PDA

View Full Version : Mijn bouwproject = www.markplaats.tk



Kjiratsiekoedel
5 februari 2004, 23:53
Voor de geïnteresseerden (en mensen met geduld) is het bouwproject te volgen op mijn site: www.markplaats.tk

Kjiratsiekoedel
18 februari 2004, 14:03
Ik heb hem inmiddels al een paar keer bijgewerkt. Een groot deel van de hardware is binnen en de rest in bestelling.

Er staan ook al redelijk wat foto's van de ondelen op. (helaas is er iets mis met uploaden gegaan, ze komen snel!!)

Kjiratsiekoedel
22 maart 2004, 07:28
laatste update: 21-03-2004

nieuwe bouwstukjes:
-tekeningen
-nieuwe foto's van de hardware
-foto's van het hout

Kjiratsiekoedel
23 maart 2004, 09:20
reacties graag.... :roll:

Javaca
23 maart 2004, 14:42
Heb ik gegeven.
Kijk maar op gitaar.net :)

ReinoutV
23 maart 2004, 17:08
Ziet er leuk uit, mooie foto's. Wordt het een vlak bovenblad, of een gebogen? En zit die stoptail niet een beetje ver van die tune-o-matic af? Dat leek me op de tekeningen een beetje op t vallen. Verder een erg leuk design!

Kjiratsiekoedel
23 maart 2004, 17:44
@javaca, gezien, zie mijn reactie (lekker omslachtig, op 2 fora tegen elkaar praten)

@ReinoutV,
1. het klopt dat hij wat ver zit. op de technische tekening zit hij 1 à 2 cm dichterbij. ik had de afstand nog niet echt uitgezocht voor de tekening die op mijn site staat.

2. het bovenblad wordt voornamelijk vlak. Arched top lijkt me namelijk wel moeilijk om te maken. Hij wordt niet helemaal plat hoor. De hoeken worden wel afgerond en waarschijnlijk komen er ook nog wat rondingen in zoals bij een strat. En ook nog wel een beetje arched top. Maar niet het geheel.
Misschien ook nog SG-achtige puntjes.

Kjiratsiekoedel
2 april 2004, 13:06
-morgen gaat waarschijnlijk de eerste zaag erin om een mooi stuk te krijgen voor de body
-misschien ook al het fretboard wat minder ruw maken zodat het wel te bewerken is

Kjiratsiekoedel
3 april 2004, 21:56
OK!!! gezaagd, gevlakt en gelijmd.

staat met foto's op mijn site, www.markplaats.tk

Javaca
4 april 2004, 13:23
Om het nog omslachtiger te maken reageer ik hier maar :D .

:cry: Ik wil ook zo'n werkplaats! :nervous:

Kjiratsiekoedel
4 april 2004, 19:24
ik wil er ook wel zoeentje!! (maar er gebruik van maken is ook al heel mooi:D)

overigens ben je er met alleen de werkplaats nog niet, je moet weten hoe al die dingen werken!!

Kjiratsiekoedel
19 april 2004, 00:06
Ok, weer een stapje verder. De body is nu uitgetekend en de volgende logische stap zal het uitzagen en frezen zijn.

De nek heb ik nog niets mee gedaan (de plank zit nog in het plastick). Dus die zal de volgende keer verzaagd en verlijmd worden.

Kjiratsiekoedel
19 april 2004, 00:08
natuurlijk te zien op www.markplaats.tk

Kjiratsiekoedel
29 april 2004, 21:07
NIEUWE UPDATE:

de body is nu uitgezaagd en te bewonderen op mijn site.

Ik vind hem er geinig uitzien. het gaat nog wat worden ook!!

...

birt
29 april 2004, 21:29
ziet er goed uit

Kjiratsiekoedel
30 april 2004, 00:13
ziet er goed uitmerci

Kjiratsiekoedel
4 mei 2004, 22:01
Weer een beetje verder. Ik heb een fretmal gemaakt (zie ook topic http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=31087 ).

Deze is te bewonderen op mijn site samen met een uitvoerig testverslag.

Kjiratsiekoedel
8 juni 2004, 18:25
Ik ben weer verder. Staat natuurlijk ook weer op mijn site. Mijn site is nu overigens ook via http://markplaats.rctw.nl te bereiken (is sneller dan het .tk adres)

Wat is er gedaan?
-één humbuckergat gefreesd
-fretboard dunner en aan beide kanten glad
-planken voor de hals gelijmd

Vraagje
Ik twijfel nu wat over de kleur:
-mat of glans zwart: dit kleurt volgens mij erg mooi met de volledig chromen hardware. nadeel is wel dat hij dan erg donkel wordt doordat het fretboard ook donker is
-mat antraciet: deze kleur is gewoon erg mooi en komt niet zoveel voor
-blank gelakt: de tekening van het hout is erg onregelmatig en dat vind ik erg mooi!!

iemand nog kleur tips

ssj3goku
9 juni 2004, 23:24
Ik vind hem echt prachtig worden! :D Super man!

Tjah... kleur is iets wat jij moet bepalen. Het is een gitaar die jij bouwt dus moet het wel iets zijn wat jij leuk vindt... :)

Desperado
10 juni 2004, 02:16
-blank gelakt: de tekening van het hout is erg onregelmatig en dat vind ik erg mooi!!

Wat is er nu mooier dan hout met een mooie tekening? een kleur vind ik persoonlijk alleen geschikt om het hout te verbergen als het lelijk is,of als je lelijke reparaties te verbergen hebt.

