PDA

View Full Version : gibson die ontstemt



da_rince
9 februari 2004, 15:18
Hallo hallo

Mijn gibson explorer ontstemt als de ziekte... Ik heb de topkam laten vervangen maar daarmee is het niet opgelost...
Heeft iemand van jullie hier nog mogelijke theoretische oplossingen voor??

The Thumb
9 februari 2004, 15:27
stemmechanieken?

kokeleko
9 februari 2004, 15:29
Snaren goed uitgerekt?
Genoeg windingen om je stemmechanieken?
Oude snaren?

Antal
9 februari 2004, 15:37
Een grafiet topkam er op laten zetten. Werk bij mij in ieder geval perfect.

da_rince
9 februari 2004, 15:39
Ik heb deze gitaar nieuw gekocht een jaartje of 10 geleden... Ik zet regelmatig nieuwe snaren en heb vorige week net nieuwe gezet om.. ik zet altijd het minimale aantal windingen en rek de snaren behoorlijk..
Het lijkt mij niet dat de stemmechanieken terug lopen maar het is ook de enige optie die ik kan bedenken.. Het vreemde is alleen dat alle snaren gevoelig voor ontstemmen zijn... hmmmmmmm raarrrrrr

da_rince
9 februari 2004, 15:40
Ik heb deze gitaar nieuw gekocht een jaartje of 10 geleden... Ik zet regelmatig nieuwe snaren en heb vorige week net nieuwe gezet om.. ik zet altijd het minimale aantal windingen en rek de snaren behoorlijk..
Het lijkt mij niet dat de stemmechanieken terug lopen maar het is ook de enige optie die ik kan bedenken.. Het vreemde is alleen dat alle snaren gevoelig voor ontstemmen zijn... hmmmmmmm raarrrrrr

da_rince
9 februari 2004, 15:40
Ik heb deze gitaar nieuw gekocht een jaartje of 10 geleden... Ik zet regelmatig nieuwe snaren en heb vorige week net nieuwe gezet om.. ik zet altijd het minimale aantal windingen en rek de snaren behoorlijk..
Het lijkt mij niet dat de stemmechanieken terug lopen maar het is ook de enige optie die ik kan bedenken.. Het vreemde is alleen dat alle snaren gevoelig voor ontstemmen zijn... hmmmmmmm raarrrrrr

da_rince
9 februari 2004, 15:41
Ik heb deze gitaar nieuw gekocht een jaartje of 10 geleden... Ik zet regelmatig nieuwe snaren en heb vorige week net nieuwe gezet om.. ik zet altijd het minimale aantal windingen en rek de snaren behoorlijk..
Het lijkt mij niet dat de stemmechanieken terug lopen maar het is ook de enige optie die ik kan bedenken.. Het vreemde is alleen dat alle snaren gevoelig voor ontstemmen zijn... hmmmmmmm raarrrrrr

AntY
9 februari 2004, 15:42
waar heb je de gitaar staan? toch niet bij t raam of de verwarming etc...

en zit ie in zn koffer op hangt/.staat ie?

da_rince
9 februari 2004, 15:43
en idd ik heb er net een grafiet topkam in laten plaatsen...
hmmmmmmm raarrrrrrrrrr

da_rince
9 februari 2004, 15:44
nee het is echt tijdens het spelen dat hij begint te ontstemmen...

Mr.Bluesbreaker
9 februari 2004, 15:51
Okee, weet je wat het is, ik had hier ook last van op me lp standard, maar ik heb ontdekt dat het ( bij een lp tenminste) WEL het aantal windingen om de stift is: je moet bij de g een stuk of 4 hebben en bij de hoge e het liefst al 5. Je leest heel vaak dat je minder moet gebruiken,m aar porbeer het maar, ik heb sinds tijden niet zon goede stemvaste gitaar gehad. Wel vastmaken met de zogenaamde "mastworp" natuurlijk.

