PDA

View Full Version : Je pink wel of niet gebruiken bij de Pentatonic scale?



Kees1
7 februari 2004, 12:00
Je pink wel of niet gebruiken bij de Pentatonic scale of soleren?

Met vinger '3' lukt ook, wat is jullie mening.

Negative K3 fan
7 februari 2004, 13:32
moet je zelf weten

Maiden Michiel
7 februari 2004, 13:36
Mark Knopfler gebruitk zijn pink ook (bijna) nooit.

slayurrr
7 februari 2004, 13:50
Tja, net wat jij lekkerder vindt spelen.
Je doet er alleen wel goed aan om je pink ook te gebruiken, vooral als je de shred kant op wilt gaan.

belfrink
7 februari 2004, 14:49
Pcies, gewoon wel doen, wordt je zelf alleen maar beter van. :-D

belfrink
7 februari 2004, 14:50
Pcies, gewoon wel doen, wordt je zelf alleen maar beter van. :-D

Blijepanda
7 februari 2004, 18:44
Ik zou hem wel gebruiken als ik jou was.

Maiden Michiel
7 februari 2004, 19:23
Ik haat die doubleposts.

Kjiratsiekoedel
7 februari 2004, 19:48
het gaat niet altijd op, maar meestal gebruik ik één vinger/vakje

dus ook de pink in bij de 4e

SiNiSTRaL
7 februari 2004, 20:35
NOOIT DOEN
je pink is korter dan je andere vingers en resoneert daarom minder, wat resulteert in een verlies van je geliefde 'tooooooooone'
alleen tonelozen gebruiken hun pink! (like me ;) )

SiNiSTRaL
7 februari 2004, 20:36
NOOIT DOEN!
Je pink is veel korter dan je andere vingers en resoneert daarom veel minder wat resulteert in een groot verlies van je geliefde 'Tooooooone'
alleen tonelozen gebruiken hun pink (like me ;) )

Kjiratsiekoedel
7 februari 2004, 23:41
uhm?? moeten je vingers dan resoneren??

je drukt je snaar toch gewoon tegen de fret, of je dat nu doet met de duim, pink, ringvinger, middelvinger, capo of potlood, het effect is hetzelfde.

doe eens een toontestje met telkens een andere vinger dezelfde noot op dezelfde snaar => ik merk geen verschil

moretel
7 februari 2004, 23:46
Moet je nog veel leren

Kjiratsiekoedel
8 februari 2004, 10:03
zal best, maar of je hier gelijk hebt?

waar heb je deze wijsheid vandaan?

Jools
8 februari 2004, 12:26
uhm?? moeten je vingers dan resoneren??

je drukt je snaar toch gewoon tegen de fret, of je dat nu doet met de duim, pink, ringvinger, middelvinger, capo of potlood, het effect is hetzelfde.

doe eens een toontestje met telkens een andere vinger dezelfde noot op dezelfde snaar => ik merk geen verschil

LOL

Kjiratsiekoedel
8 februari 2004, 13:21
uhm?? moeten je vingers dan resoneren??

je drukt je snaar toch gewoon tegen de fret, of je dat nu doet met de duim, pink, ringvinger, middelvinger, capo of potlood, het effect is hetzelfde.

doe eens een toontestje met telkens een andere vinger dezelfde noot op dezelfde snaar => ik merk geen verschil

LOL

what?

wanna1
8 februari 2004, 15:37
Ik speel nu al weer 13 jaar, toen ik 4 jaar terug mijn pink wat meer leerde te gebruiken ging er nog een wereld voor me open o.a. met sweepen WEL PROBEREN DUS !! het duurt alleen even voor dei eraan gewend is.
Pentatonisch gebruik ik hem niet zo vaak.

