleen maar buizen uthalen als je versterker 4 buizen heeft, ze weken in paren van twee ofzoiets, maar nooit een buis eruit trekken, gegaranderrd dat je al je trafo's naar god helpt en wie weet wat nog meer.
DOE DIT NOOIT man, als je het niet zeker weet prost dan niks want voor het zelfde geld staat er nu iemand zijn buizen er uit te wanken..


ik zeg er toch ook bij dat je het niet moet doen als je het niet zeker weet. en later hebik nog die post rechtgezet met een andere, beetje beter lezen mag ook wel voordat je begint te zeuren


sorry dude, kan je zien dat niet iedereen even goed leest,

JV
24 februari 2002, 14:00
no harm done

lomat
25 februari 2002, 22:10
Waarom 2 buizen eruit trekken?
Meer distortion? Probeer een triode/pentode schakeling. Evt. in combinatie met het verwijderen van 2 eindbuizen (of de 2 buitenste, of de 2 binnenste). Impedantie op de helft van jou speakercab. zetten.
Moet goed gaan.
Succes!

EmgMaster
27 februari 2002, 15:23
Waarom heb je niet gewoon een DSL2000 50 watt head gekocht. Ben je nog goedkoper uit ook.

Bruce
28 februari 2002, 00:16
Omdat ik deze voor heel weinig kon kopen.

Matje
23 juli 2002, 10:25
Maar werkt dit nou ook echt? Gaat je amp van 100 naar 50 watt?

Lacrymosa
23 juli 2002, 10:42
je kan er ook nog een powersoak/dummyload achter gooien, dit zuigt je vermogen op.

CheerS!!

wanna1
23 juli 2002, 12:32
OK
Je kunt gewoon de 2 buitenste eindbuizen er uit trekken (je hoeft dan niet opniew te biassen) alleen je ohm verhouding moet je veranderen
staat je top op 4 dan moet de kast op 8
staat je top op 8 dan moet je kast op 16
qua volume veranderd er niet veel, maar de eindbuizen oversturen eerder
ik speel al weer een jaar zo, echt veel beter