Antal
9 februari 2004, 15:53
en idd ik heb er net een grafiet topkam in laten plaatsen...
hmmmmmmm raarrrrrrrrrr

Als je al een grafiet topkam hebt dan zou ik verders ook alleen maar kunnen bedenken dat het de stemmechanieken zijn.

da_rince
9 februari 2004, 15:56
ok thanx ik zal dat proberen... mag je de bekende mastworp die mij onbekend is nog wel even uitleggen als je je daar toe geroepen voelt...
toch raar ik heb nooit problemen met die gitaar gehad en ik speel al tien jaar op dat apparaat als een bezetene en hij is altijd stemvast geweest met een minimaal aantal windingen...
anyway ik ga het proberen...

kokeleko
9 februari 2004, 16:34
Bassnaren 3 a' 4 windingen de rest 5 a' 6 , zo netjes mogelijk erom winden, trekt ie van onder naar boven vast, en kan de snaar geen kant meer op 8-)

Negative K3 fan
9 februari 2004, 17:40
ik heb een agile en die heeft niet zoveel windingen nodig, 2 is meer dan genoeg. Wat ik zou doen is andere tuners erop zetten, van gotoh bijvoorbeeld, die heb ik liever dan schaller of grover.

Negative K3 fan
9 februari 2004, 17:41
ik heb een agile en die heeft niet zoveel windingen nodig, 2 is meer dan genoeg. Wat ik zou doen is andere tuners erop zetten, van gotoh bijvoorbeeld, die heb ik liever dan schaller of grover.

TuuP
9 februari 2004, 17:43
Nu we het er toch over hebben, wat kost het ongeveer om een grafieten topkam te laten plaatsen?!

da_rince
9 februari 2004, 17:54
geloof dat ik iets van 20 euro kwijt was voor plaatsen en de topkam... dus das goed te doen... hmmm ik blijf het raar vinden dat het altijd goed is geweest met minimale windingen maar ik ga proberen om meer windingen te zetten en anders hatseflats...weg met
die gibson tuners en een beter alternatief plaatsen...

Nielsje
9 februari 2004, 18:04
Recept:

men neme een gibson gitaar met 6 snaren

stap 1: stem de gitaar

stap 2: controleer uw werk

stap 3: kop van de gitaar in het water leggen

stap 4: controleer of uw stemmechanieken vastgeroest zijn, en of alles nog in stemming is

stap 5: wees zo slim deze raad niet op te volgen

da_rince
9 februari 2004, 18:52
jezus wat een advies man... ik heb het opgevolgd en de hele kop van de gitaar begon op te zwellen en de hals ook.. Nu blijkt dat ie hele gitaar van mij gewoon van karton is!!!! Geen wonder dat ie zo ontstemt...Ik voel me aardig opgelicht...

Sicky61
10 februari 2004, 04:22
HA....een gibson die ontstemt en iedereen zoekt een verklaring.
Alsof de standaard gibsonmechanieken zo top zijn :razz: Die had je al lang moeten vervangen en zeker na 10 jaar(toch niet aan de muur mag ik hopen?)
Je zegt dat er net een nieuwe grafieten topkam in zit.
Lopen de snaren er wel lekker door of deed 'ie het voor de vervanging ook al?
En wat het aantal windingen betreft:
de eerste 3 snaren knopen en alles 2X rond.
Het werkt voor mij :wink:

Javaca
10 februari 2004, 11:19
jezus wat een advies man... ik heb het opgevolgd en de hele kop van de gitaar begon op te zwellen en de hals ook.. Nu blijkt dat ie hele gitaar van mij gewoon van karton is!!!! Geen wonder dat ie zo ontstemt...Ik voel me aardig opgelicht...

FOTO!

Maar door wie voel je je opgelicht? Gibson, de verkoper, of Nielsje?

galguitarist
10 februari 2004, 13:34
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn Gibson Les Paul Special. Het geluid van de gitaar is TOP maar de snaren (vooral de G) ontstemmen snel.