Ik heb trouwens ook een functioneel oefentruucje geleerd waar ik heel veel aan gehad heb, maar dat is nog al moeilijk te beschrijven ik zal eens even zien of dat lukt.

wanna1
8 februari 2004, 15:37
Ik speel nu al weer 13 jaar, toen ik 4 jaar terug mijn pink wat meer leerde te gebruiken ging er nog een wereld voor me open o.a. met sweepen WEL PROBEREN DUS !! het duurt alleen even voor dei eraan gewend is.
Pentatonisch gebruik ik hem niet zo vaak.

Ik heb trouwens ook een functioneel oefentruucje geleerd waar ik heel veel aan gehad heb, maar dat is nog al moeilijk te beschrijven ik zal eens even zien of dat lukt.

wanna1
8 februari 2004, 15:38
Ik speel nu al weer 13 jaar, toen ik 4 jaar terug mijn pink wat meer leerde te gebruiken ging er nog een wereld voor me open o.a. met sweepen WEL PROBEREN DUS !! het duurt alleen even voor dei eraan gewend is.
Pentatonisch gebruik ik hem niet zo vaak.

Ik heb trouwens ook een functioneel oefentruucje geleerd waar ik heel veel aan gehad heb, maar dat is nog al moeilijk te beschrijven ik zal eens even zien of dat lukt.

wanna1
8 februari 2004, 15:39
Ik speel nu al weer 13 jaar, toen ik 4 jaar terug mijn pink wat meer leerde te gebruiken ging er nog een wereld voor me open o.a. met sweepen WEL PROBEREN DUS !! het duurt alleen even voor dei eraan gewend is.
Pentatonisch gebruik ik hem niet zo vaak.

Ik heb trouwens ook een functioneel oefentruucje geleerd waar ik heel veel aan gehad heb, maar dat is nog al moeilijk te beschrijven ik zal eens even zien of dat lukt.

wanna1
8 februari 2004, 16:00
Ik speel nu al weer 13 jaar, toen ik 4 jaar terug mijn pink wat meer leerde te gebruiken ging er nog een wereld voor me open o.a. met sweepen WEL PROBEREN DUS !! het duurt alleen even voor dei eraan gewend is.
Pentatonisch gebruik ik hem niet zo vaak.

Ik heb trouwens ook een functioneel oefentruucje geleerd waar ik heel veel aan gehad heb, maar dat is nog al moeilijk te beschrijven ik zal eens even zien of dat lukt.

taylor
10 februari 2004, 16:18
als je het puur hebt over de pentaladders op 1 neer te spelen zou ik aanraden om de pink niet te gebruiken.

die afstanden(intervallen) zijn niet groot dus dat kan best,tevens kun je dan met je pink bv andere oefeningen doen zoals noten pakken uit de volgende pentaladder.

gebruik de pink dus wel! maar niet op kleine(intervallen) afstanden ect

Hempo
12 maart 2004, 12:52
Volgens mij is het juist wel praktisch om je pink te gebruiken (ik doe het ook niet veel), zodat ie sterker wordt. Hoe meer bruikbare vingers, des te makkelijker wordt het spelen toch ?

Hempo
12 maart 2004, 12:52
Django Reinhardt (2 vingers en een stompje :)) is een uitzondering

moretel
12 maart 2004, 13:43
In de laatste guitar technique staat hier oefenstof voor in, die adviseren ook zoveel mogelijk om twee vingers te gebruiken bij pentatonisch ladders.
En ook mijn leraar gebruikt bij snelle runs geen pink.
Je kan zo veel meer power krijgen in de snelle runs. Ala Gary Moore en Jimi Page zeg maar.

Hempo
12 maart 2004, 15:16
Dat je gitaarleraar dat ook doet is geen argument. Dan kan die t fout doen.
Hoezo krijg je veel meer power met 2 vingers.. wat kun je nou met 2 vingers

harrie-beton
12 maart 2004, 16:18
je hebt al zo weinig vingers. Pink gebruiken= ja! Kost wel extra kracht want je pink is zo klein.

