PDA

View Full Version : slecht contact?



birt
7 februari 2004, 17:16
ik shakelde daarnet m'n amp in en kreeg toen ik de standby opzette een enorm gepiep en gekraak, hoe weet ik of dit feedback was of zou het ook een slecht contact in de aansluitingen van m'n speakers kunnen zijn?

mathe
7 februari 2004, 21:52
Ik denk eerder aan een slechte eindbuis of een defecte elco in de voeding.

Marc

birt
10 februari 2004, 19:44
wel, op m'n zelfgewirede (mss slecht gesoldeerd?) 4x12 krijg ik nu een enorm gepiep van zodra ik de standby op zet, als ik hem alleen aan men 1x18 hang krijg ik onregelmatig luid gekraak, toen ik hem teste bij de verkoper en erna klonk hij zooo goed, en nu ineens dit?
wat kan er aan de hand zijn?

nicoverduin
10 februari 2004, 22:51
Tijd voor een monteur.... :-D
Nico

birt
10 februari 2004, 23:01
Tijd voor een monteur.... :-D
Nico
hier heb ik niks aan :roll:

Nielsje
10 februari 2004, 23:02
ow jawel hoor

nico is een goeie versterker reparateur..

birt
10 februari 2004, 23:33
iemand die een goede reparateur weet in de buurt van mechelen? (tss antwerpen en brussel)

birt
11 februari 2004, 17:57
iemand ervaring met cordial kabels? ik had namelijk net een nieuwe kabel tussen men amp en cab gezet en als ik er mijn andere (goedkope rommel) kabel tussen zet heb ik dat gekraak minder snel, ik heb ook eens geprobeerd deze speakerkabel als instrumentkabel te gebruiken op mijn transistorbakje en dan heb ik duidelijk meer ruis dan met een andere kabel... kan het zijn dat er iets mis is met m'n nieuwe kabel? en dat dat ervoor heeft gezorgd dat mijn jmp nu problemen heeft?

aad
11 februari 2004, 19:49
wel, op m'n zelfgewirede (mss slecht gesoldeerd?) 4x12 krijg ik nu een enorm gepiep van zodra ik de standby op zet, als ik hem alleen aan men 1x18 hang krijg ik onregelmatig luid gekraak, toen ik hem teste bij de verkoper en erna klonk hij zooo goed, en nu ineens dit?
wat kan er aan de hand zijn?


iemand ervaring met cordial kabels? ik had namelijk net een nieuwe kabel tussen men amp en cab gezet en als ik er mijn andere (goedkope rommel) kabel tussen zet heb ik dat gekraak minder snel, ik heb ook eens geprobeerd deze speakerkabel als instrumentkabel te gebruiken op mijn transistorbakje en dan heb ik duidelijk meer ruis dan met een andere kabel... kan het zijn dat er iets mis is met m'n nieuwe kabel? en dat dat ervoor heeft gezorgd dat mijn jmp nu problemen heeft?

De kwaliteit van je soldering laat idd wel te wensen over (denk ik) gezien jouw eigen commentaar. Als ik zelf een kabel soldeer weet ik wat ik doe en zal die kabel dan ook weten wat-ie moet doen. Behoudens eventuele verwarring die ervoor zorgt dat ik af en toe toch een fout maak (ach ik ben maar een mens) kan ik daardoor bepaalde dingen uitsluiten na onderzoek. Heb je wel eens gekeken naar de staat van de pluggen na je solderingen? Wellicht zat er een draad alleen maar "geplakt" en niet "gevloeid". Sorry dit zijn vaktermen, maar denk erover na en je weet het. Er zou een of meerdere draden inmiddels zo goed als losgelaten kunnen hebben. Dat kraakt hoor!!!!

birt
11 februari 2004, 20:01
mijn 2de cab is de bedrading origineel en daarbij is het ook
hij distort nu ook niet echt meer en veranderd af en toe wat van volume… nieuwe buizen?

maar als de buizen versleten zijn gaat de cab in principe nieet heeel hard piepen dacht ik?

Mr.Fire
13 februari 2004, 12:50
Hoi Birt, Ik gebruik zelf altijd cordian gitaarsnoeren en die bevallen me uitstekend...Geen geruis gebrom of gekraak....Dus ik denk dat als het een nieuwe kabel is ,je het probleem ergens anders moet zoeken..

Groet...Mr. Fire

birt
13 februari 2004, 16:56
svokke heeft em net nagekeken :)

mathe
13 februari 2004, 17:18
en?

svokke
13 februari 2004, 19:17
Ik dacht dat er ergens oscillatie/microfonie zat dus eerst heb ik eens nieuwe preamp lampen gestoken. =>nog steeds hetzelfde probleem.
Vervolgens versterker opengedaan, wat gemeten=>schermroosterweerstand kapot en te koud gebiasd (20mA bij Va=520V).
Dan heb ik 2 eindlampen erin gezet waarvan ik weet dat ze nog goed werken. (had geen 1k8 weerstanden bij om de schermroosterweerstand te vervangen :oops: ). Lampen gebiased en nog maar eens versterker aangezet.
nog steeds gepruttel en gefluit.
Ergens hebben we dus nog steeds oscillatie.
Toen was er geen tijd meer om de oscillatie te zoeken, ik ben niet super ervaren dus doe ik er wel even over om zoiets te vinden.
Ik zal hem naar een tech sturen met veel tijd :)

edit: Was nog vergeten te zeggen dat zijn soldeerwerk niet echt het probleeem was. Alles maakte (voorlopig) contact, maar zag er wel niet zo mooi uit.
De verbindingen waaren niet mooi "uitgevloeid" door een veel te lichte soldeerbout. Dus nog eens mooi uitvloeien met een stevige soldeerbout.

aad
13 februari 2004, 22:54
Ik dacht dat er ergens oscillatie/microfonie zat dus eerst heb ik eens nieuwe preamp lampen gestoken. =>nog steeds hetzelfde probleem.
Vervolgens versterker opengedaan, wat gemeten=>schermroosterweerstand kapot en te koud gebiasd (20mA bij Va=520V).
Dan heb ik 2 eindlampen erin gezet waarvan ik weet dat ze nog goed werken. (had geen 1k8 weerstanden bij om de schermroosterweerstand te vervangen :oops: ). Lampen gebiased en nog maar eens versterker aangezet.
nog steeds gepruttel en gefluit.
Ergens hebben we dus nog steeds oscillatie.
Toen was er geen tijd meer om de oscillatie te zoeken, ik ben niet super ervaren dus doe ik er wel even over om zoiets te vinden.
Ik zal hem naar een tech sturen met veel tijd :)

edit: Was nog vergeten te zeggen dat zijn soldeerwerk niet echt het probleeem was. Alles maakte (voorlopig) contact, maar zag er wel niet zo mooi uit.
De verbindingen waaren niet mooi "uitgevloeid" door een veel te lichte soldeerbout. Dus nog eens mooi uitvloeien met een stevige soldeerbout.

Die schermroosterweerstanden zijn echt wel belangrijk. Neem desnoods 2K2 of 1K of whatever ergens in die buurt. Zonder schermrooster voorspanning loopt er te veel stroom door de buis. Net als bij te wienig negatieve bias.