PDA

View Full Version : Bill Lawrence, ervaring? pickupgeluid? Andere humbuckers?



Kjiratsiekoedel
5 februari 2004, 18:13
GRRRR, ik had een mooi verhaal getikt, wordt hij niet geplaatst => post weg :-(.

Maargoed, dan nog maar een keertje (nu ff kort):
1. ik ben op zoek naar humbuckers voor mijn te bouwen gitaar
2. hals=blues
3. brug=scheur
4. moet te splitsen zijn
5. seymourduncans vind ik echt te duur
6. ik vond de volgende (niet heel dure) pickups
http://www.billlawrence.com/Pages/Pickup_Window/500.htm
http://www.billlawrence.com/Pages/Pickup_Window/450.htm
7. de L500 is overigens lelijk
8. Weet iemand het geluid van deze humbuckers?
9. Weten jullie misschien andere humbuckers voor mij? totaal=120 euro

Negative K3 fan
5 februari 2004, 18:52
tja ze zijn erg mooi, gerrekat heeft er wat ervarinfg mee en veel anderen zijn ook positief over de elementen die daar vandaan komen. Voor dat geld vind je ook niet snel wat beters denk ik.

Negative K3 fan
5 februari 2004, 18:52
tja ze zijn erg mooi, gerrekat heeft er wat ervarinfg mee en veel anderen zijn ook positief over de elementen die daar vandaan komen. Voor dat geld vind je ook niet snel wat beters denk ik.

Negative K3 fan
5 februari 2004, 18:55
tja ze zijn erg mooi, gerrekat heeft er wat ervarinfg mee en veel anderen zijn ook positief over de elementen die daar vandaan komen. Voor dat geld vind je ook niet snel wat beters denk ik.

Negative K3 fan
5 februari 2004, 18:56
tja ze zijn erg mooi, gerrekat heeft er wat ervarinfg mee en veel anderen zijn ook positief over de elementen die daar vandaan komen. Voor dat geld vind je ook niet snel wat beters denk ik.

Nicci
5 februari 2004, 19:06
ja dat zijn de beste elementen ooit. zegt men. ik heb ze natuurlijk zelf niet, maar gerrekat wel.



:???:

komt er ooit een moment dat je denkt: hier heb ik geen verstand van. ik mail maar even niets? laat staan 4 keer?

hugo
5 februari 2004, 19:27
Ik gebruik zelf een steje L500 en ben er zeer over te spreken, als je ze niet mooi vind kan je ook de 450 serie nemen geloof ik. Alle modellen lopen op in output bij de L500 van C naar XL ofwel
C clean
R regular
L lead
XL extra lead,
De L500XL wordt gebruikt door dimebag darrel. Ze klinken erg helder en gedefinieerd ideaal voor mij, bij een behoorlijke bak gain hoor je duidelijk het verschil tussen majeur en mineur. Ze zijn ook erg stil en supergoed gebouwd veel netter dan dimarzio´s bijvoorbeeld. Ze zijn wel erg gevoelig voor een goede afstelling.
Splitten wordt afgeraden ze verkopen een Q-filter, die je aan een tonepot hangt i.p.v. de condensator waarmee je als het ware wikkelingen van het element af haalt. Wat je eigenlijk doet is een tweede spoel parallel schakelen waardoor de totale spoel zwakker wordt. Dit werkt vooral bij een high-ouput element erg leuk, bij een L500 zou ik zeker de Q-filter er bijnemen.
Samengevat dus zou ik ze absoluut aanraden ik vind het superelementen, je moet er alleen wel lang opwachten reken zeker op een wachttijd van 3 maanden, maar dan heb je ook wat. Jezus ik lijk wel een verkoper, ach kijk maar wat je doet ik ben alleen erg blij mee.

alhambra
5 februari 2004, 19:31
Reken eerder op helemaal niks wat een ruk bedrijf dat hele bill lawrence 2 keer gebeld 2 keer gemaild response helemaal niks.

Die elementen mogen dan erg goed zijn het is echter een wonder als je eraan komt.

Maar binnenkort probeer ik het toch gewoon weer :-D .

alhambra
5 februari 2004, 19:32
Reken eerder op helemaal niks wat een ruk bedrijf dat hele bill lawrence 2 keer gebeld 2 keer gemaild response helemaal niks.

