PDA

View Full Version : pinch harmonics



anoniem
20 februari 2002, 00:51
Help, ik kan gewoon geen pinch (artificial) harmonics uit m'n gitaar (Les Paul) krijgen!!! :sad: :sad: :sad:
Kan iemand me PRECIES uitleggen wat ik moet doen en misschien tips geven ofzo? Thnx..

dirkw83
20 februari 2002, 08:29
Ja, da's iets wat ik ook wel wil weten. Moet je aan de snaar trekken en hem dan los laten of zo? De naam doet dat wel vermoeden...

sleep_to_saturate
20 februari 2002, 09:27
Lukken de natural harmonics je al aardig zuiver? Als je die nog niet beheerst dan zullen de artificial harm. zeker niet lukken.

dirkw83
20 februari 2002, 09:29
ehhh, hoe doe je de gewone harmonics? Is dat hetzelfde als vibrato of niet?

sleep_to_saturate
20 februari 2002, 09:43
Dat is dat stem-hulp techniekje. Je laat je vinger op de 5e 7e of 12e fret rusten zonder hem in te drukken en slaat de snaar aan. :smile:

dirkw83
20 februari 2002, 09:44
Zonder hem in te drukken??? Verbaas me! Dat snap ik niet; dan demp je hem toch?

sebass
20 februari 2002, 09:51
Leg je vinger maar eens op de de twaalfde fret boven het fretdraad die het 12de en 13de hokje afscheidt. Leg daar je vinger boven zonder in te drukken sla de snaar aan en haal je vinger eraf. Het zit tussen dempen en indrukken in. Artificial harmonics kun je het best proberen door een snaar probeer maar de g in het vijfde hokje aan te slaan je vinger daar laten staan en met je rechter hand voorzichtig heel even je vinger op de (5 + 12) 17de hokje te leggen op dezelfde manier als je dat doet bij de natural harmonics. Als je dit beheerst kun je overgaan naar de pinch harmonics maar deze zijn veel moeilijker!!!! Je moet hier weer een snaar aan slaan maar dan op een manier dat je hem als het ware twee keer raakt dus eerst met het plectrum vervolgens met je duim. Pak je plectrum heel laag vast dan lukt het het best. Dit is erg moeilijk dus probeer eerst de rest maar.

dirkw83
20 februari 2002, 09:54
Ik speel zonder plectrum...dat wordt dus lastig.

Tim
20 februari 2002, 12:22
electrisch zonder plectrum. haha

anoniem
20 februari 2002, 12:51
maar het gaat me dus om die pinch harmonics... kun je iets duidelijker zijn?

sleep_to_saturate
20 februari 2002, 13:12
http://www.cyberfret.com/techniques/harmonics/pinch/index.php