Maar volg vooral je eigen smaak :wink:

Squier4ever
12 juli 2004, 23:53
Word cker wel mooie gitaar

Lijkt een kruising tussen strat en prs :-)
maar wel mooi complimento's daarvoor

Kjiratsiekoedel
13 juli 2004, 00:00
prs?? die heb ik nog niet gehoord

prs heef meer afgeronde randen hoor, ik wil hem een beetje hoekig laten

de bouw ligt overigens ff stil i.v.m. vakantie+schoolwerk/toetsen

Squier4ever
13 juli 2004, 14:18
de vorm is meer strat, maar de hardware vind ik prs
ik zou de switch ook prs style doen
bij de knobs.

alhoewel jij hebt 4 knoppen he?
dan word ut wel vol daar

provisus
16 juli 2004, 19:56
wordt het niet een prob met de hals want als je met zo'n tail piece werkt moet de hals toch iets schuiner op de body geplaats worden? of maakt dat niet uit?

Annuh
21 juli 2004, 01:15
ik zou hem beetje altaratief kleurtje wat geen een les paul heeft...fel groen ofzo, maar dat is meer voor een strat. Zwart glans zou ik doen! :D

Maroetoo
10 augustus 2004, 00:55
Ik ben ook van plan om een gitaar te bouwen en ben overal informatie vandaan aan het halen, maar ik vroeg me af hoe de bekabeling van de humbuckers bij de potmeters komen??want je hebt nu alleen een gat gefreesd,
Heb je daar misschien een foto van of iemand anders?

Kjiratsiekoedel
10 augustus 2004, 01:31
wordt het niet een prob met de hals want als je met zo'n tail piece werkt moet de hals toch iets schuiner op de body geplaats worden? of maakt dat niet uit? de hals moet 2 graden naar achter worden gekantelt, anders krijg je een enorme actie


ik zou hem beetje altaratief kleurtje wat geen een les paul heeft...fel groen ofzo, maar dat is meer voor een strat. Zwart glans zou ik doen!zwarts glans... erg alternatief


Ik ben ook van plan om een gitaar te bouwen en ben overal informatie vandaan aan het halen, maar ik vroeg me af hoe de bekabeling van de humbuckers bij de potmeters komen??want je hebt nu alleen een gat gefreesd,
Heb je daar misschien een foto van of iemand anders?
Ik heb er geen foto's van, beter gezegd, ik heb er ook nog geen doorgang voor.

Hoe de weg vrij te maken voor draadjes:
-van de nekhole naar de brughole boor je een gat vanaf de nekpocket (dus door de lengte-as van de gitaar). lange dunne boor is hiervoor nodig
-van brughole naar schakelhole boor je een gat schuin door de body (beetje uitzoeken onder welke hoek, 't kan best)
-van schakelhole naar brug (voor aarding) ook nog een gaatje boren

michielv
10 augustus 2004, 09:27
Hoe de weg vrij te maken voor draadjes:
-van de nekhole naar de brughole boor je een gat vanaf de nekpocket (dus door de lengte-as van de gitaar). lange dunne boor is hiervoor nodig
-van brughole naar schakelhole boor je een gat schuin door de body (beetje uitzoeken onder welke hoek, 't kan best)
-van schakelhole naar brug (voor aarding) ook nog een gaatje boren

Wat je kunt doen wanneer je een body maakt met een aparte top is eerst de gaten/gleuven frezen voor de bedrading en dan pas de top erop lijmen. Heb ik ooit eens gedaan en werkt perfect.

Maroetoo
10 augustus 2004, 11:47
Hoe de weg vrij te maken voor draadjes:
-van de nekhole naar de brughole boor je een gat vanaf de nekpocket (dus door de lengte-as van de gitaar). lange dunne boor is hiervoor nodig
-van brughole naar schakelhole boor je een gat schuin door de body (beetje uitzoeken onder welke hoek, 't kan best)
-van schakelhole naar brug (voor aarding) ook nog een gaatje boren

Wat je kunt doen wanneer je een body maakt met een aparte top is eerst de gaten/gleuven frezen voor de bedrading en dan pas de top erop lijmen. Heb ik ooit eens gedaan en werkt perfect.

Idd zat ik net eigenlijk ook aan te denken

Maroetoo
11 augustus 2004, 16:18
Nog ander vraagje,

Ik ga een Les Paul Junior bouwen met dus 1 humbucker,
maar is er een bepaalde afstand die de humbucker van de hals moet liggen?

JvD.
11 augustus 2004, 16:37
ik zou hem alleen glanzend lakken als je hem perfect glad kunt lakken want, oneffenheden in de verf zie je met glans meteen.

BramVersteeg
16 augustus 2004, 22:41
Mooi die gitaar Kjiratsiekoedel,
Ook heb je het bouwproces mooi in beeld gebracht.
Volgens mij pak je het goed aan met het uitmeten van de frets enzo.
En de hals, hoe staat het daarmee?? Lijkt me een moeilijke klus.
Maar het resultaat mag er wezen. Persoonlijk zou ik die switch (zonder plastic) wel naast de knoppen zetten. Het haalt de gitaar uit z'n contrast als je die bovenaan plaatst. Maar dat is mijn mening. En kleur, ik zou voor mat zwart gaan maar dat is natuurlijk mijn mening en kan ik niet voor je bepalen.
Ik heb dat boek vandaag ook besteld en moet nog 4 weken ( :o ) wachten! Maarja, kan ik alvast een plannetje maken.
Grz. Bram

Kjiratsiekoedel
17 augustus 2004, 00:00
de hals moet ik eerst eens van bovenaf gezien uittekenen. en vervolgens met enige marge uitzagen. daarna op de gewenste dikte (ook weer met wat mm marge) uitzagen.

de ronding heeft de timmerman een handig ding voor, maar eerst maar eens gaan tekenen.