Die elementen mogen dan erg goed zijn het is echter een wonder als je er aan komt.

Maar binnenkort probeer ik het toch gewoon weer :-D .

Kjiratsiekoedel
5 februari 2004, 22:45
ok duurt dus lang,

hoe klinken de 450's?

hugo
5 februari 2004, 23:57
Check het forum op billlawrence.com er staan daar een paar goede beschrijvingen, volgens mij klinken de 450 meer als PAF-humbuckers zonder het moderrige geluid, dat betekent niet dat ze geen warm geluid hebben het blijft alleen helder en transparant. Je moet ook niet blindstaren op de elementen alleen, als het voor een zelfbouwproject is koop je met BL gewoon hele goede pickups, ik zou gaan voor een setje met hoge output met een q-filter. Bij een zelfbouwproject zijn er zoveel factoren die afhangen van een goede sound, belangrijk is goede spullen te gebruiken.
Succes

Hugo

-robbert-
6 februari 2004, 00:20
je kunt ze gewoon kopen bij musik produktiv geloof ik

EmgMaster
6 februari 2004, 06:11
Dat kun je beter niet doen. Dit zijn een soort van namaak bl's, die aanzienlijk minder klinken, schijnt. Maar goed het fijne weet ik hier ook niet vanaf

EmgMaster
6 februari 2004, 06:11
Schijtforum :cool: :cool: Typ ik wat in druk ik op OK krijg ik de melding:
''Geen actie aangeven" Wat is er toch aan de hand?

gerrekat
6 februari 2004, 08:03
:-D

gerrekat
6 februari 2004, 08:04
Yup hele goede dingen de L 500 XL voor de brug en een L 500 C of R voor de nek!

Ik heb er een zooi in aeen aantal van mijn gitaren zitten ben er erg tevreden mee, kan makkelijk concurreren met elke Duncan of Dimarzio out there!

gerrekat
6 februari 2004, 08:11
Reken eerder op helemaal niks wat een ruk bedrijf dat hele bill lawrence 2 keer gebeld 2 keer gemaild response helemaal niks.

Die elementen mogen dan erg goed zijn het is echter een wonder als je er aan komt.

Maar binnenkort probeer ik het toch gewoon weer :-D .


Klopt de wachtlijsten zijn ook enorm heb 3 a 4 maanden moeten wachten maar het is het waard!

Kjiratsiekoedel
6 februari 2004, 12:48
ik vind die wachttijden echt een beetje teveel van het goede. Ik zoek nog wel een beetje rond ik het 2e handscircuit (ik heb een mooi aanbod van een gibson humbucker, een 2e moet ik dus nog zoeken)

Nog tips voor andere humbuckers?

NeeraDJ
6 februari 2004, 13:37
Ik begin het BL jasje nu ook te passen, Sinistral (forumlid) wilde zijn ouwe L500 tegen mijn EMG 81 ruilen, en ik moet zeggen dat ze echt zwaar vet klonken! Persoonlijk ben ik toch een Seymour Duncan liefhebber, omdat deze veel variatie in sound bieden, en de Screamin' Demon bijv. precies het geluid heeft waar ik naar zoek. In Nederland zijn Duncans nou wel erg duur, maar jij zou de BL's toch ook uit de USA halen? Dan kun je beter een USA shop zoeken die internationaal shipped. Een JB of Distortion heb je zo bijv. voor 66 dollar + 11 dollar shippen. Duurt niet zo lang dacht ik, een weekje misschien?
Ik ga binnenkort ook wat uit de USA bestellen, Screamin' Demon en JB wordt het denk ik deze keer, ben je even duur zo niet goedkoper uit dan één JB hier in Nederland kopen.

Die BL's bij Musik Productiv zijn idd slechtere (aziatische?) soort BL's. Op billlawrence.com vind je de goeie soort. Bill Lawrence was eerst één bedrijf geleidt door twee mannen, deze gingen later uit elkaar en Bill Lawrence staat dus nu alleen nog maar bekend om zijn kwaliteit. Die andere Stew Mac heette hij geloof ik, is echt een heel andere bord pap.

