PDA

View Full Version : Hoe speel je deze tabs?



bvdv
19 februari 2002, 21:12
Ik probeerde ff wat tabs op een elektrische gitaar te spelen maar ik heb op gitaarles alleen liedjes gespeeld op een Spaanse gitaar waarbij ik maar 1 vinger in 1 vakje tegelijk moest zetten dus ik zou graag van iemand uitgelegd krijgen waar je je vingers moet zetten bij bijv. deze tab:

E---------------
B---------------
G-9-9-x-7-9-9-9-
D-9-9-x-7-9-9-9-
A-7-7-x-5-7-7-7-
E---------------

Ik doe dit maar met mijn pink in het 9e vakje van de G-snaar, ringvinger 9e vakje D en wijsvinger in het 7e vakje van de A maar daarna moet je al die vingers 2 vakjes naar beneden schuiven en dat lukt nog niet zo snel. Gewoon oefenen of is er een betere manier?

Dan nog iets wat ik helemaal niet red met vijf vingers:
E----3---------5----
B----3---------5----
G----4---------6----
D----5---------7----
A----5---------7----
E----3---------5----

Als je nou alleen het eerste had dan kon je nog een capo gebruiken maar dit…
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

hawisaem
19 februari 2002, 21:44
[quote]
Op 2002-02-19 21:12, schreef bvdv:
Ik probeerde ff wat tabs op een elektrische >snel. Gewoon oefenen of is er een betere >manier?
Blijven oefenen,

De andere is het G akkoord en het A akkoord.
Je maakt met je wijsvinger een barre over de hals ofwel alle snaren in vakje 3 f 5 indrukken.
Dan met de ring en pink de vakje 5 bij het G akkoord
Met de middelvinger pak je vakje 4 bij het G akkoord.
A akkoord schuift eigenlijk gewoon 2 vakjes verder.
Volgende keer je vraah in Tabulatuur zetten.

dirkw83
20 februari 2002, 08:33
en die 'x' en geven volgens mij aan dat je zo'n 'slap' op die gitaar moet geven; da's inderdaad wel akoestisch achtig ja.

En wat je daar allemaal leest; het zijn inderdaad bar akkoorden en die bovenste twee akkoorden zijn het zelfde - na verwijdering van de bar.
Maar zoals, de heer voor mij al zei :smile: , next time to tablatuur.

GitaarNet Admin
26 februari 2002, 16:25
Dit onderwerp is verhuisd van forum 'Elektrische gitaren' naar dit forum.

SchaapOpJeHoofd
9 maart 2002, 22:00
Meestal wordt als omschrijving van die x-en gezet dat het een 'percussive note' is of zoiets. Dit betekent meesta de snaar dempen met je linker hand (snaar aanraken, maar niet indrukken).

De positie die je omschrijft is volgens mij de meest gebruikte, er zijn ook veel mensen die met hun wijsvinger op 5 en de ringvinger of pink over twee snaren leggen in het 7e vakje. Niet echt mijn ding, maar misschien helpt het. Om dat opschuiven sneller te laten gaan: waarschijnlijk haal je je hele hand weg en ga je dan het zelfde akkoord 2 vakjes verder weer opnieuw opbouwen. Als je je vingers op de zelfde manier blijft houden, maar alleen je hand een stukje opschuift heb je zo je nieuwe akkoord. Terwijl je hand omhoog gaat evt nog een keer tegen de snaren rossen om die gedempte x-en te krijgen.