PDA

View Full Version : Help! Snaren vervangen van een gitaar met een Floyd Rose....



vries567
8 februari 2004, 15:18
Help! Snaren vervangen van een gitaar met een Floyd Rose locking tremelo :-? . Wie kan mij daar bij helpen dmv een beschrijving, en dingen waar ik op moet letten enzo. Alvast Bedankt!

Grtz Rene :)

Harry
8 februari 2004, 19:27
welkom....

tja, kutdingen die Floyds.......

Vroeger had ik ook zo'n ding, en als je snaar voor snaar doet wil het wel eens lukken.

Primitive
8 februari 2004, 19:37
Help! Snaren vervangen van een gitaar met een Floyd Rose locking tremelo :-? . Wie kan mij daar bij helpen dmv een beschrijving, en dingen waar ik op moet letten enzo. Alvast Bedankt!

Grtz Rene :)ga naar de gitaar zaak in je dorp of vraag het aan je leraar als je die hebt:d die weet dat vast wel:D of iemand uit de buurt dat is makkelijk dan het zo vertellen want dan snap je er toch vaak geen bal van

slayurrr
8 februari 2004, 20:29
Dat is het kutte van de floyds......

vries567
9 februari 2004, 11:00
hmm bedankt voor de reakties. :wink:
ik probeer wel iets :D

hadv
10 februari 2004, 02:16
wil je een echt goed valse gitaar
neem dan een complexe versnellingspook
geheid uren pret met pogingen dat ***ding gestemd te krijgen
ben je dan zo ver
speel dan een paar minuten :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

Harry
10 februari 2004, 10:03
heb je het al geprobeerd, je snaren 1 voor 1 te vervangen?

NeeraDJ
10 februari 2004, 10:38
Je moet wel inbussleuteltjes hebben hè! Ik weet niet of je die erbij hebt gekregen. Ik hoop dat je wel wat engels begrijpt, en anders kun je wel wat van de foto's afleiden:

http://www.playmusicfree.com/special_promotions/jackson%20page/jackson_floyd_howto.htm

Had ik ergens bij "gitaren" opgepikt :???:
Ik zou toch liever de snaren een voor een verwisselen idd

Good luck!

Jeroenvanhulsteijn
11 februari 2004, 12:45
Ik wisselde ook altijd snaar voor snaar. En ook altijd een compleet nieuw setje erop. Ik werkte dan van de hoge snaren naar de lage snaren. De hoge snaren rekken meer uit. Dus die zette ik er als eerste op. Zal waarschijnlijk niks uitmaken qua tijd dat het kost om weer op stemming te komen, maar ja....

ZO ging ik te werk:

1. Knip de balletjes (ball ends) aan het uiteinde van de snaar eraf.
2. Draai de schroefjes van de Nut Lock eraf en haal de klemmetjes eraf.
3. Draai het stemmechaniek van de te vervangen snaar losser zodat er wat minder spanning op de snaar staat.
4. Draai de fijnstemmers op de Floyd Rose naar de middenpositie (dus dat je nog evenveel kan aandraaien als losdraaien). Dit is makkelijker voor het fijnstemmen aan het eind.
5. Draai de inklemming van de snaar bij de tremelo los.
6. Verwijder de te vervangen snaar
7. Zet een nieuwe snaar in de inklemming. En draai de inklemming aan. Niet te hard. Handvast is vast zat. Als je ze te strak aandraait kan het zijn dat het klemblokje op den duur splijt. En dan is het nog maar de vraag of je daar vervanging voor hebt. Al die Floyd Licensed dingen verschillen ietsje van elkaar.
8. Haal je snaar door het stemmechaniek en breng op stemming. Stem de vervangen sna(a)r(en) wat hoger dan de originele toon. Stem de vervangen ook steeds weer na het toevoegen van een nieuwe snaar. Want door het uitrekken van de snaar zal de stemming zakken.
9. Herhaal stap 3 t/m 7 voor de andere snaren.
10. Stem de snaren. Ik stemde altijd ietsje lager omdat bij het vastzetten van de nutlock bij mij de stemming omhoog ging. De snaren werden dan namelijk wat ingedrukt.
11.Zet de Nut Lock vast.
12. Stel indien nodig met de fijnstemmers de stemming bij.

Zo dat was deel 1 uit de Teleac cursus "Onderhoud van de gitaar". Bedankt voor uw aandacht. En we hopen u weer als kijker te mogen ontvangen bij deel 2, waarin we het gaan hebben over de afstelling van de hals :razz: .