NeeraDJ
6 februari 2004, 13:37
Ik begin het BL jasje nu ook te passen, Sinistral (forumlid) wilde zijn ouwe L500 tegen mijn EMG 81 ruilen, en ik moet zeggen dat ze echt zwaar vet klonken! Persoonlijk ben ik toch een Seymour Duncan liefhebber, omdat deze veel variatie in sound bieden, en de Screamin' Demon bijv. precies het geluid heeft waar ik naar zoek. In Nederland zijn Duncans nou wel erg duur, maar jij zou de BL's toch ook uit de USA halen? Dan kun je beter een USA shop zoeken die internationaal shipped. Een JB of Distortion heb je zo bijv. voor 66 dollar + 11 dollar shippen. Duurt niet zo lang dacht ik, een weekje misschien?
Ik ga binnenkort ook wat uit de USA bestellen, Screamin' Demon en JB wordt het denk ik deze keer, ben je even duur zo niet goedkoper uit dan één JB hier in Nederland kopen.

Die BL's bij Musik Productiv zijn idd slechtere (aziatische?) soort BL's. Op billlawrence.com vind je de goeie soort. Bill Lawrence was eerst één bedrijf geleidt door twee mannen, deze gingen later uit elkaar en Bill Lawrence staat dus nu alleen nog maar bekend om zijn kwaliteit. Die andere Stew Mac heette hij geloof ik, is echt een heel andere bord pap.

NeeraDJ
6 februari 2004, 13:38
Ik begin het BL jasje nu ook te passen, Sinistral (forumlid) wilde zijn ouwe L500 tegen mijn EMG 81 ruilen, en ik moet zeggen dat ze echt zwaar vet klonken! Persoonlijk ben ik toch een Seymour Duncan liefhebber, omdat deze veel variatie in sound bieden, en de Screamin' Demon bijv. precies het geluid heeft waar ik naar zoek. In Nederland zijn Duncans nou wel erg duur, maar jij zou de BL's toch ook uit de USA halen? Dan kun je beter een USA shop zoeken die internationaal shipped. Een JB of Distortion heb je zo bijv. voor 66 dollar + 11 dollar shippen. Duurt niet zo lang dacht ik, een weekje misschien?
Ik ga binnenkort ook wat uit de USA bestellen, Screamin' Demon en JB wordt het denk ik deze keer, ben je even duur zo niet goedkoper uit dan één JB hier in Nederland kopen.

Die BL's bij Musik Productiv zijn idd slechtere (aziatische?) soort BL's. Op billlawrence.com vind je de goeie soort. Bill Lawrence was eerst één bedrijf geleidt door twee mannen, deze gingen later uit elkaar en Bill Lawrence staat dus nu alleen nog maar bekend om zijn kwaliteit. Die andere Stew Mac heette hij geloof ik, is echt een heel andere bord pap.

ninja
6 februari 2004, 20:22
stel ik wil een combinatie van bl pups (500xl) en een ander merk is die q filter dan nog steeds aan te raden? wat doet zo'n ding precies?

Patrick M.
8 februari 2004, 09:09
“The Q-Filter is an LCR network - a 1 henry, low Q noisefree inductor in series with a .02 micro farad cap in parallel with an 8 kilo ohm resistor. Wired like a cap to a tone pot, you can gradually decrease the impedance of the circuit but maintaining a slightly higher impedance below 1100 Hertz. Also available without the cap and the resistor to gradually decrease the impedance of the pickup.”



“The EQ system is the most versatile system to alter the sound of a guitar and can be used for multiple functions. The basic components are a 900mh low Q inductor in series with a capacitor and a variable resistor (tone pot). We used to ship it as a complete pre-tuned unit to replace the cap at the tone pot, limited for one basic function. However, in conjunction with different pickups in different positions, it's much more versatile when the inductor is separated from the cap, like [shipped now]. In the past, this caused severe problems when players used the wrong caps and resistors, especially when the EQ was wired to a switch only. The system must be wired to a control or you totally limit its functions, as follows:

Function A - the L Filter - the inductor, wired like a cap to the tone pot.

When you turn the pot from 10 to 0, you slowly reduce the impedance of the pickup. This is equal to taking turns off the pickup or making a sweet clean pickup out of a high power, overdrive pickup. This works fine for the neck pickup. With the control set below 3, the impedance is much too low so we block the control with a fixed 10 kilo ohm resistor or don't turn the control below 3 or 4.