Die snelle jongens (Vai, Malmsteen) gebruiken hun pink hoor. Jimi zelfs zijn grote duim erbij.

hb

moretel
13 maart 2004, 11:47
Het gaat om het niet gebruiken van je pink bij pentatonisch geweld met 2 noten per snaar, waarbij je soms weer wel je pink gebruikt.
Bij meerdere noten per snaar gebruik je de pink wel. Er zit een verschil tussen de oude en nieuwe gitaristen.
Met twee vingers kun je erg veel, het is gewoon handig als je beide kunt.
Die power is toch duidelijk, de meeste bends doe je met je ringvinger en met die pentatonische loopjes doe je dat veel.
Ik heb niet voor niets les en de leraar die ik heb is een echte rock gitarist en een van de (zoniet beste) van Nederland.
Neem maar eens een kijkje daar, echt de moeite waard.
http://home.hccnet.nl/m.spaans/buckshot.htm

moretel
13 maart 2004, 11:48
Het gaat om het niet gebruiken van je pink bij pentatonisch geweld met 2 noten per snaar, waarbij je soms weer wel je pink gebruikt.
Bij meerdere noten per snaar gebruik je de pink wel. Er zit een verschil tussen de oude en nieuwe gitaristen.
Met twee vingers kun je erg veel, het is gewoon handig als je beide kunt.
Die power is toch duidelijk, de meeste bends doe je met je ringvinger en met die pentatonische loopjes doe je dat veel.
Ik heb niet voor niets les en de leraar die ik heb is een echte rock gitarist en een van de (zoniet beste) van Nederland.
Neem maar eens een kijkje daar, echt de moeite waard.
http://home.hccnet.nl/m.spaans/buckshot.htm

Anders Destium
13 maart 2004, 21:49
Dat je les krijgt van Marcel Singor is nog steeds geen argument hoor, het blijft een inductieve redenering. Je kunt niet op basis van ervaring van jezelf en anderen concluderen dat iets juist is en dat dat de norm moet zijn, als er een gerenommeerd gitarist wél zijn pink gebruikt bij dat soort stukken vervalt je argument. De bodem eronder is dus nogal fragiel, en ik bepaal zélf wel hoe ik mijn pentatonische scales speel. Tone zit in de vingers, óók in de pink :wink: Als ik snelle legato stukken speel dan is een pink onontbeerlijk, ook omdat ik niet zulke grote handen heb :lol:

Bovendien, als we toch zo gaan beginnen: Marcel Singor heeft bij mij op school gezeten (op het Erasmus college) en in de schoolband gespeeld, maar daar heb ik ook ingezeten (alleen een paar jaar later) :razz:

moretel
14 maart 2004, 17:10
Ik zeg niet dat dat de norm is, ik heb zelf veel geoefend met de pink en kan hem goed gebruiken. De laatste tijd weer veel in pentatoniek gedoken aan de hand van tijdschriften en les (allemaal instructies van mensen die verder zijn met spelen dan ikzelf). Ik leer daar veel van maar zeg niet dat dat een norm is , moet iedereen voor zichzelf weten hoe die zijn nootjes speelt. Je haalt een en ander voor jezelf eruit, een professionele gitarist als leraar kan daar een goede rol in spelen.
Doel van het forum is toch je eigen kennis en ervaring verspreiden en een betere gitarist worden, als je dan elke keer weer dit soort reacties terug krijgt vergaat me de lol om die kennis te verspreiden, kennelijk geen interesse voor.
Het is als gitarist niet verkeerd om je te verdiepen in snelle pentatonische runs met drie vingers, het breid je spectrum uit. Dat ook gitaristen hetzelfde met de pink spelen is prima. Alles is prima. Ook induceren, liefst tot je een ons weegt.
Ik vind het ook leuk om snelle legato's te spelen en nog veel meer.

taylor
23 maart 2004, 11:44
voor normale penta ladders zullen de meeste aanleren eerst met pink later als je veder bent zonder.

de pink kun je dan gebruiken om te strechen vandaar.(grote intervallen)

maar het is geen vaste regel , geloof dat gary moore nooit zijn pink gebruikt of streches je kunt niet echt zeggen dat die gast niet kan spelen(of je er van houd da's wat anders)