NeeraDJ
11 februari 2004, 18:20
Het overduidelijke nadeel van die methode is dat je je hals en elementen niet goed schoon kan maken. Ik heb vandaag ook ff de snaren vervangen op mijn Floyd. Ik ging echter zo te werk:

1) De nut locks los
2) Een doekje of elastisch materiaal onder de brug zetten om de brug hoog te laten blijven staan
3) De brug schroefjes ietsjes los draaien zodat de snaren los komen. Uiteraard de oude snaren verwijderd
4) Hals, brug en elementen goed schoongemaakt
5) Ball ends en overwikkelde bijbehorende delen losgeknipt
6) Snaren vastgezet door de brugschroefjes weer dicht te draaien met de snaren erin geschoven natuurlijk (pas op! draai de brugschroefjes zodanig vast dat de snaren vast blijven zitten, ga dus niet extra lopen pushen want dan gaan je zadeltjes naar de klote)
7) Verder op de normale manier de snaren geplaatst, en later pas gestemd. De brug heeft zo lichte spanning en zit erg laag, wanneer je de snaren daadwerkelijk gaat stemmen komt deze weer op normale hoogte te zitten
8) Nut lock plaatsen

And you're good to go! De rest weet je hopelijk wel, toch? Je hoeft ook niet opnieuw te intoneren, omdat de spanning op zich niet is veranderd (als je dit vlak achter elkaar hebt gedaan).

Nielsje
11 februari 2004, 21:14
naar gitaarzaak gaan

gitaar laten zien,

neerzetten

pinpas pakken

les paul inpakken

naar huis

spelen

Jeroenvanhulsteijn
11 februari 2004, 21:34
Het overduidelijke nadeel van die methode is dat je je hals en elementen niet goed schoon kan maken. Ik heb vandaag ook ff de snaren vervangen op mijn Floyd. Ik ging echter zo te werk:

1) De nut locks los
2) Een doekje of elastisch materiaal onder de brug zetten om de brug hoog te laten blijven staan
3) De brug schroefjes ietsjes los draaien zodat de snaren los komen. Uiteraard de oude snaren verwijderd
4) Hals, brug en elementen goed schoongemaakt
5) Ball ends en overwikkelde bijbehorende delen losgeknipt
6) Snaren vastgezet door de brugschroefjes weer dicht te draaien met de snaren erin geschoven natuurlijk (pas op! draai de brugschroefjes zodanig vast dat de snaren vast blijven zitten, ga dus niet extra lopen pushen want dan gaan je zadeltjes naar de klote)
7) Verder op de normale manier de snaren geplaatst, en later pas gestemd. De brug heeft zo lichte spanning en zit erg laag, wanneer je de snaren daadwerkelijk gaat stemmen komt deze weer op normale hoogte te zitten
8) Nut lock plaatsen

And you're good to go! De rest weet je hopelijk wel, toch? Je hoeft ook niet opnieuw te intoneren, omdat de spanning op zich niet is veranderd (als je dit vlak achter elkaar hebt gedaan).

Das een mooi stukje ontwerp proces technologie. Je hebt mijn methode met maar liefst 5 stappen weten te verminderen en je kunt ook nog je gitaar schoonmaken. :P

Maroetoo
12 februari 2004, 10:48
Ik heb ze eergister ook vervangen, had er niet echt moeite mee ofzo
het vervelendste gedeelte blijft het stemmen van die krengen...
Ik had die avond ook nog repetitie van een band en dan ben je echt elke 10 minuten aan het stemmen gewoon :(

Maroetoo
12 februari 2004, 10:48
Ik heb ze eergister ook vervangen, had er niet echt moeite mee ofzo
het vervelendste gedeelte blijft het stemmen van die krengen...
Ik had die avond ook nog repetitie van een band en dan ben je echt elke 10 minuten aan het stemmen gewoon :(

Harry
12 februari 2004, 11:22
goed oprekken......... ben je er vanaf.

urezna
17 februari 2004, 10:00
kwestie van even iets onder je brug plaatsen zodat het geheel ongeveer in de juiste stand staat, snaren erop, stemmen, en dan pas datgene wat je onder de brug hebt gestopt weghalen en opnieuw stemmen, is dan niet veel werk meer....

enne, de restanten van de snaren bij de kop niet afknippen, maar oprollen, als je snaar breekt bij de brug, kun je em doorschuiven omdat je het balletje toch niet nodig hebt, dan heb je nl. een snaar waar de rek al in zit, en zodra je die snaar hebt doorgeschoven en gestemd, staat de rest ook al weer vrijwel goed, is mijn ervaring. ben je bijna net zo snel klaar als bij een gitaar zonder floyd.... ;-)

urezna
17 februari 2004, 10:00
kwestie van even iets onder je brug plaatsen zodat het geheel ongeveer in de juiste stand staat, snaren erop, stemmen, en dan pas datgene wat je onder de brug hebt gestopt weghalen en opnieuw stemmen, is dan niet veel werk meer....

enne, de restanten van de snaren bij de kop niet afknippen, maar oprollen, als je snaar breekt bij de brug, kun je em doorschuiven omdat je het balletje toch niet nodig hebt, dan heb je nl. een snaar waar de rek al in zit, en zodra je die snaar hebt doorgeschoven en gestemd, staat de rest ook al weer vrijwel goed, is mijn ervaring. ben je bijna net zo snel klaar als bij een gitaar zonder floyd.... ;-)