PDA

View Full Version : Werkt dit?



Javaca
8 februari 2004, 20:41
Dit is het wiringschema van mijn toekomstige gitaar.
De elementen zijn in serie te schakelen en gewoon paralel. De schakelaars worden 7 miniswitches. Hierdoor zijn er 2^7-2 mogelijkheden.
Werkt dit? :???:
http://home.planet.nl/~cappe104/wiringschema.gif

Kjiratsiekoedel
8 februari 2004, 20:45
uhm, ziet er interessant uit

maar ik snap er (nog) geen kont van.

ik snap die switches namelijk niet

Javaca
8 februari 2004, 20:58
http://home.planet.nl/~cappe104/switch.gif

http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/371200.jpgGewone miniswitches maar dan de dubbele versie.

bert k
8 februari 2004, 21:28
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ten eerste: waarom van die brakke schuifschakelaars? Die vragen echt om storingen. Ten tweede, ze zijn dubbel uitgevoerd, waarom? De meeste (6 stuks) kan je schakelen met dubbelpolig om, zeg maar een standaard hefboomschakelaartje.

Verder denk ik al een schakelfout te zien: zodra je de schakelaar omzet, staat het element uit. Je moet het signaal uit de pup niet op de bovenste, maar op de een na bovenste aansluiten.
(wordt vervolgd)

Javaca
8 februari 2004, 21:53
Het zijn per element twee schakelaars zodat je de elementen single kunt schakelen. Het zijn schuifschakelaars omdat ik die nog heb liggen en nieuwe erg duur zijn.

Wilson
8 februari 2004, 22:09
volgens mij is 1 push pull pot toch wat handiger....

Javaca
8 februari 2004, 22:40
Daarmee haal je de mogelijkheden niet.
Elk deel is apart te schakelen en door de serieschakeling wordt de output ook lekkerder.

bert k
8 februari 2004, 23:39
Hey Javaca, kijk hier eens naar. Ik ga hier uit van zes mini-switches van 3 euro per stuk, valt wel mee dus. Je hebt drie schakelaars die een pup aan of uit zetten, en drie enkelspeol schakelaars. Volgens mij heb je dan alle mogelijkheden onder handbereik. Ik heb er geen toonregeling in getekend, maar die zit na de volumepot ergens...

Ik neem aan dat je het massa-symbooltje kent. Dus die drie liggende streepjes onder elkaar. Die soldeer je ALLEMAAL aan het huis van je volumepot.


http://www.home.zonnet.nl/bert57/schema.jpg


[edit] Het gaat ook met die schuifdingen van jou. Als ik morgen zin heb zal ik eens proberen om mijn schema in jouw tekening te monteren.

harrie-beton
9 februari 2004, 00:31
Als ik je schema snap wil je enkelspoels elementen en humbuckers combineren.
Een los enkelspoels element klinkt anders dan een opgeknipte humbucker, zelfs stukken minder.
Het gaat wel werken denk ik maar klinken niet.
Heb je alles klaar?

harrie-beton
9 februari 2004, 00:32
Als ik je schema snap wil je enkelspoels elementen en humbuckers combineren.
Een los enkelspoels element klinkt anders dan een opgeknipte humbucker, zelfs stukken minder.
Het gaat wel werken denk ik maar klinken niet.
Heb je alles klaar?

Kjiratsiekoedel
9 februari 2004, 00:40
ik probeer ff mee te denken met het schema van bert k.

1. volgens mij klopt dat wel. je zou alleen nu ook (als je iedere pickup een eigen on/of switch geeft) alle pickups uit kunnen zetten. of zijn er ook 6 standenschakelaars? dus 1/2/3/1+2/2+3/1+2+3. dan bestaat de megenlijkheid om alles uit te zetten namelijk niet (en dan is het dus maar 1 switch/knop i.p.v. 3)

2. verder kan ook alles single/hum.

bert k
9 februari 2004, 01:25
Maar met zesstandenschakelaars mis je volgens mij toch een paar combinaties. bv 1 element als humbucker en het andere single coil.

Ik heb op mijn gitaar ook losse schakelaars, en de mogelijkheid om alles uit te zetten moet je niet onderschatten, das best fijn af en toe.

harrie-beton, Javaca gaat uit van gewone humbuckers, die gesplit zijn. Als enkelspoel element zal dat idd niet gaan klinken als een strat, maar toch wel bruikbaar denk ik.

Kjiratsiekoedel
9 februari 2004, 09:07
Maar met zesstandenschakelaars mis je volgens mij toch een paar combinaties. bv 1 element als humbucker en het andere single coil.

Ik heb op mijn gitaar ook losse schakelaars, en de mogelijkheid om alles uit te zetten moet je niet onderschatten, das best fijn af en toe.

harrie-beton, Javaca gaat uit van gewone humbuckers, die gesplit zijn. Als enkelspoel element zal dat idd niet gaan klinken als een strat, maar toch wel bruikbaar denk ik.

1. nee hoor, die 6 standen is alleen pick-up selector, en dan ook nog 3 losse single/hum switches (misschien kan die ook in een 6 standen schakelaar, heb je maar 2 knoppen). maar bestaat zo'n ding nou?

2. ok, heb jij dan momenten waarop je jezelf niet wil horen?

3. ja, lijkt me ook bruikbaar en gewoon leuk.

bert k
9 februari 2004, 17:50
Ja, dan kom je al meer in de buurt. Nadeel vind ik dat je moet draaien, en een miniswitch tik je met 1 beweging om. Maar dat is persoonlijk, al die PRS gitaren hebben ook een draaiknop.

2) Het is maar zelden dat ik mezelf niet wil horen... :-D

Kjiratsiekoedel
9 februari 2004, 20:03
het is maar net wat je zou willen. 2 knoppen of 6. (overigens, zo'n knoppenveld ziet er ook wel cool uit

maargoed, bestaat er een 6 standenschakelaar?

Javaca
9 februari 2004, 21:48
Die bestaat in een draaischakelaar.

Bert z'n schema is de basis voor dit schema. Dat was de eerste opzet.
Ik wil graag de elementen in serie kunnen schakelen. Misschien komt er ook een faseschakelaartje op.

Tonepots wil ik later misschien per element toevoegen. Het middelste element wordt misschien een singlecoil. Dit betekend dat er 1 schakelaar weg gaat.

(een knoppenwoud vind ik niet erg ik ben geen vrouw :wink: )