De oplossing is dus samengevat:

1. Goede tuners (ik heb Grover, die zijn toch goed?)
2. Goede topkam (is bij mij niet vervangen)
3. Goede aantal omwedingen snaren (bassnaren 3x, rest 4x).
4. Snaren goed oprekken.
5. Gebruik maken van de goede techniek voor het opleggen van de snaren (deze is mij niet bekend).

Zou iemand mij a.u.b. kunnen uitleggen hoe je ervoor kan zorgen dat je aan de voorwaarden van het snarenopleggen voldoet?
Hoe zorg je voor het goede aantal omwentelingen?
Hoe rek je de snaren goed op?
Hoe zorg je voor die goede bevestigingstechniek?

Bij voorbaat veel dank!!!

bert k
10 februari 2004, 14:43
Als ik zo dit topic doorlees, denk ik toch dat je het in de nieuwe topkam moet zoeken. Het ontstemmen is plotseling begonnen toen je de topkam verving.
Wat ik denk is dat de kam niet voldoende is ingezaagd, dus dat er een paar snaren in de gleufjes vastlopen. Om de gleufjes ruimer te maken heb je speciale vijltjes nodig; niet zelf doen.

cas121
12 februari 2004, 12:10
het valt me sowieso vaak op dat echt veel mensen totaal niet door hebben hoe je een snaar op de goeie manier op je gitaar legt, en geloof me dat kan echt veel verschil maken.. Vind dat het echt een van de basics is.

zo kreeg ik pas een SG binnen, die gast had ook steeds stemproblemen, bleek dat er zelfs windingen over elkaar zaten enzo, even afstellen en netjes snaren erop en het probleem was over..


Die G snaar die omtstemt bij gibsons is wel opvallend, zie je echt veel...

ieme
23 februari 2004, 11:41
Die G snaar die omtstemt bij gibsons is wel opvallend, zie je echt veel...
Heb ik bij mn gibson ook last van!

cas121
23 februari 2004, 14:17
ja maf he, heb er bij mijn gibsons gelukkig niet zo heel veel last van, maar een vriend van me heeft het ook echt heel erg op zn lp studio. terwijl dat ding nooit echt mishandeld is ofzo. mechanieken zijn allemaal even oud/niet vervangen.

ieme
23 februari 2004, 14:32
mijn stemmechanieken zijn wel oud 47 jaar...

cas121
23 februari 2004, 14:46
ja weet ik, '57 er junior toch?

ieme
23 februari 2004, 14:50
jep

imlikeajungle
26 februari 2004, 13:09
Wil er iemand nu eindelijk uitleggen aan de 37 mensen die het hier al gevraagd hebben hoe je exact nieuwe snaren moet opleggen???

imlikeajungle
26 februari 2004, 13:09
gvd double post - sorry :x

imlikeajungle
26 februari 2004, 13:11
Wil er iemand nu eindelijk uitleggen aan de 37 mensen die het hier al gevraagd hebben hoe je exact nieuwe snaren moet opleggen???

Mr.Bluesbreaker
26 februari 2004, 13:21
Gebruik de zoekfunctie! Lees een boek!
Het belangrijkste is dat je de zgn "mastworp" toepast, en de snaren er zo op zet, dat je niet er later achterkomt dat je bij sommige mechanieken de andere kant opdraait ofzo. Maak 4/5 windingen rond de stift. Dan moet het lukken denk ik met de rest van de info uit dit topic.

galguitarist
27 februari 2004, 17:36
kan die masterworp niet terugvinden in de zoekfunctie dus zou iemand die a.u.b. alleen even willen toelichten, voor de rest red ik me er wel mee

bedankt alvast!

Joop M
27 februari 2004, 20:31
Hier heb je een pagina waar de meesten nog iets van kunnen opsteken
( niet kwaad bedoeld)
Kijk maar onder snaren
http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm
Grz Joop :lol:

cas121
27 februari 2004, 21:07
ja ik heb hier wel een plaatje ingescand waarop je het goed kan zien, alleen kan ik dit niet posten/hosten. is er iemand die dit even voor me kan doen?

iig voor de omwikkelde snaren zijn 2 windingen rond het mechaniek genoeg, voor de hogere een stuk of 4