PDA

View Full Version : Volume daalt plotseling



bassmanheco
21 februari 2002, 14:20
Ik heb een probleem met mijn bas en krijg dit niet opgelost. Het volume daalt tijdens het spelen soms een tijdje (paar seconden tot een paar minuten) en komt later weer terug tot het normale niveau. Dit gebeurt onregelmatig, maar wel vaak. Ik heb een nieuwe kabel gekocht, de effecten losgekoppeld en rechtstreeks in de versterker geplugd, de jack-ingang in de gitaar gecontroleerd, maar niets helpt. Het ligt ook niet aan het verschil tussen zware en hoge tonen, maar het volume over de gehele breedte daalt. Wie kan mij helpen en weet wat de oorzaak is of kan zijn?

dirkw83
21 februari 2002, 14:36
Ik zou haast zeker zeggen de versterker - als je zover zelf nog niet was.

aadtos
22 februari 2002, 12:57
jip lijkt me ook de versterker, is er in verleden heel ruig op gespeeld of istie heel oud wil ie nog wel eens wisselend volume geven. kraakt de versterker ook, want meestal begint het daarmeej , bij mij dan

dirkw83
22 februari 2002, 13:54
At least is dat beter dan de gitaar; da's toch meer je vaste compaan dan de versterker moet je maar denken.

bassmanheco
26 februari 2002, 15:26
Inderdaad, ik ben er achter gekomen dat het m'n versterker is. Het is een tweedehands Hughes&Kettner Basskick 505 (150 watt).
Een jaar of 7 oud en als je aan de knopjes draait kraakt het ook verschrikkelijk. Wat kan ik hieraan doen? Drupje olie?

aadtos
26 februari 2002, 17:14
nou ik speel op 2 versterkers, de een is oud en de ander nieuw, nu is er met die nieuwe niks aan de hand maar bij die oude begon alles los te zitten dat heb ik afgetaped, maar ik denk dat het bij jouw anders zit, het kan best zijn dat er iets in de versterker naar de klote is , kun je beter een nieuwe aanschaffen

sleep_to_saturate
26 februari 2002, 17:34
3 keer hard schoppen. of je kan hem natuurlijk ook effe na laten kijken. Schatting van de kosten maken en kijken of dat het waard is.

AllodoX
27 februari 2002, 12:11
battery van je bass dood ?

bassmanheco
27 februari 2002, 15:17
nee, tis een passieve bas.
Ik heb op een andere versterker gespeeld en daar had ik geen last. Het moet dus aan m'n H&K liggen waar ik juist zo tevreden mee was (lekker geluid).

Ron C
4 maart 2002, 16:57
Op 2002-02-26 14:26, schreef bassmanheco:
Inderdaad, ik ben er achter gekomen dat het m'n versterker is. Het is een tweedehands Hughes&Kettner Basskick 505 (150 watt).
Een jaar of 7 oud en als je aan de knopjes draait kraakt het ook verschrikkelijk. Wat kan ik hieraan doen? Drupje olie?



Kontact spray, of de potmeters vervangen.

bass-man
20 maart 2002, 23:42
Als er roest tussen de potmeters (toon en volumeknoppen) komt, dan kunnen ze beginnen te kraken. Je kunt dit verhelpen door ze met contactspray in te spuiten.
Het plotselinge terugvallen van het volume kan te maken hebben met het spelen met te veel bas. Dit kan je versterker niet aan en dan zakt het volume over de hele breedte weg. Gewoon de bas-knop van je versterker iets terugdraaien. (ik weet niet of dit het zeker is, maar het kan...)

aadplagiaat
25 maart 2002, 19:59
Potmeters, in-outputjacks, buisvoeten, allerhande connectors in de versterker zelf kunnen gaan oxideren (roesten zeg maar).
Kontakt-spray is een aardige noodoplossing als je geen tijd/geld hebt voor een goede oplossing. Ik heb voor een vriend van mij ook zijn speakerbox nagekeken. In de jack-input van de speaker was oxidatie ontstaan. Die zorgde voor een doorslag (kortsluiting) op onverklaarbare momenten. Een soort van hoe kan dat nou? En even onverklaarbaar? was het geluid even later opeens weer goed.

Dus...voel je je in staat om een blik te werpen op het inwendige kijk dan in de eerste plaats naar de jack-in-outputs (ook van de speaker). Als die in orde zijn kan het aan een of meer potmeters liggen. Tenslotte is er ook nog de mogelijkheid dat een soldeerverbinding onbetrouwbaar is geworden. Dat is heel lastig, omdat dat vaak alleen maar te herkennen is aan een z.g. rouwrandje (zwart randje) in de soldering. Vooral bij (zwaardere) aansluitdraden komt dit nog weleens voor. Door de massa van de draden en het trillen van de speaker trilt de soldering na verloop van tijd een beetje los. Is dat eenmaal gebeurt dan ontstaat er een oxidatie in de soldering. Bij kou maakt het perfect kontakt, bij warmte niet meer. Of precies andersom natuurlijk, dat is altijd zo fijn (NIET) bij dat soort problemen.

AllodoX
26 maart 2002, 16:16
Jackplugs in je speakers ??
wat voor een cheapo dingen heb jij man ? :grin:
'k heb alleen Speak-on plugs in me cabs.. helaas zijn die stekkers nogal uhm.. duur

aadplagiaat
26 maart 2002, 21:51
Allodox:
Jackplugs in je speakers ??
wat voor een cheapo dingen heb jij man ?
'k heb alleen Speak-on plugs in me cabs.. helaas zijn die stekkers nogal uhm.. duur

Ik zie niet in wat dit met de vraag om hulp te maken heeft.

AllodoX
27 maart 2002, 00:34
dat heeft het ook niet.. maar het is wel leuk om beetje te sarren :razz: