PDA

View Full Version : Floyd rose tremmelo



anoniem
10 augustus 2001, 14:04
Beste mensen,

ik heb een ibanez met een floyd rose tremmelo.
Aan het einde van de hals zaten eerst knopjes, die de stemmechanieken afsloten, en zodat je enkel met de fijnstemmers kan stemmen, van mijn leraar moest ik die er af halen (geen idee waarom) maar toen ik in de muziekwinkel CeesDee was zeiden ze dat ik die er op moest zetten. En wel zo:

Eerst de gitaar volledig goed stemmen,
dan de lockers erop, naderhand stemmen met de fijnstemmers.

Ik heb deze raad opgevolgd maar echt zuiver klonk hij niet toen ik hem gelockt had, dus ik ga hem stemmen met die fijnstemmers, kom ik met de fijnstemmers niet eens bij de hoogte van "de zuivere toon" !

Wat moet ik nu doen, ik heb de locks losser gedraaid zodat ik wel met de stemmechaniek kan stemmen, maar dat is vast niet de bedoeling,

Dus als jullie raar weten, graag reactie naar: wewo@dolfijn.nl

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Wewo

taylor
10 augustus 2001, 22:46
ja dat is normaal bij een floyd rose.

als je stemt met de nut open moet je dus een fractie lager(of is het hoger?) gaan zitten want als je de nut dicht(te strak) draait onstemt hij natuurlijk weer.

en dan heb je niet genoeg schroefdraad(over) om op steming te komen.(dat bedoel je toch?)

en beetje en raare leraar heb je trouwens??

sleep_to_saturate
11 augustus 2001, 01:58
Nou ja raar.. Ik heb ze er ook afgehaald.. word een beetje gestoord van het open en dicht draaien, maar dat kan natuurlijk alleen als je de FR niet gebruikt, anders ontstemd ie gelijk ja.

taylor
11 augustus 2001, 20:06
euh nog effe veder over het stemmen met een floyd.

je moet dus als eerst de nut open draaien

dan de fijnstemmers helemaal terug draaien(tot de hoogste stand)

dan stem je,dan draai je nut dicht eerst hand vast dan 1 kwart slag met de inbus sleutel(niet meer!!).

dan stem je fijn met de fijnstemmers .

en klaar is klara.

bij jou was waarschijnlijk het probleem dat je de nut te strak aandraait.

wiegersma
13 augustus 2001, 23:46
Zie onder "electrische gitaren" en dan het kopje "stemmen", hier staat een idee tegen het eeuwige gek**t met trems. (en een beperking voor het tremolospel...)'t gaat in ieder geval over een blokje.

taylor
14 augustus 2001, 13:03
nee dit probleem heeft daar niks mee te maken.

wiegersma
16 augustus 2001, 22:46
oh jee, nou dan ben ik abuis.

taylor
19 augustus 2001, 22:08
oh jee

wiegersma
21 augustus 2001, 00:07
hee

anoniem
28 augustus 2001, 20:42
Hé Floyd Rose gebruikers!
Het is super belangrijk dat je gitaar is afgesteld op de snaren die je het liefst wil gebruiken. Fabrieks af worden de meesten(Ibanez/Jackson) met 009-042 afgeleverd. Stel dat je dikker wil spelen dan is het zaak je gitaar daar op af te stellen(010-046). Intonatie is het belangrijkste, zo gauw je een dikkere set snaren instaleert dan komt de tremelo ook omhoog en wordt je gitaar vals. Bezoek de betere muziekwinkel in je regio voor goed advies en instelling.
Succes!
Ferdinand Roos

Casey
29 augustus 2001, 22:43
Kijk even op deze site .
Daar staat alles over de Floyd .
http://www.jemsite.com/tech/t_3other.htm
en
http://www.jemsite.com/tech/t_rstrng.htm


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Casey op 2001-08-29 22:45 ]</font>

twie
11 september 2001, 10:50
Jullie missen allemaal wat belangrijks. Het is bij een Floyd Rose niet ongebruikelijk dat je (met de klemmen aan de kop los) zo'n 6 a 7 keer moet gaan stemmen voordat hij eindelijk gestemd is. Je moet in principe je gitaar goed gestemd krijgen zonder ook maar aan de finetuners te zitten of de klemmen vast te draaien. Pas NADAT je je gitaar redelijk gestemd hebt doe je de klemmen d'rop. De klemmen zorgen voor een KLEINE afwijking en die moet je corrigeren met de finetuners. Dus gewoon herhaaldelijk stemmen totdat ie gestemd BLIJFT.

p.s. vergeet niet dat de tremolo blok parallel aan de gitaarbody moet staan! (evt. de veren bijstellen achterin)

taylor
11 september 2001, 22:33
6 a 7 keer?

ik weet niet wat je er mee doet maar een goed afgestelde floyd stem je in 1 keer hoor.
ja ook als je snaaren vervangt.

anoniem
21 september 2001, 10:04
Op 2001-09-11 22:33, schreef taylor:
6 a 7 keer?

ik weet niet wat je er mee doet maar een goed afgestelde floyd stem je in 1 keer hoor.
ja ook als je snaaren vervangt.


Heb je het dan over een single of zwevende double lock Floyd Taylor ?
Een zwevende double lock die goed is ontstemd is moeilijk in een keer goed te krijgen !
Zodra je de bovenste 3 snaren aanspant neem je spanning weg bij de onderste 3 snaren.
Als je een beetje handigheid krijgt weet je dat je de hoge snaren wat moet overspannen zodat wanneer je bij de laatste snaar bent de spanning op de hoge snaren iets is terug gelopen.
Misschien heb jij eigen systeem ?

anoniem
21 september 2001, 10:04
Op 2001-09-21 10:04, schreef anoniem:


Op 2001-09-11 22:33, schreef taylor:
6 a 7 keer?

ik weet niet wat je er mee doet maar een goed afgestelde floyd stem je in 1 keer hoor.
ja ook als je snaaren vervangt.


Heb je het dan over een single of zwevende double lock Floyd Taylor ?
Een zwevende double lock die goed is ontstemd is moeilijk in een keer goed te krijgen !
Zodra je de bovenste 3 snaren aanspant neem je spanning weg bij de onderste 3 snaren.
Als je een beetje handigheid krijgt weet je dat je de hoge snaren wat moet overspannen zodat wanneer je bij de laatste snaar bent de spanning op de hoge snaren iets is terug gelopen.
Misschien heb jij een eigen systeem ?

taylor
21 september 2001, 19:20
als je snaaren op en gitaar legt moet je altijd de snaar omhoog drukken(als en pijl en boog zeg maar) vanaf 8e fret (met 1 hand)met de andere hand rol je de snaar dan op stemming.

is een beetje moeilijk uitleggen maar snap je het???

dus niet de snaar los aandraai hij moet altijd op spanning zijn door hem op te drukken van de 8e fret(als en pijl en boog zeg maar)

1 voor 1 dus niet alles er af en dan 1 nieuwe setje er op

Laurens
13 oktober 2001, 20:29
mijn floyd rose blijft gemakkelijk 2 weken goed staan ( zelfs met een optreden in een zweterige doorrookte warme zaal ertussen ) en ik stem hem in 5 minuten...heb er echt wel nog geen problemen mee gehad, maar je moet idd het juist setje snaren eropzetten of laten afstellen bij iemand die d'r wat van kan...

taylor
14 oktober 2001, 00:28
ja idd laurens ,mensen die dat systeem nie goed begrijpen zeggen dan gelijk oh das kut enzo tewijl het 1 van beste systeemen is.

niks onstemmen als die goed is afgesteld moet je toch echt bruut doen wil je een goeie floyd onstemmen en snaaren er op is ook zo gebeurt je moet effe weten hoe en wat.