Function B - the EQ Filter

On the bridge pickup, we want to maintain more lows so we block the inductor with a resistor in parallel with a cap. Now, when you turn the control to zero and you use hi-fi speakers, you can duplicate the sound of an acoustic guitar. With the controls on 3, you can get out of the bridge pickup, the #4 position sound of a Strat.”



“Here are some of the options you have with a volume and tone control with push pull.

Push Pull:

L to EQ1
L to EQ2
EQ1 to EQ2
EQ1 To Tone Cap only
L to Tone Cap only

EQ1 is standard crossover at 1200 Hertz
EQ2 is similar to a tone cap without choking the highs.
L reduces impedance over the total frequency.
L = 900 mh low Q humbucking inductor
EQ = L in series with .02 cap up to 1200hz high Z and above 1200 hz low Z.
EQ alone maintains too much of the lows below 1200hz
EQ1 reduces low by 60% (10K resistor over the cap)
EQ2 reduces low by 25% (25K resistor over cap)

All it takes is a different resistor to change the function.”

hugo
8 februari 2004, 23:43
Het Q-filter werkt met alle passieve pickups, hoe zwaarder (meer output) het element hoe beter. wat het precies doet heb ik al uitgelegd.

JGD
14 juli 2010, 06:55
even voor de duidelijkheid:

er bestaan GEEN nep L500-XL's.

geen aziatische of weet ik veel wat, dat is onzin.

wel zijn er twee soorten:
-de Bill en Becky Lawrence L500-XL
-de Lawrence USA L500-XL

Het bedrijf is ooit door onenigheid uit elkaar gegaan en Bill Lawrence zelf heeft de rechten niet gehouden.

Het bedrijf Bill Lwarence bestaat dus nu en Bill Lawrence zelf maakt ze ook nog.

www.billlawrenceusa.com (het bedrijf, zonder Bill zelf)
www.billlawrence.com (Bill en Becky Lawrence zelf)

Beide versies schijne neven goed te zijn, sommigen beweren ook dat het geluid nagenoeg identiek is.

En, wat mensne altijd willen weten:
Dimebag gebruikte vroeger Lawrende USA en in zijn Washburn tijd Bill en Becky.

speedmusic
14 juli 2010, 07:23
Daar heb je lang over moeten nadenken, ;).

macwilliams
14 juli 2010, 07:47
Dank U, na zes jaar het verlossende antwoord.

no 1 hops
14 juli 2010, 09:06
even iets rechttrekken.
Bill en Becky lawrence hebben met succes hun strijd om de naam gewonnen.

het is uiteindelijk een lange nare strijd geweest waarbij zelfs ebay klanten die een B&B pickup op ebay zetten met de woorden, 'de enige echte' hun advertentie zonder enige melding verwijdert was door een actie van de tegenpartij.

slecht nieuws was dat Bill strijd heeft moeten leveren met kanker
het goede nieuws is
"I'm out of the wheelchair and back in the saddle again."
http://www.billlawrence.com/Pages/News/2010.htm

de kanker is wel de reden dat de lang verwachte microcoils nog niet klaar zijn, maar de tekenen zijn er wel naar dat dit binnenkort wel gaat gebeuren.
en als mijn vermoeden goed is dan rommelt het toch nog wel even in de pickup wereld als deze op de markt komen

Orpheo
14 juli 2010, 09:46
de microcoils klinken te gek, schijnt. Arlen Roth heeft op een proto gespeeld, en hij was laaiend enthousiast.

no 1 hops
14 juli 2010, 16:13
de bouwer Ron Kirn heeft ook een testbatch gehad en schreef er dit over


I'm working with 'em now. Bill sent me a set to "explore". Their unique feature is that they are designed so that by adding a capacitor, the harmonic resonance is changed, thus producing a completely different tone.

By new tone, I don't mean similar to rolling the tone knob, I mean these will allow for duplicating the unique sounds of many of the classic pickups so often sought. P9s, Humbuckers, classic single coils, etc, etc..are all available... so dawggone much I am at a loss where to start..

dus eigenlijk een tweakers nightmare

maar even smullen van de l45
http://www.youtube.com/watch?v=m2zB1kHr1jA

de microcoils, en let een sop 1.40, hoezo klinken brugpups slecht?
http://www.youtube.com/watch?v=NI-7NkIPDRQ&feature=related

en nog een als afsluiter
http://www.youtube.com/watch?v=Aw7v2mb9gME&feature=related